/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
tyggegummi?
Fra : AnneLarsen
Vist : 5937 gange
50 point
Dato : 25-05-05 20:22

Er der nogen der har en fornuftig forklaring på hvorfor man siger at børn ikke må synke tyggegummi - jeg har selv spist masser som barn.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 25-05-05 20:38

Det indenholder jo en hvis form for gummi. Men er nok ikke giftig.
Dog tror jeg systemet har svært ved at fordøje det, og tyggegummi samt finger negle (til dem deer bider) har det HVIST med at ophobe sig i blindtamen, for derefter at give blindtamsbetændelse.

Men,, kan også være det er bare er tomme trusler.... ved det ikke ellres

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-05-05 20:56

Den der med blindtarmen er en gammel skrøne, som når det påståes at vindrue kerner giver blindtarmsbetændelse. Blindtarmen er et levn fra vi var vegetarer. På køer er blindtarmen særdeles veludviklet og her udskilles et enzym, som nedbryder cellulosen i plantedele, som der jo er en del af i grøntfoder. Synk blot tyggegummiet, det skal såmen nok komme helt ud igen

vh ol

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-05 21:02

Nu er problemet nok mere at en klump tyggegumme der sluges kunne sætte sig fast i halsen.
Mindre børn har trods alt ikke så store organer.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 25-05-05 21:04

Olarsen< hmm jeg har nu nærmer hørt at blindtamen har noget at gøre med rovdyr. Eks har Tigeren en meget stor blindtarm,, but,, i duno

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-05-05 21:45

Prøv dette link!!http://www.nja.dk/NR/rdonlyres/e56d3p46mgv36pwxlx5yl5kboekn6mifnjypt2jnklrjuibh2elsslwqj3swlbf3g3gpgazyuwfhzfihtptf5zfiypa/Analyse+af+nuv%C3%A6rende+og+potentielle+store+plante%C3%A6dere+i+Lille+Vildmose+-+Vildmarksgruppen.pdf

Her er et citat fra artiklen

Tarmsystemet hos en drøvtygger er også specielt ved at være meget langt (50 m
hos en ko) og at der også foregår en vis forgæringsaktivitet v.h.a. andre mikroorganismer
i den store blindtarm. Udbyttet af forgæring i blindtarmen er udelukkende
fedtsyrer og vitaminer, idet selve mikroorganismerne udskilles med afføringen.

mvh ole

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-05-05 21:50

Det er aldeles kun gammel overtro der bundede i uvidenhed, der gjorde at man sgade det kunne være farligt at spise tyggegummiet.
Det bliver fordøjet, nøjagtig som alle andre fødevarer.

Ligesom det er en skrøne, at vindruekerner og andet kan give blindtarmsbetændelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-05-05 21:50

Og så undskyld, det med enzymet passer ikke, det er mikroorganismer, som hjælper med at fordøje plantedele hos drøvtyggere

vh ole

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-05-05 21:52

Ho hov Dova, det har jeg jo allerede skrevet om

vh ol

Kommentar
Fra : cgad

Dato : 26-05-05 08:32

I gamle dage - og måske endnu ? - var det ikke særlig pænt at tygge gummi... menn den sikreste måde at få ungerne til at tygge var jo allerede dengang at sige det var provokerende/ grimt syns voksne...

Så derfor en rask lille skræmmekampagne ! hvis man kunne få ungerne til at tro på at de blev syge/ mærkelige - den store bastian kommer ell. lignende, så lod de nok være..

Altså blot en opdragende funktion, for nogen reel årsag til ikke at sluge tyggegummi findes vist ikke !

vh
cgad

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-05-05 13:09

Måske HAR der tidligere været skadelige stoffer i nogle mærker tyggegummi... Det er jo ikke beregnet til at skulle sluges. Men i dag kan man roligt synke kilovis af det lækre stads. Ja, det er ligefrem den bedste og rigtigste måde at skille sig af med klisteret.. Dels er det ikke noget kønt og lækkert syn med alle de klatter på gader og stræder, og dels må man sige, at udspyttet tyggegummi er en potentiel smittekilde til al landsens sygdomme...
Så æd det endelig!!
Især børn, der ellers kan finde på at klistre det fast de underligste steder, -under borde, på vinduer, på håndvaske o.s.v.

Jeg taler af egen erfaring, -jeg var også barn engang...
Og jeg kan da godt huske, hvordan en opvaskebørste så ud efter kontakten med et stykke tyggegummi, der var blevet glemt under en tallerken........

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-05-05 08:03

Jeg kan helt tilslutte mig Birgitta, det er noget gris med tyggegummi på gader og veje. Man skulle indføre Singapore love på dette område.

vh ol

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 27-05-05 11:24

ja birgitta har ret - men når vi nu er ved " gris" så syntes jeg at det er lige så ulækkert og hensynløst med cigaret skodder allevegne - det skulle vare mindst 70 år for et skod at forgå og det er meget farligt for småbørn at få spist sådan et, så skal de til udpumpning for ikke at ricikerer at dø. Om sommeren kan man jo ikke mere grave i sandet med børnene uden at få skodder mellem fingrene, jeg er egentligt ikke mod rygning - men er mere gået overtil at tro at rygning på offentlige steder bør forbydes da rygere sviner.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-05-05 12:35

Det er da vist en ny tråd, men jeg mener også at rygere måske ville være lidt mindre upopulære hvis de ryddede op efter sig selv

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 10-06-05 20:50

Tyggegummi synkes - fordøjes ikke - kommer ud ad naturlig vej, aldeles harmløst hvis det da ikke kommer i den gale hals.Mvh Kandit

Accepteret svar
Fra : kandit

Modtaget 50 point
Dato : 10-06-05 21:03
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-06-05 21:16

Og til kandits link kan jeg tilføje:
Hvis man får tyggegummi i håret, så skal man gnide en masse smør ind i klatten og nulre godt. Pille så meget ude som muligt. Komme smør i igen og nulre videre.
Det er et besværligt arbejde, men nogle gange at foretrække, fremfor at bare klippe hårtotten af. Især hvis det er et langt hår...
Til sidst vaskes håret selvfølgeligt nogle gange, for at få smørret ud.
(gammelt husråd, vi brugte det, da jeg var barn)

Håret tager i hvert fald ikke skade af det, som hvis man bruger f.eks. petroleum, eller andre fortyndere..

Godkendelse af svar
Fra : AnneLarsen

Dato : 11-06-05 23:23

Tak for svaret kandit.

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 12-06-05 00:47

selvtak AnneLarsen.MVH Kandit