/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvorfor er Israel med i Melodi Grand Pri~
Fra : rotweiler
Vist : 4151 gange
24 point
Dato : 22-05-05 14:50

Hvorfor er Israel med i Melodi Grand Prix (Eurovision) når de ikke hører til Europa?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-05-05 14:52

firkantet sat op : fordi israel opfattes som en del af den vestlige verden

hvorfor var tyrkiet førhen måske ? og andre ikke vesteuropæiske lande

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 34 point
Dato : 22-05-05 14:55

Fordi de er medlemmer af European Broadcasting Union. Du kan læse reglerne for medlemsskab her: http://www.ebu.ch/departments/legal/activities/leg_membership.php. Israel er ikke det eneste ikke-europæiske land der har været med i MGP. Også Marokko har været det nogle gange.

I år skulle også Libanon have debuteret i MGP-semifinalen, men de trak sig da de ikke fik lov til ikke at vise den israelske sang.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-05-05 14:58

jgb - dødt link - god oplysning

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 22-05-05 14:58

--> mirtdk

Det er et lidt mærkeligt svar du giver. Måske forstår jeg det ikke helt, men syes du det er mærkeligt at ikke-vesteuroæiske lande er med i EURO-visionens melodi grand prix?

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 22-05-05 14:59

http://www.ebu.ch/departments/legal/activities/leg_membership.php

Jeg tror at punktummet efter sætningen kom med i linket sidst. Undskyld.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-05-05 15:10

Det fortalte Mylle igår..... Det er fordi de ikke kan være med i de arabiske MGP. Og så lidt historie.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 22-05-05 15:13

Det er muligt at det er rigtitg, jeg ved det ikke. Men der er god grund til at tage de ting som Jørgen Mylius siger om politik og lignende med visse forbehold.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 22-05-05 15:13

Det er muligt at det er rigtigt, jeg ved det ikke. Men der er god grund til at tage de ting som Jørgen Mylius siger om politik og lignende med visse forbehold.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-05-05 15:16

Du skal ikke kimse af Mylles musik viden. Han slår os alle med flere længder... Og særligt omkring MGP.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 22-05-05 15:19

Det nægter jeg heller ikke - men jeg er bange for at hans viden ikke rækker længere. Israels deltagelse i MGP/EBU er i grænselandet mellem politik og musik, derfor tog jeg forbehold. Men det kan, som jeg skrev, sagtens være rigtigt.

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 22-05-05 15:24

Jeg er nu også sikker på, at Mylles oplysninger i går aftes ang. Israel står for troende.

Israel har tilsyneladende (af velkendte politiske årsager) ikke været så populære i den øvrige arabiske verden, og derfor søgte de dengang om at være med i den europæiske sangkonkurrence og fik allernådigst "lov". At Israel på nuværende tidspunkt måske godt kunne få lov til at være med i den arabiske sangkonkurrence er en anden sag, men nu har de jo en grand prix historie i Europa at forsvare - hvilket de da klarede meget godt i går!

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 22-05-05 15:32

Det der gør mig mistænkelig, er at Israel var med i MGP for første gang i 1973. Hvis Jørgen Mylius har ret, skal de altså kort tid forinden have søgt om at deltage i et arabisk MGP. Det forekommer bare ikke særlig sandsynligt da 1973 er i en noget spændt periode mellem Israel og deres naboer. Med seksdagskrigen i 1967 og Yom Kippur-krigen senere i 1973.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 22-05-05 15:37

Men det er naturlig alt sammen detaljer - hovedsagen er vi jo enige om, ligegyldigt om Israel har søgt om at være med i et arabisk MGP.

Pointen er at Israel har været i krig med sine arabiske nabolande gentagne gange og generelt ikke har noget godt forhold til dem. Derfor deltager de i mange forskellige sammenhænge i europæiske fora i stedet for i asiatiske/mellemøstlige. Fx tv-samarbejdet EBU/MGP og UEFA i fodbold.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-05-05 15:51

Rusland hører vel heller ikke ligefrem til Europa, og de er også begundt at deltage for nogen få år siden.

mvh dova

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 22-05-05 16:12

Hvorfor ikke, dova?

Godkendelse af svar
Fra : rotweiler

Dato : 22-05-05 17:56

Tak for svaret jqb.