/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Luftig smøre ost med Hvidløg
Fra : pipzi
Vist : 1232 gange
50 point
Dato : 21-05-05 12:51

Kan man lave dette selv, eller er der en der kender et godt mærke. Det er meget vigtig at det er en luftig og cremet hvidløgs smøreost.

Jeg købte en castello i det lille glas, den nærmer sig, men den er ikke helt luftig nok, derfor vil jeg meget gerne høre, om jeg kan lave denne ost selv eller hvad ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-05-05 12:59

Jeg kender ikke en opskrift, men køber selv et lille glas Økologisk Hvidløgssmøreost i Netto. Den er meget luftig og cremet.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 21-05-05 13:01

Er det sådan at du har navnet på denne??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-05-05 13:03

Det er den eneste Økologiske i et glas Netto har. Har ikke noget i køleren lige nu. Mener den kaldes Landsby-et-eller andet.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 25 point
Dato : 21-05-05 14:13

Hej pipzi
Vi laver selv en... for os dejlig hvidløgs smøreost.
1 pakke Philidelphia smøreost (kan købes i Netto).
1-2 fed knust hvidløg
Et par enkelte skiver peberfrugt (fint hakket) eller andre krydderurter som du nu syntes godt om.
Rør det hele sammen i en skål, og hvis du vil gøre din hjemmelavede smøreost mere luftig, så ibland lidt ekstra stift pisket flødeskum.
Smag til med salt og peber.
Velbekomme...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 14:18

NB: Kender godt den Arne snakker om... den smager også herligt, men vores køleskab er også tomt... hvad den angår som Arne er inde på, så kan du ikke "misse" den, den er i et klart, riflet lille glas.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 14:25

Den hedder Castello Økologisk flødeost med hvidløg, og kan ses på side 6 (2 stk. 20,-)
http://www.netto.dk/internet/nettodk/catalogue/catalogue.nsf/frameset.htm?openpage&catid=2

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-05-05 14:28

Rigtigt Søren. Det er den jeg mener.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 14:28

Til sidst... så kan du også lave min førnævnte variation med Rygeost (kan købes de fleste steder).

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 14:31

Jow' jow... jeg er slet ikke til at stoppe
Du kan også lave den efter den her opskrift http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/o0810173.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 14:34

Nå nu skal jeg nok stoppe... men her kan man rigtigt oste den
http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/i202.html
Der er nok at ta' af... hold da op

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 21-05-05 14:45

Altså det er den Castello jeg har købt igår, og jeg synes nu ikke den er særlig luftig

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 14:58

Så rør den op med lidt flødeskum (evt. pisket lidt ekstra for at gøre konsistensen "hårdere")

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 15:03

Hvis det skal være helt vildt luftigt, så lav den på ren flødeskum og tilsæt knust hvidløg, salt & peber, men det holder sig ikke længe i køleskabet... det bliver "sjappet" efter en dags tid.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 21-05-05 15:52

Og hvis det skal være helt helt HELT vildt luftigt, så lav det på piskede æggehvider, tilsat lidt Castello og knust hvidløg + salt & peber......!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 16:02

Det falder også sammen efter en dags tid
Men en "smøreost" er så'gutte luftig som havskum

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 16:13

Rør Castelloen op med en spiseskefuld Natron, og lad det "hæve" i et par timer

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-05-05 16:41

Eller køb Garli den, synes jeg, er luftig - og så smager den skønt!

Castelloen hed tidligere Landsby Hvidløgs ost.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 21-05-05 18:37

Castello og en pakke gær kan vel også blive til lidt.....

Kommentar
Fra : Elmark81

Dato : 17-02-06 16:09

Tholstrup laver en Saga Creamy hvidløgs-smøreost....den er efter min mening MEGET luftig og smager godt!

Godkendelse af svar
Fra : pipzi

Dato : 18-07-06 21:04

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-07-06 17:13

Velbekomme... og fortsat go' sommer
Søren