/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvordan laves en god capuccino?
Fra : 1980
Vist : 3592 gange
50 point
Dato : 21-05-05 11:17

Jeg har købt mig en espressomaskine med tilhørende mælkeskummer, da jeg gerne vil lave capuccino. Men jeg aner ikke, hvordan sådan en laves, da jeg ikke selv har prøvet det før. Der står jo godt nok i brugsanvisningen, hvordan man laver en espresso, men så er vi jo kun lige over halvdelen af vejen.

Desuden vil jeg spørge; kan man købe nogle specielle filtre, der skal bruges i sådan en maskine? Er det noget, der kan købes i større supermarkeder?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 11:48

http://www.google.dk/search?hl=da&cr=countryDK&q=cappuccino&spell=1
Hygge...
Søren

Citat
Cappuccino - Italiensk kaffe
Tilberedningstid: 15min.
Årstid: Hele året
Antal: 2 kopper

1 dl skummetmælk
3½ dl stærk kaffe fx espresso
evt. chokolade som pynt

Hæld mælken i en skål, og pisk den til skum med en elpisker over vandbad. Hæld kaffen i 2 kopper og fordel den varme skum over. Pynt med chokolade og servér straks.

Cappuccino er en oprindelig italiensk kaffedrik, som består af 1/3 meget stærk kaffe fx espresso, 1/3 mælk og til sidst toppet med 1/3 skummende, dampblæst mælk, der kan være strøet med kakao eller kanel. Cappuccino hentyder i øvrigt til kappuccinermunkenes tofarvede, brune ordensdragt.

Kommentar
Fra : dadman

Dato : 19-07-05 23:19

Hej!
Du sætter det medfølgende stålfilter i hullet i håndtaget. Yderligere filter er ikke nødvendigt. Derefter hælder du den særlige espressokaffe du har købt i supermarkedet i filteret. Derefter drejer du håndtaget på plads så det sidder fast! sæt en cappuccinokop eller et krus under og tænd for maskinen.Imens kaffen løber igennem tager du en stålkande eller anden varmebestandig beholder og fylder en god slat mælk i. Mælken føres op til studsen på mælkeskummeren (en stålpind der stikker ud...) og placeres så skummerens spids lige nøjagtigt er under overfladen på mælken. Så tænder du for skummeren på drejehåndtaget eller kontakten så den varme luft blæses ned i overfladen på mælken. Husk: kun i overfladen, du skal ikke koge mælken, kun skumme den! Når der er et godt lag skum på overfladen, det kan kræve et par forsøg, der skal øvelse til at lave en ordentlig skum, så tager du en ske og skraber skummet (og kun skummet) over på kaffen, så den ligger på overfladen. Hvis du skal være lidt blæret, så kan du jo rive lidt mørk chokolade hen over. Nogle drikker den som den er, men jeg foretrækker en smule rørsukker i.

Held og lykke

Dadman

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 11-09-05 12:21

Enig i daman's forslag.
I visse supermarkeder kan du købe et særligt "cappucino-drys" i en lille metaldåse, som vil få din cappucino til at se ekstra prof ud! Selvom du kun sætter skummerens spids ned i overfladen af mælken (jeg synes man får det bedste resultat med økologisk sødmælk), bliver al mælken varm. Personligt er min favorit en café latte, hvor man varmer og skummer sødmælken som bekrevet i et glas og derefter hælder sin frisklavede espresso ned oveni. Rør rundt med lidt rørsukker, - det er bare en lækkerbidsken uden lige!
For bedste kafferesultat bør du købe hele bønner og male dem (helt fint) selv i en elektrisk kaffekværn. Bønnerne kan du opbevare i fryseren, så holder de sig helt friske. Husk dog at de skal tøs op 6-7 timer inden de skal males.
Held og lykke!
PS Og jo, - det ER al møjen værd!