/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
skærmbilledet kan ikke være inden for sk~
Fra : risper
Vist : 438 gange
100 point
Dato : 20-05-05 11:48

har pludselig fået probelemr med, at billedet pludselig fylder mere en skærmens størrelse - istedet kan jeg scrolle både hori- og vertikalt så jeg kan se del komplette billede "i stumper".

hvad kan være galt?? maskinen har ME som OS og alt virker perfekt efter formattering, men efter et stykke tid sker ovenstående. Der er installeret en del ældre spil hvor spillene selv stiller skærmopløsningen ned/op og tilbage igen når man afslutter spillet

Driver til grafikkort er behørigt installeret´

Hører gerne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-05 11:56

Tjek lige dine skærmindstillinger.
Den er sikkert ikke sprunget tilbage fra et spil du har spillet.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 20-05-05 12:19

Højreklik på skrivebordet, vælg derefter egenskaber

Vælg sidste faneblad = INDSTILLINGER. og sæt opløsningen til det som din skærm og grafikkort kan klare.

Som tommelfinderregel ville jeg sætte den til 800x600, og så sætte opløsningen op efterhånden til 1280x1024

Lars

Kommentar
Fra : risper

Dato : 20-05-05 12:45

Til Refi & Larsfrohn

Har checket skærmindstillinger i egenskaber for skærm og den står på de 800 x 600 som oprindeligt sat, men billedet er stdig for stort (væsentligt for stort) og jeg kan ikke justere det på selve skærmen - dvs jeg har forsøgt på forskellige skærme og resultatet er det samme som udgangspunktet

ved formattering og efter opfører skærmen(mene) sig som de skal indtil ejeren har "leget" et stykke tid med de spil jeg har indstalleret og ligeledes når jeg kobler andre skærme til kassen

må være noget i pcén ( MB eller grafikkort) der ikke kan lide ME - har hidtil kørt uden problemer med 98SE, men uden de spil som jeg har efterfølgende har installeret

har førsøgt at afinstallere spillene et for et, men der sker ikke noget - altså resultatløst

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-05-05 13:23

lurer lige med

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-05 13:37

Køb en 28" skærm

Nej spøg tilside.

Det er sikkert Dosspil du kører
Du spiller sikkert online
Et af dine spil løber måske i baggrunden
Der er mange muligheder, men du får åbenbart grafikkonflikt hvor spillet er den stærkeste.

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 100 point
Dato : 20-05-05 15:15

Der er flere spil som kører større opløsning eller lidt mindre opløsning, og som har en grafikdriver fortolker som installeres hver gang spillet startes. Du kan se at grafikdriveren installeres under DOS ved at spillet "klikker" og at skærmen falder helt ud, for så efterfølgende at vise spillet.

I "gamle" dage var der flere spil, som når de havde kørt, ikke ville stille grafikdriveren/grafikkortet tilbage og lade Win98/ME/2000 overtage grafikken igen, og eneste løsning var at genstarte PC'eren, og så lade være med at gå ind i det spil mere den dag.

Det ser ud som om at grafikdriveren er sat til en lavere opløsning end den opløsning du kører med. Prøv at gøre som jeg skriver, men så start i VGA tilstand = 640x480, og så arbejd dig op til 1024 x 768. Det kan være at din skærm ikke kan klare det, men der kommer en boks øverst oppe som du skal trykke OK for at gemme indstillingerne, men hvis skærmen bliver sort kan du jo ikke trykke OK og så går systemet autotmatisk tilbage.

det er denne fremgangsmåde som jeg på sønnes PC har haft bedst succes med efterfølgende at få den rigtige opløsning på skærmen.

Lars

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-05-05 21:47

Skærme kan somme tider opføre sig mærkeligt.
Alt efter opløsningen, kan det være nødvendigt at tilpasse billedet til skærmen på skærmen.
D.v.s. at du skal bruge de knapper der er på skærmen til at indstille og justere billed bredde og højde, samt centrere billedet på skærmen. - Det er også her at du kan indstille lys / kontrast samt farvemætningen.
Så prøv at se lidt nærmere på selve skærmens muligheder for tilpasning.

Godkendelse af svar
Fra : risper

Dato : 22-05-05 11:44

Ikke lige løsningen, men tak for din ulejlighed

God søndag

mvh nje