/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
opstart af suzuki gsx750f
Fra : kuurd
Vist : 682 gange
200 point
Dato : 19-05-05 10:39

har lige købt en suzuki 750 f årgang 90. og ønsker at høre andres erfaringer ang den maskine. især ang opstart. hvad gør i starter den og lader den stå og summe til den er driftvarm. eller kører med det samme uden at presse den for meget.
alle råd/erfaring modtages med tak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-05 11:04

De fleste motorer har ikke godt af, at blive startet kolde og så stå og plumre sig varm i tomgang.
De soder og kokser til.
Nej, man starter og kører med det samme, og behersker gassen til maskinen er driftsvarm.

Hvis det er en velpasset maskine du har fået fat i, er det en fin motorcykel.
Næsten umulig at splitte ad, medmindre man øver "hærværk" på den.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sune_Nielsen

Dato : 19-05-05 11:21

Hvis du har en kold motor, så tager det ca ½ minut inden olien er rundt over alt i motoren. På nogle motore kan det tage længere tid. Dette afhænger naturligvis også af olie type...

Derfor er det en god ide at lade motoren stå bare et minut eller to, inden man kører. Kan skal ikke køre straks med det samme. Der er heller ingen grund til at gasse lidt op til starte med. Der er mange som starter deres motore med lidt gas. Det er der ingen grund til.

Det er dog korrekt, at motoren ikke har godt af at stå til den er varm. Lad den blot stå et enkelt minut eller to, så er det afsted.

I den anden ende, er det også en god ide at lade motoren "skridte af" hvis man har kørt den hårdt. Det er ikke sundt for den at slukke den straks efter man f.eks. har kørt råddent.....

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-05-05 12:16

Så fremt den har stået stille "længe" (>en vinter) så skift ALT olie på den + oliefilter (og for god ordens skyld, så gør det under alle omstændigheder...du ved ikke hvor længe eller hvor langt den har stået/kørt med det gamle). Tøm tank og karbs for gammel benzin og fyld frisk benzin på.
Check trækkæden og kædehjul for slitage. Skift det hele på ÉN GANG...ikke noget med kun at skifte én af delene.

Start så cyklen op og lad den stå at snurre i tomgang ½-1 minut og kør derefter en tur for moderate omdr. og lyt og "føl" hvordan cyklen generelt opfører sig.
Når du har forvisset dig om at det hele funger tilfredsstillende (efter foreskrifterne), så kør en længere tur og du kan godt lade den yde noget mere nu.'
Men mest af alt skal du selvfølgelig køre forsigtigt og generelt efter forholdene.

God fornøjelse med din DEJLIGE nyerhvervelse!!!

Mvh
Palle Jensen