/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Reparation under ansvarsforsikring
Fra : 1980
Vist : 500 gange
100 point
Dato : 17-05-05 15:14

Jeg er blevet påkørt af en anden mand og skal have min bil lavet under hans ansvarsforsikring. Skaden omfatter bl.a. en mindre bule i siden. Men hvad kan man forlange i den forbindelse? For en bule kan vel aldrig rettes 100% ud. Og er en bule ikke rettet 100% ud vil bilen vel alt andet lige have tabt noget i værdi.

Så kan man forlange en økonomisk kompensation oven i? Eller er det bare en form for "selvrisiko", når man er blevet påkørt af en anden mand?

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 17-05-05 15:23

Jeg tror ikke du kan få anden erstatning end skaden repareret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-05-05 15:25

Man kan som hovedregel forlange, at bilen bliver repareret til samme stand som før, hverken værre eller bedre.

Og hvis det bare drejer sig om nogen småbuler, taber bilen ikke i værdi, det er hvis man snakker om meget store skader.

Men mandens forsikringsselskab kan forlange at bilen laves på et værksted, og der bliver der gjort op, hvad udbedring af skaden beløber sig til.
Og hvis du selv vil lave det, kræves en dokumentation for omkostningerne.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-05-05 18:41

Der skal rigtigt meget til før du kan få kompensation for værdiforringelse og så skal det endda være en ret ny bil.
Forsikringsselskaberne har nogle tabeller de udregner det efter og jeg kan godt garantere dig at mindre buler kommer ikke ind i den udregning.
Nu er buler der udrettes korrekt heller ikke noget problem da en pladesmed netop er oplært til at kunne reparere buler så de hverken er bløde eller svækker pladen.
Normal fremgangsmåde er, at dit selskab takserer skaden og videresender regningen til modpartens selskab så det er taksatorens vurdering der gælder.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-05-05 18:46

En bule kan rættes 100% ud.Bliver det ikke pent ,så forlang at de bytter dørpladen. Den kan skiftes let.Det plejer at være værre med farve forskel efter lakeringen det må du kontrolere nøje.
alimak

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-05-05 07:14

Hvis der repareres for over 15.000 begynder man at snakke om værditab.

Der står i forsikringspolicen at, hvis din bil er under 5 år gammel, kan du søge om at få dækket det værditab som du måtte få, efter ulykken.
Men det er noget du selv skal sørge for.

Så start med at kontakte dit eget forsikringselskab, det vil sikkert henvise til at du selv skriver til den anden parts forsikringselskab.
Nøjagtig som man hvis man har fået en personskade og vil søge om erstatning.