/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
mit stakkels tapet
Fra : Juvelen
Vist : 5495 gange
50 point
Dato : 16-05-05 11:34

mit stakkels tapet eller det der er tilbage af det .
mine katte er vilde med at kradse i tapeter, og selvom de har kradsetræer blir de ved med det. hvad i hulen skal jeg gøre? kan de være sindsyge? :0) ....
Hilsen Juvelen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 16-05-05 11:45

Nej, nok ikke ligefrem sindssyge

Men katte kradser for at afmærke sit territorium, og hvis de først er begyndt med tapetet, er det svært at stoppe dem, fordi deres duftspor sidder der, og især hvis det er katte der ikke kommer ud og har mulighed for at markere sig på et større område.

Og derudover vil de fleste katte altid prøve at finde noget så naturligt som muligt at kradse i, og mange af de kradsetræer man køber med reb snoet omkring, er bare ikke gode, og mange katte bryder sig ikke om dem.

Hvis ikke du har, så prøv at give dem et kradsetræ lavet af rigtige tykke grene.

mvh dova

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 16-05-05 11:45

Nej din katte er ikke sindsyge, de har bare fået en dårlig vane. Du kan købe "katteparfume" hos dyrehandler som du sprøjte på kradstræer. Fleste katte er helt vil med duften. Forklare din problem til dyrehandler den kan være at han har
flere ideer.

Venligst
Paula

Kommentar
Fra : Juvelen

Dato : 16-05-05 12:00

hej dova . jeg har prøvet at male de bare pletter på væggene ,men de ser det nærmest som en udfordring at få dem bare.
jeg er interesseret i at få et give dem et "ordentligt" kradsetræ med rigtige grene, men hvor skaffer man sårn et henne?
jeg har kun set disse i udlandet . og ikke herhjemme.

Kommentar
Fra : Juvelen

Dato : 16-05-05 12:00

hej dova . jeg har prøvet at male de bare pletter på væggene ,men de ser det nærmest som en udfordring at få dem bare.
jeg er interesseret i at få et give dem et "ordentligt" kradsetræ med rigtige grene, men hvor skaffer man sårn et henne?
jeg har kun set disse i udlandet . og ikke herhjemme.

Kommentar
Fra : Juvelen

Dato : 16-05-05 12:00

hej dova . jeg har prøvet at male de bare pletter på væggene ,men de ser det nærmest som en udfordring at få dem bare.
jeg er interesseret i at få et give dem et "ordentligt" kradsetræ med rigtige grene, men hvor skaffer man sårn et henne?
jeg har kun set disse i udlandet . og ikke herhjemme.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-05-05 12:00

Det er svært at ændre kattes vaner.
I naturen er hyldebærstammer et favourit kradsetræ, det er noget med dets duft og at det ikke er en lidt blød træsort.
Nogen katte foretrække, at hvæsse kløer på noget, der ligger vandret, andre på noget lodretstående.
Du må være opfindsom og tålmodig, hvis du vil lave dine kattes hvæse-kløer-vaner om.
Fjerne deres lugt fra tapetet, sætte det kradsetræ du vil have dem til at bruge tæt på der, hvor de bruger tapetet og gøre det indbydende, sprayes med katteparfume, det skal også stå stabilt, så det ikke vipper og være højt nok, så de kan strække sig i fuld længde op af det.
Hvis du skal have et nyt og bedre kradsetræ, så kan jeg som bruger og kattekender anbefale at købe af mærket der hedder "Kattens nr. 1", de har den bedste kvalitet, og nogen der kan skrues i væggen og nogen der kan stå frit.
Det kan ikke betale sig at spare når det kommer til kattenes ting og sager og mad for den sags skyld. God kvalitet kan de have glæde af i mange år.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 16-05-05 12:16

Jeg tror det er de færreste katte ejere der kan sige sig fri for det her fænomen. En løsning kan være at sætte et (midlertidigt)kradsbræt lige der hvor de kradser. Vi har feks. et stående ved hjørnet af vores sofaer, og det redder stoffet.!! Og så har vi flere gulv til loft kradser miljøer der også hjælper... Og et særlig udsat setd i gangen hvor der simpelhent er sat et permanent bræt.

Ellers fat i vand sprøjten hver gang de kradser på tapetet...

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-05-05 13:00

Jeg har selv haft problemet tæt ind på livet: Stuen nytapetseret, ½ år senere købes ny hankilling, nyt kradsemiljø fra gulv til loft købes umiddelbart efter. Katten var flink til at bruge kradsemiljøet samt en vægmonteret kradseplade i køkkenet, så alt var såre godt, indtil katten i 5 måneders alder finder ud af at det er meget sjovere at kradse i tapetet 6 forskellige steder i stuen. Frem med limtuben og tapetrester, for at lappe laserne sammen, og derefter smøre det hele ind med friskpillet løg, varieret med "gå-væk-katte" spray, samt "katteduft" på gulv-til-loft miljøet, for at tiltrække katten til det lovlige sted. Vandspistolen blev også prøvet, men det var alt for sjælden katten blev taget på færsk gerning. Intet hjalp. Katten begyndte sågar at kradse på hjørnet af en murstensbue, hvilket også kunne ses efter et stykke tid. Alternativet til dette probelem var, enten skulle katten ud, eller så skulle alle vægge yderligere monteres med faste plader, der efterfølgende skulle males, hvilket katte ikke har lyst til at kradse i. Tapeter som; hessian, savsmuldtapet og skumbaseret mønstertapet og til dels glasvævstapet, er de tapetsorter der tiltrækker katte mest til at kradse i. Hertil skal siges, vi har glasvævstapet i køkkenet, som er malet 4 gange, så hér bliver der aldrig kradset i tapetet. Ligeledes har vi tidligere haft 2 Norske Skovkatte gående indenfor i flere år, og disse to (piger) har aldrig rørt tapetet, de nøjedes med kradsepladen i køkkenet, - ej heller vore store stof-lænestole i stuen har de rørt, efter det første "NEJ". Resultatet blev for vort vedkommende; Ud med hankatten, og ind med en nykøbt lille hunmis, som er en eksemplarisk lille vildbasse, men hun kradser ikke i tapetet! Summa summarum: Katte er meget forskellige hvad noder og unoder angår, men sindsyge er de ikke, - de gør bare hvad der passer dem - de er sku´ deres egne!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-05-05 14:40

Er dine katte inde- eller udekatte?? Vores den ældste kat gør det også. Jeg tror, det er et levn, fra da han var hjemløs. Men der er åbenbart INTET, der kan forhindre ham i at kradse tapetet i atomer. De har et klatremiljø fra gulv til loft, et lille elendigt kradsebræt der hænger på en dørkarm, et enormt hjemmelavet kradsebræt (ca. 120 x 170), der ligger på gulvet og en løbegård med træstammer. Og han kradser troligt videre. Efterhånden har jeg været så meget efter ham (på 10-11 år), at han kun kradser i tapetet ovenpå. Det er til gengæld også afmonteret. Jeg har prøvet at smøre diverse ting på væggene, for at få ham til at holde op. Men han kradser stadig. Efterhånden tror jeg ikke på, at der er noget som helst, der virker - bortset fra at aflive katten. Og så vil jeg hellere have flået tapetet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-05-05 14:56

Jeg er kommet til at skrive forkert. Jeg skrev at hyldebærtræ IKKE er en blød træsort, det ER en blød træsort og det skal det være for at kunne fungere som kradsetræ.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-05-05 15:04

Min bruger hyldebærtræ når vi er ude. Og den bruger gulvtæpper inde. Sisal gulvtæpper og kradsetræ, gider den ikke. Den bruger uldgulvtæpper og kokosdørmåtte når lejligheden byder sig. Og den får da lov. Faktisk var det det første den gjorde den dag tæppet blev båret ind, kærlighed ved første blik, jeg studsede lidt, men var hovedsagligt glad for at den havde fundet et sted den syntes godt om.
Her i huset genere det ikke nogen, at det kan ses at der bor katte, forventer ikke at de skal indordne sig efter menneskelig standard, men efter deres naturlige behov.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 16-05-05 17:33

Desværre har jeg også et hjørne med kradsemærker, det har været når min Somali er på jagt efter fluer eller edderkopper, hendes kattetræ er hun flink til at bruge og det kans ses, min skovkat (han) elsker gulvtæppet, han sniger sig til at bruge det når vi ikke er hjemme, til gengæld har han flået sit kattetræ totalt i stykker, mine katte har hvert sit kattetræ og platform, samtidig har vi flere hvæssebrædt sat op ad væggene, så der er rigeligt at rive i. Faktisk har vi 4 kattetræ og 2 platforme Fordelt i stuen og på 1. sal dem kan man bygge videre på.

Kommentar
Fra : RikkeHu

Dato : 17-05-05 09:56

Som Taliskoko vil jeg også anbefale vandsprøjten, den har kureret mange af vores kattes unoder. Der skal gentagne 'behandlinger' til, når de først er kommet i vane med noget.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-05-05 15:16

Man kan kun bruger vand, hvis man ser det ske. Jeg vil tro, der er flere katte end vores, der er så udspekulerede, at de gør det, når man ikke ser det. Nu har jeg prøvet at bestille noget Gå-væk spray hos kattespecialisten. Så må vi jo se, om det hjælper. Kattespecialisten kan forøvrigt stærkt anbefales, både til hunde og katte. De har simpelthen alt mellem himmel og jord.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : 25

Dato : 17-05-05 17:25

Det samme sker her som hos jernladyen unoderne sker når man ikke er hjemme

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 17-05-05 18:46

Når du se at katten kradser på tapetten, prøv at tage den op og favne den og bagefter viser hvor den skal kradse,
det tage tid og tålmolighed men det hjælper, katten ved jo ikkke at den gør noget forkert.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-05-05 10:49

Hej Juvelen!
Her er sidste nyt, som er værd at prøve: KLIKKERTRÆNING AT KATTE. Klikkertræning er en enkel og effektiv træningsmetode, hvor man benytter en lille plastboks med en stålplade, som siger "klik", når man trykker på den. Man skal købe bogen af Karen Pryor: Klikkertræning af katte, Aschehoug, hvor der udførligt beskrives hvordan man lærer sin kat forskellige kommandoer, heraf at komme når der bliver kaldt, lege uden at bide og kradse, acceptere at få klippet kløer, omgås hunde og andre katte, gå tur i sele, samt andre små stricks. Når grundprincipperne er lært, kan metoden bruges til at slippe af med uhensigtsmæssig adfærd, så som f.eks. kradsen i tapet. Sidegevinsten er en gladere kat og gennem udviklingen via leg og træning, får man et tættere bånd mellem kat og ejer. Bogen koster kr. 199,- og er på 112 sider, indbundet.
Håber dette kan være dig til hjælp.

Godkendelse af svar
Fra : Juvelen

Dato : 18-05-05 12:28

Tak for svaret dova.