/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Juridisk spørgsmål vedr.konstruktsfejl v~
Fra : wiber
Vist : 694 gange
150 point
Dato : 13-05-05 14:49

Min Volvo V70R multirem (driver vandpumpe/servostyring/generator/klimaanlæg) flosser og på en eller anden måde kommer den ind til tandremmen og vikler sig rundt om tandhjulet på krumtappen..........resultat motor kaput.
De er så her jeg mener at Volvo har lavet en alvorlig fejl.......multiremmen sidder uden på motoren og burde ikke på nogen måde kunne komme ind i motoren og ødelægge tandremmen med motorhaveri til følge.
Har jeg nogen mulighed at stille erstatningskrav over for Volvo når bilen er ude over garantien.???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-05-05 15:00

Nej, det vil jeg ikke mene at du har, for det er dit eget ansvar at holde sliddele som drivremme i orden så de ikke bliver slidt op og flosser.

Jeg kender en der oplevede det samme med en golf Diesel , men den overlevede så i motoren, MEN, det skal så siges, at torsken havde kørt rundt i over et år uden det nederste beskyttelsesskjold på tandremmen.

Nu er det så heller ikke ind i selve motoren at din rem er smuttet, men bag beskyttelsesskjold/dæksel ved tandrem og takthjul, og det kan lade sig gøre selv om det lyder usandsynligt, men der er meget kraft bag sådan en rem der springer, så den kan sagtens blive kilet derind.

mvh dova

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 13-05-05 16:21

Du kan da ikke undgå at have bemærket at noget var galt, - så mon ikke du selv må æde den.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 13-05-05 16:25

Hvis du er medlem af FDM, kan du få en gratis konsultation - telefoniskeller et møde - med deres juridiske afdeling, de har så meget erfaring med næsten ethvert problem omkring biler. Desudne udgiver de et glimrende månedsblad med rejseforslag, tekniske artikler og meget andet. Det koster ca. 450 kr. om året at være med.

Hvad siger dit værksted? Hvis dit værksted føler sig meget sikre i sagen, om at der er en fejl fra Volvos side, så har du måske noget at gå videre med. Men ellers vil jeg mene, at det er meget svært for dig at komme med beviser. Husk på.....til syvende og sidst skal din påstand jo kunne holde i byretten. Det vil sige, at det er dig, der har bevisbyrden for, at Volvo har lavet en fejl. Det vil kræve, at du har en teknisk ekspert, der bakker dig op. Hvis Volvo mener noget andet, kan du begære syn og skøn, men det koster jo altsammen kassen....... så....spørgsmålket er, hvor stor har din udgift været til reparationen, og kan det betale sig for dig - i det hele taget - at forfølge sagen.

Du kunne også vælge at skrive et venligt brev til Volvos hovedkontor. Eller tal med den forhandler, hvor bilen er købt. Her kan du forklare, hvad du har været ude for. Skriv, at du har fået den opfattelse, at der kan være tale om en fejl fra Volvos side. Bed om at blive kontakte af deres tekniske afdeling.......Måske kan du overtale dem til at betale for reservedelen, eller hvad ved jeg, som et plaster på såret.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 13-05-05 16:53

Har set det før, det var ved udsk. af generator,
den nye "flugtede" ikke med de andre remhjul.
Montøreren lagde ikke mærke til fejlen, da det drejer
sig om meget lidt.
Efter ca. 50km "bums" topstykke færdig (der var vist 24 ventiler)
/sreen b.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 13-05-05 16:54

Hov.
Det skal være:Steen b.

Kommentar
Fra : wiber

Dato : 13-05-05 23:22

Jeg tror ikke der er mange der har gjort sig tanker om i hvor mange tilfælde det kan ske, hører du feks radio mens du kører hører man ikke multi-remmen går karput. Det kan have mange årsager som manglende veligeholdelse som der ikke er tale om her da bilen kun har kørt 85000 og remmene først skal skiftes ved 120000. Jeg har oplevet dog ikke kun personligt at en multirem pludselig dør hvis feks. et leje i generatoren sætter sig vandpumpen servopumpen kan også være skurken, hvis nu man er så uheldig at opleve samtlige ting og der ryger er topstykke som kan koste 30-40.000,00 hver gang bare fordi Volvo ikke har (bevidst ? ) lavet er ordentlig afskærmning til tandremmern kan man næsten tro de gør det med overlæg for at få penge i kassen.
Det er lige til at få paranoja af fordi man i nogle situationer vil være totalt chanceløs for at forudsige hændelsen

/Ole

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-05-05 00:16

Ja, det er en kedelig situation, men om det bevidst er noget Volvo gør for at få penge i kassen tror jeg nu ikke, for de fleste biler kører nogen flere kilometer end din, inden for garantiperioden, og så skal de jo alligevel betale hvis der er tale om en fejl.

Nu skriver du at din bil er ude over garantiperioden, men ved ikke om det gælder volvo, men nogen mærker kører garanti i både en tidsbestemt periode eller antal kørt kilometer, det var måske en mulighed at undersøge.

Men desværre tror jeg ikke der er noget at gøre.

mvh dova

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 14-05-05 00:20

interessante tanker fra Wiber......hvor langt kan man gå med profitmaksimering, når man driver bilfabrik...hvor går grænsen mellem professionalisme og svindel? Dette emne er vist aldrig belyst af uafhængige eksperter...

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 14-05-05 20:10

Hej Oldboston.

Profitmaksimering,, auto, bilfabrikker,eftermarked.
Den går ikke, udbudet er så stort, så profit er efter min mening
er 0.
Alle skal have et produkt der opfylder normerne til de forskellige
landes, eu, kvalititskrav, og til slut BILFABRIKKERNE.
/steen b.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 15-05-05 21:54

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret......jeg var nok lidt for enøjet....man kan jo ikke påstå, at bilinidustrien vælter sig i mammon...så det var kun en refleks-betragtning....men hvordan hjælper vi vores fælle wiber....JO, WIBER, faktisk tror jeg stadig mest på, at du kan få gavn af at bruge FDM (hvis du ellers er medlem..) Jeg har kørt bil i snart 40 år og været medlem af FDM i 30 år...haft stor glæde af FDM, hverf gang der var kritiske problemer. Måske er det lidt dyrt at være medlem...ca. 450 kr. om året + 110 kr. ekstra, hvis du også vil have retshjælpsforsikring i hele Europa....men der er faktisk mange fordele ved at være med...bla. a. kan du tale med deres jurister, som kan hjælpe dig mere end vi andre her på kandu.dk, fordi de sidder og arbejder med den slags ting hver dag.-

Tak til steen b.for din bemærkning

Kommentar
Fra : wiber

Dato : 16-05-05 15:22

Nu er der gjort forskellige tanker omkring problemet og jeg prøver lige at vende problematikken.
Hvorfor har Volvo lavet deres motor så kile/multiremmen kan smadre motoren..?
Der er ting i en sådan motor der kræver betydelig meget mere ekspertise en at lave en simpel afskærmning. Der findes masser af billigere biler hvor det ikke sker, det er altså ikke et pengespørgsmål der er problemet..... hvad er det der så.??

Hvad nu hvis det var et sikkerhedsproblem, ville det så også blive tilsidesat som et hændeligt uheld når samtlige Volvoér med den motor er i farezonen.??
Jeg er automekaniker og har set utallige biler med flossede kileremme hvor resterne lå rundt i hele motorrummet (også på grund af manglende vedligeholdelse), en ny rem og måske en opladning at batteriet og bilen kører igen.

Volvo har helt klart et imageproblem når de sender et produkt på markedet der nemt kunne været designet korrekt så motorhaveri ikke kunne ske.!!

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 16-05-05 20:57

Hej Wiber.

Er motoren fra volvo, eller er den fra et anden bilmærke?
/steen b.

Kommentar
Fra : wiber

Dato : 16-05-05 22:27

Hej Steen b.

Det er Volvos eget produkt som stort set grundelementet er i alle deres biler i dag, dog er der mange versioner 4-5-6 cyl. med lav/højtryks turbo og forskellige hk.
Har i dag studeret motoren og Volvos egen reparationsmanual, det absolut ikke nogen let opgave at pille toppen af, vil tage mange timer og koste spidsen af en jetjager hvis Volvo skal lave den, det virker fuldstændigt absurd at skulle ud i en reparation af den art på grund af en kilerem

/Ole