/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Galant køre ikke på alle cylindre!!!
Fra : Iceman77
Vist : 1092 gange
100 point
Dato : 11-05-05 17:52

Min Galant 2,0 GLSI årg. '91 køre ikke på alle cylindre, og den oser voldsomt ved acc. jeg tror selv at det er en ventil der er brændt, men håber lidt på at de bare skal justeres.
Den har kørt upåklgeligt indtil nu, men har tikket en del ved kold motor.
Er der nogle der ved hvad det kan løbe op i at få skiftet ventiler på sådan en motor?
eller er det noget man selv kan lave.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 11-05-05 18:15

En bil holder normalt ikke op med at gå på nogen cylindre fordi ventilerne trænger til justering.Så skal det have været meget slemt, så ventilen faktisk ikke har kunnet bevæge sig, så den kan være brændt af.

Men det at den oser så voldsomt, hvilken farve har røgen.
Bruger bilen vand eller unormalt meget olie?
Det kan også være manglende kompression på et stempel der evt er defekt.
Det kan være et revnet topstykke.

Og endelig kan det være en bagatel som brændte tændrør.

Nu ved jeg ikke hvor meget din motor har gået, men den skal være i god stand for at det kan betale sig at ofre det store på den, ellers er det ofte billigere med en brugt motor og så skifte den ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-05 19:15

Sort røg = fed benzinblanding
Blålig røg = olie forbrændingen
Hvid røg = vand i forbrændingen (efter at motoren er varm)
Du kan kontrollere dine cylindre sådan:

RØR IKKE ANDET END TÆNDKABLET

Tag et tændkabel af og på igen et af gangen.
Går motoren ud så er forbrændingen ikke ok på en af de andre cylindre.
Går motoren svagere er cylinderen ikke helt umulig
Ingen ændring er denne cylinder ikke helt ok

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 11-05-05 20:09

Kom lige med "motor kode"
Efter dine oplysninger på 2,0 glsi 1991, er der hyd.ventilløft.
Så, en hyd.løft kan godt være defekt, især hvis der ikke
bliver skiftet olie .
Skal rep. hurtigt, da ventilen/er bliver utætte.
/steen b.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 12-05-05 01:28

I al venskabelighed afslører dit spørgsmål, at det ikke er noget du selv kan klare, kør hurtigst muligt til kompetent værksted og få den repareret, du skader motoren ved at køre videre med den, held og lykke! Mogens

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 12-05-05 01:44

Jeg vil lige tilføje at det første man kikker på når en cylinder svigter, og som er det billigste og nemmeste, er at kontrollere tændrørene, evt. skifte dem, men det har du vel gjort ? Mogens

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 12-05-05 11:37

Hej alle. Tak for svarene. jeg har fundet ud af at det ikke stod så slemt til som jeg frygtede.
det var i alt sin enkelhed lort i en indsprøjtningsdysse. derfor kørte den ikke på alle cylindre. dette er nu fikset, men tak for indlæggende.

Godkendelse af svar
Fra : Iceman77

Dato : 12-05-05 11:46

Tak for svaret dova. Har fundet ud af at det bare var lort i en af indsprøjningsdysserne.
så det var ik så slemt som først antaget.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 12-05-05 13:22

Hvad med tikkerilyden, forsvandt den også?
/steen b.

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 12-05-05 14:13

ik' helt. tikker stadig en smule ved kold motor. Regner dog med at en justering af ventilerne vil gøre en ende på det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-05-05 14:53

Godt du fandt ud af det.

m.h.t. tikkelyden, nu er det sådan at hvis du som ds23 skrev, har hydrauliske ventilløftere, er det meget normalt at motoren kan tikke lidt når den er kold.
Men ofte kan det afhjælpes med olie- og filterskift hvis det er længe siden det er gjort.

mvh dova

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 12-05-05 15:01

Hej Dova.

Bilen har kørt ca. 7500 km på den olie der er på nu. Og jeg regner med at skifte for hver 10.000 km.
Kan det være fordi olien er af en for lav viskositet? det er 10W/40, der er på nu.
Skulle man måske prøve at hælde en 15W/40 på næste gang?

Mvh. Bo.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-05-05 12:47

Du skal nok huske, at der skal gøres mere end at skifte olie og oliefilter. På moderne biler er brændstoffiltret lige så vigtigt og det skal ikke være et efterligningspodukt fra T. Hansen, men den ægte vare så burde du undgå snavs i dyserne. Oliefiltret bør også være originalt eller i hvert fald fra samme producent da de billige kopiprodukter er meget ringe i kvalitet selv om de ligner udvendigt.

Kommentar
Fra : Iceman77

Dato : 13-05-05 15:50

Jo tak Bjarne, det er jeg klar over.

Mvh. Bo