/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Resning/afkalkning af espressomaskine
Fra : mokosk
Vist : 10209 gange
80 point
Dato : 11-05-05 15:44

Hej i kloge hovder

Jeg købte for et lille års tid siden, en Ariete espressomaskine i Italien.
Da vi på daværende tidspunkt bode meget trængt, blev maskinen ikke brugt i det omfang, jeg gerne ville. Dog rengjorde jeg det når jeg havde brugt den, som skrevet står.
Nu er vi så flyttet, og pladsen til at tumle med maskinen, er langt bedre.
Nu er den dog begyndt at "klage" sig lidt, når den brygger. Vandet tager uforholdvis lang tid, om at blive presset igennem.
Jeg antager, uden at have andet end spinkle indicier på det, holder sjældent i retten, at den kan være kalket til indvendig. Med baggrund i det Århusianske klakvand, kunne dette være en naturlig følge.

Nu er spørgsmålet bare, hvordan og med hvad afkalker jeg maskinen???
Må man bruge almindelig afkalkningsmiddel, og i hvilken dosering, eller er der noget bedre?

Håber nogen har et bud.
Mvh.
Morten

N

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-05 16:17

Almindelig kalkfjerner lyder optimalt (for almindelige dødelige). Proffesionelt anvendes dog meget barske ting som f.eks phosporsyre (stærkt af helvede til). Til lettere opgaver er almindelig citronsyre at foretrække.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 90 point
Dato : 11-05-05 16:21

Skal du være sikker, kigger du i manualen.

Men almindeligvis er alt sådan noget kram, lavet således de kan tåle de svage syrer. Bruger du barske ditto, skal det ikke stå i blød særlig længe. Ved anvendelse af f. eks ufortyndet fosforsyre i isterning-maskiner, slipper kalken med det vuns. Men jeg vil nu anbefale dig en sjat citronsyre og noget vand. Følg angivelsen på dunken og "lad som om" det er en kaffemaskine (det er jo tæt på, med lidt god vilje).

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 11-05-05 16:22

Inden jeg lukker ?. ved du hvilken dosering?

Godkendelse af svar
Fra : mokosk

Dato : 11-05-05 16:27

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : trukni

Dato : 11-05-05 16:27

Hej mokosk.

Jeg ved ikke lige hvad og hvordan med din maskine, men i almindelighed bruges 32% eddikesyre og vand i blandingsforholdet 1:4. Kør den igennem et par gange hvis den er meget tilkalket, kør derefter igennem med rent vand nogle gange. Hverken plastic eller metal tager skade af den behandling.

VH trukni

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-05 16:29

Det står på dunken. Er det ikke noget med 2 dl til en liter vand. Lav det nu ikke for stærkt. Kør hellere to sendinger igennem, hvis den snorker meget!

Sidst jeg brugte citronsyre (pulverform), tror jeg det var en skefuld til en kande vand. Og der kom dæleme drøn på kaffemaskinen bagefter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-05 16:30

Eddikesyre lugter bare af helvede til. Citronsyre er bedre.

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 11-05-05 16:41

Jeg takker for de mange gode bud.
Jeg går til syrebixen og anskaffer mig citronsyre.
Så lad os håbe der kommer tryk på skiddet.

Kommentar
Fra : thomasabcd

Dato : 21-09-05 14:15

Hej. Bedre sent end aldrig. Har samme maskine tror jeg (Ariete Cafe Retro) og har haft samme problem. Lod den stå natten over med en gang "minus kalk" i tanken. Næste dag var problemet løst