/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nyt tag med teglsten
Fra : tall_thor
Vist : 1052 gange
200 point
Dato : 10-05-05 17:00

Jeg skal have skiftet mit 30 år gamle tegl tag ud med et nyt tegl tag da de gamle tagsten smulre.
Jeg har set på forskellige sort engoberet tagsten men er blevt itvivl om overfladen holder da det ser ud til at det kun er et tyndt lag.
Jeg har set forskellige firmaer f.eks. ISODEK som giver 30 års og Randers tegl (15 år) garanti på deres teglsten men det ser ikke ud til at garantien dækker engoberingen og jeg vil nødigt skulle til at male stenen om 10-20 år så hellere almindelige røde tegl.

Så er der nogen her som har erfaring med holdbarheden af engoberede tegl sten?
Jeg er blevet fortalt at de er mere modstands dygtige over for alger og mos er det rigtigt?

Er det bedst at holde sig fra engoberede tegl? Vi kan desvære ikke bruge glaseret tegl pga. lokal planen som siger at vi ikke må bruge blanke og refelketerende materialer.

Vi har også set på forskelligt diffusions åbent undertag er der noget man skal være opmærksom på mht undertage?

Til sidst men ikke mindst en af mine naboer siger at vi skal tage tegl af i begge sider og ikke lave en side af gangen da det kan ødelægge murer og spær pga. forskellen i vægten kan det virkelig være rigtigt?

Der burde ikke være noget problem med vægten da det gamle tag allerede har tegl.

TAK

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 10-05-05 17:55

Hejsa.
Du skal tage det halve tag af i den ene side først, og det fra rygning og halvt ned. derefter kan du fjerne hele den anden side, og så tage resten fra første side. Den besked fik vi af Tømmeren sidste år vi tog tegltag af. Vi valgte ikke tegl igen, men cementsten da de skulle være bedre til ikke at få så meget mos på.
Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-05 19:15

Teglsten er ikke helt problemfrie og hvis garantien ikke dækker engoberingen så er det fordi den ikke holder (ellers ville der jo ikke være problemer i at yde garanti).
Jeg har ikke tegltag, men betontagsten som jeg lige har fået udskiftet og her tog man altså en side ad gangen og mine 86 år gamle hanebåndsspær kunne sagtens tåle vægtforskellen og kunne de ikke det ville jeg nok få problemer hvis der kun ligger tøsne på den ene side (Der blev heller ikke flere revner over vinduerne selv om der kun er muret, altså ingen overligger selv om der er spær lige over.).
Jeg kan i øvrigt varmt anbefale den type vi anvendte, og som mange tømrere er meget glade for, nemlig B&C betontagsten med danflock patenttætning der gør brug af undertag unødvendigt.
Det er rigtigt at visse begroninger er værre på tegl på grund af de mineraler som teglen indholder.
Betontagsten er lidt tungere end tegl så der skal være en solid tagkonstruktion.