/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Installation af Linare.
Fra : vibber1310
Vist : 422 gange
150 point
Dato : 10-05-05 09:57

Jeg har fået fat i en Linare Linux. Jeg har kun arbejdet med windows og synes det kunne være sjovt at prøve at snuse lidt til Linux.
Men det er ikke sjovt før det er installeret. Jeg får en fejlmeddelelse under installationen som så genstarter. Fejlmeddelelse: "You are trying to install on a machine which isn't supported by this release of Linare Professional"
Betyder det så at jeg ikke kan komme til at installere Linare på den maskine?
Det er en AMD 500 mhz, 256 Mb RAM.
Gode råd søges.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-05-05 10:10

Fandt samme spørgsmål....men det hjælper ikke i din situation.
Prøver om jeg kan finde noget andet.

http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?threadid=231515

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-05 10:16

Jeg har ikke prøvet Linare, men jeg tænker på om formateringen af din harddisk kunne være problemet. Det må du kunne se i den userguide der følger med softwaren.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-05-05 10:22

Alle de Linux versioner jeg har prøvet på 450 mhz 256 mb ram har virket.
Men den Linare Pro har jeg aldrig prøvet.
Jeg vil foreslå dig at prøve med en af de mere kendte Linux versioner.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-05-05 10:47

Er der noget af det der står på side 34 og 35 der kan bruges i denne forbindelse ??

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/31684.pdf

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 10-05-05 10:56

Der var desværre ikke en Userguide med da jeg købte Linare. Men det kan måske godt have noget at gøre med formatering. Jeg kommer til et vindue hvor jeg skal partitionere HD. Det ser også ud til at lykkes, da installationen fortsætter. Men så kommer meddelelsen derefter.
Jeg har forsøgt at åbne linket fra jakjoe, men den vil ikke lige i øjeblikket. Jeg prøver det igen lidt senere. Men ellers må jeg vel anskaffe mig en anden Linuxversion. Heldigvis gav jeg kun 20 kr for Linare, så det er da ikke fordi jeg blev ruineret af det:)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-05-05 11:01

De fleste Linux laver selv de 3 partitioner som skal bruges. Du skal bare fortælle hvor på harddisken de skal ligge.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-05-05 11:10

Noget mere om Linare Profressional.

http://distrocenter.linux.com/article.pl?sid=05/04/08/208208&tid=127

http://www.linare.com/linare-linux.php
Citat
Hardware Requirements

CPU Intel (R) Pentium (R) II 400MHz or better.
Memory 128MB (256MB recommended)
Hard Drive IDE / SCSI HDD (5GB available space recommended)
Video Card VGA or greater
Mouse USB, PS/2 mouse
Misc 3.5" floppy drive, CD-ROM drive (ATAPI/SCSI), Ethernet card

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-05-05 11:11
Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 10-05-05 13:47

Intet synes at hjælpe. Jeg har prøvet at tilføje ekstra RAM samt resettet BIOS, men uden held. Jeg fandt ud af at vi havde et par andre versioner af Linux til at ligge. Den ene hed Knoppix og ser ud til at være en cd fra et datablad. Den læste en masse fejl og gik så i stå. Øv:(
Den anden var Suse. Den startede med at skrive at der ikke var RAM nok, da den skulle bruge 256 Mb. På det tidspunkt sad der 256+128 Mb Ram i pc'en. Så øv, heller ikke der skulle jeg have lov til at se Linux. Jeg forhørte mig også hos forhandleren. Han kunne desværre ikke hjælpe, men skød på at det kunne være fordi at det var en AMD.
Så nu må jeg hellere teste det på en anden maskine. Jeg siger i hvert fald tak for de svar der er kommet. Er der dog en der alligevel mener at det skulle kunne lade sig gøre og har en ide til hvordan, vil jeg da gerne høre mere.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 16-05-05 07:30

Du kunne prøve Fedora som "bare" er Red Hat's gratis version. Jeg har den kørende på mange servere og den virker rigtigt godt. Som arbejdstation er den også helt ok, men du skal huske at man kan ændre brugergrænsefladen efter behov. D.v.s. ligesom i Windows kan man skifte "skin", for at få noget man kan lide at se på. Hent hele dvd/cd-pakken og så er det bare med at komme i gang med at teste og undersøge.

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 16-05-05 10:57

Tak for svar. Jeg har fået lov til at låne en gammel IBM-pc. Så må vi se om ikke den kan tage imod Linare.
Men ellers vil jeg da nok afprøve Fedora. Hvor kan jeg hente den henne?