/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
omdrejningstæller dr. big
Fra : DioXin
Vist : 494 gange
160 point
Dato : 09-05-05 13:44

hej. jeg har fået en omdrejningstæller til en dr. big og vil gerne have den i min sonic (der i hvor plads til en vandmåler). der er plads til den, men jeg ved ikke hvor de forskellige stik skal hen.
en af dem skal på + en anden på stel og den sidste til puls. men hvilke skal på hvad. har virkelig brug for hjælp for jeg vil ikke ødelægge den.

Kommentar
Fra : DioXin

Dato : 12-05-05 08:32

er der ingen der kan hjælpe???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-05-05 18:08

Somregel er der en rød, som skal til plus (Med en sikring imellem)
Og en sort til stel = Minus.
Så er der en anden farve, som skal have sin impuls nede fra pickuppen (Pickuppens ledning løber op til CDIèn for at give den impuls)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : DioXin

Dato : 18-05-05 12:24

det er den analoge omdregningstæller til pgo. den der sidder på fra starten af. det er KUN omdregningstælleren jeg har, der er 3 stik på printkortet som man kan skruge ledninger fast på, men der er ingen ledninger. derfor er jeg lidt lost.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-05-05 15:51

Så er det med at kende en der har en Sonic hvor du kan måle på ledningerne hvad der er hvad.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : DioXin

Dato : 19-05-05 08:44

forhøjer lige med 20. jeg har diagram over min sonic.
jeg tror jeg har fundet ud af det. når scooteren står i tomgang går den op på ca. 1000rpm.
i friløb når jeg giver gas går den ned ad igen. er det så fordi at den går for hurtigt op i omdregninger eller er det noget med min stator???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-05-05 16:35

1000 rpm er fint.
Der er ikke noget der hedder friløb, på en scooter med variator, men i alle tilfælde kommer impulsen til omdrejningstælleren fra pickuppen der også giver impuls til CDIèn. Og CDIèn virker jo ellers kunne motoren ikke køre.
Altså der er ikke nogen forskel om scooteren står på støttefod eller kører, omdrejningstælleren skal virke.
MEN jeg tror du har sat omdrejningstællerens impulsledning ind på vekselstrømsplussen lige som for og bagpære får vekselstrøm, og derfor får impulser fra en sinuskurve der jo kommer fra statoren.
Der er altså ikke noget galt med statoren, men den forkerte ledning du har fat i.
Selvfølgelig er der også den mulighed at omdr.tælleren er defekt, men det har du vel styr på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : DioXin

Dato : 02-06-05 12:48

den vil stadig bare ikke. den er ikke defekt eller noget. den er næsten ny. er der nogen der kan skrive et link til ledningsnettet over pgo dr. big. eller på anden måde indformere om hvor ledningerne skal til.