/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udluftning af tilrøget rum
Fra : mohammed50
Vist : 1115 gange
70 point
Dato : 09-05-05 12:06

Hej
Jeg har et lokale der bliver brugt af rygere, hvor jeg mangler noget udluftning. Er der nogen der kender en eller anden form for billig løsning på det ? Og hvem udføre sådan noget arbejde ? Kunne forestille mig nogle blæsere siddende i vinduet eller noget i den retning.

Tak

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-05-05 12:14

Blæsere i vinduet er da én mulighed (nok den billigste), men du kan også opsætte et større anlæg til udskriftning af luften. Røglugten og nikotinen vil dog stadig sætte sig i alle rummets materialer inkl. gardiner, tapet, tæpper og møbler. Så allergikere vil ikke kunne bruge rummet alligevel. Prøv en googlesøgning efter "udluftning". Du finder helt sikkert nogle firmaer der specialicerer sig i sådan noget. Held og lykke med projektet. Arne

Kommentar
Fra : mohammed50

Dato : 09-05-05 12:19

Jamen jeg har prøvet google. Der var en masse, men jeg synes ikke jeg lige fandt noget direkte med udluftning som blæsere i vinduet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-05-05 12:21

OK så. Jeg skal prøve at søge. Det kan jo være jeg er heldigere.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-05-05 12:26
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-05-05 12:26

?? hvor stort er rummet ?? ville mene du skal regne med det koster fra 2500kr + moms og op efter alt efter rummet størrelse (de er ikke helt billige hvis det er til dagligstuen)

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 80 point
Dato : 09-05-05 12:27

du kan få din lokale el-ins. til det ring evt får at få en pris

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 09-05-05 12:30

Prøv dette link, http://www.clevertec.dk/default.asp?Action=List&KategoriID=193
det er godt nok ikke en blæser til vinduet, men en der står på gulvet.

Har du prøvet søgeordet "luftrenser" på google?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-05-05 12:32

Du kan også kigge lidt på denne side, der kan du kontakte en energikonsulent for enuforpligtende samtale.
http://www.nrgi.dk/sw259.asp

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-05-05 12:36

Her er en til: http://www.lunderskov-smedie-vvs.dk/ventilation.htm

Som du kan se kan man godt finde noget på Google.

Kommentar
Fra : mohammed50

Dato : 09-05-05 12:38

Jeg glemte vidst lige at sige det var til en spillehal, et rum der er ca. 10-15 kvadrat meter eller måske en smule mere. Og jeg er helt overrasket over den hjælp jeg har fået med så hurtig respons. Det skal i have tak for alle sammen. Men det er vidst kun 1 der kan få pointene når vi engang så vidt jeg kender systemet her.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-05-05 12:45

kig her http://www.thermex.dk/sw1172.asp de har hvad du skal bruge at mat. http://thermex.inforce.dk/graphics/LUFTFORANDRING/PDFer_produkter/vario.pdf
eller http://thermex.inforce.dk/graphics/LUFTFORANDRING/PDFer_produkter/hv.pdf

ville mene du minimum skal bruge model 230. (minimum 400 m3 pr time)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-05 13:12

En spille hal på 10 - 15 m2

Snakker vi en pit?

Hvad med køling?

Kan du tillade dig kun at suge (lokalerne bør og skal grænse op til større lokaler, hvor udsugning af en luftmængde i den størrelsesorden ikke betyder noget).

>Rotw fint det du skriver, men det er en typisk elektriker løsning. Thermex er ringe og ikke særlig billige ventilatorer (men emhætterne er flotte). Ydelsen på de viste produkter er almindeligvis ikke til stede (lig bilstereowatt).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-05 13:16

Fedeste rene udsugningsløsning er Exhausto VVR eller hvis du har pladsen over loftet, SYSTEMAIR K160M eller XL over nedhængt loft, incl lyddæmpere og kanaler.

Brug en trinløs regulator, evt en totrins med sensor til dem begge!

Hvor er vi henne i landet??!?!?!

Kommentar
Fra : mohammed50

Dato : 09-05-05 13:54

det er i københavn. Nej ikke en pit, måske lidt mindre. Har 12 maskiner stående.

Kommentar
Fra : mohammed50

Dato : 09-05-05 13:57

Skal lige siges, Jeg købte 2 billige airconditions til 2000 kr stykket. Og det var lige før jeg bare kunne nøjes med at holde døren og vinduerne åbne. Og det svarede nogen lunde til det samme. Så derfor tænkte jeg på det med blæsere i første omgang. Ellers så skal der nok investeres lidt mere.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-05 14:02

Så har du også et varmeproblem.

12 x 300W = 3600 Watt => ca 240W/m2 + personvarme & lys.

Hvis du selv kan hugge et firkantet hul i væggen, er en VVR 160-4-1 incl lyddæmpet gennemføring med kontra klap et supergodt valg. Du kan selv putte den i væggen, men skal lige have hjælp af en elektriker til strømtilslutningen.

Pris for et komplet sæt med afdækningsflange, anemostat og alt, er 4365,- + moms. Vil du have en trinløs regulator med, koster den´520 + moms.

Så får du en ventilator der stort set intet siger inde i butikken. 2 års fuld garanti. En ventilator, der er lidt ligeglad med tilsmudsning. En ventilator der er rigelig trykstærk til at vinden ikke får magten.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-05 14:05

to tusind kroners AC er 0.00 værd. You got what you paid for.

Kig ned til Korsvejens kiosk, Amager Landevej i Kastrup. Han har en lille VVR + AC anlæg der duer.

Kommentar
Fra : mohammed50

Dato : 09-05-05 14:08

Hvor stort rumareal dækker den ? faktisk så har jeg to andre større rum, der også bliver brugt som cafe. Kan sådan en holde luften ren i allesammen ??

Kommentar
Fra : mohammed50

Dato : 09-05-05 14:11

Hvad nummer ligger den ca. på på amager landevej ?:))

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 09-05-05 14:24

Hvad med et rygestop, det er billigste og sundeste løsning!

Kommentar
Fra : mohammed50

Dato : 09-05-05 14:36

Jeg ryger faktisk ikke, så det er mere af hensyn til mig selv end til mine kunder :))), jeg har snart fået så meget passiv rygning at jeg tror mine lunger ser værre ud end dem der ryger. Da der konstant er en eller anden der ryger i rummet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-05 14:41

Nej umiddelbart er VVR'en lidt i underkanten, men med BR95 in mente må du godt erstatte luft i "et mere forurenet rum" med luft fra et "mindre forurenet rum". Ved denne lille øvelse slipper du samtidig for at tobaksdunsterne breder sig fra spillebulen til cafe'en. Så anlægskonstellationen er ikke så ringe endda. Du kan for relativt få penge gå en størrelse op. Ca 5255,- + moms + reguator.

->Classic. Jeg tror ikke du tiltrækker kunder, ved at opretholde rygeforbud - slet ikke de kunder Mohammed har!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-05 14:43
Godkendelse af svar
Fra : mohammed50

Dato : 26-09-05 13:45

Tak for svaret rotw.