/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Huskatte udstilling?
Fra : Stella86
Vist : 438 gange
20 point
Dato : 08-05-05 15:14

Hejsa.

Kan du fortælle mig om hvor den næste udstilling hvor der er huskatte med finder sted og hvornår det, tilmelding osv.? evt. en kalender over udstillinger hvor det er tilladt at have sine huskatte med?

Og synes du det vil være for meget at anskaffe sig en hellig birma når man i fovejen har to dejlige katte i en 47kvm lejlighed, har nemlig forelsket mig i en og kan ikke bestemme mig for om jeg synes det er synd?

på forhånd tak.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-05 15:19

Der er en side www.katteforum.dk hvor der vist er en rubrik med annoncering af udstillinger.

Om det er synd at anskaffe en kat mere i en lejlighed på 47 kvm, er jeg nok ikke helt den rette til at rådgive om, for jeg mener i forvejen, at det er betænkeligt, ud fra en kats natur, at holde den i en lille lejlighed som indekat.
Nu skriver du godt nok ikke, om dine katte er vant til at komme udenfor, men alligevel 47 kvm er ikke ret stort areal til katte at boltre sig på.

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 08-05-05 15:33

Hejsa

Du skal for det første være medlem af en racekatteklub for at udstille.

Prøv www.racekatten.dk

Der er andre racekatteklubber, jyrak f.eks, du vælger selv.

På alle udstillinger er der en klasse til huskatte ( min gamle, nu afdøde vandt flere bedst i show).

Så bare i sving med dig.

Din nye birma er givet født indendøre, og jeg synes ikke det er synd at have 3 katte på 47 kvm, hvis de vel og mærke må være med overalt.

Men du kan risikere at de to andre IKKE synes det er morsomt med en mere og HVIS de vil stresse over det, så har du et problem, fordi så er 47 kvm. for lidt.

De vil jo ikke kunne "gemme" sig på den lille plads.........

Du kender dine katte og ved, hvordan de vil tage imod en legeven.

Venlig hilsen maj-britt

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-05-05 16:24

Kattens Værn anbefaler max 2 katte per lejlighed, og da din til og med er meget lille, vil jeg være ret sikker på, at det ikke er tilrådeligt.
Ja, det er en rigtig dårlig ide. Brug din kærlighed til at gøre endnu mere ud af dem du har eller giv et beløb til at hjælpe nødstedte katte eller andre dyr, det var bare min mening.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 08-05-05 16:42

Vi har 4 indkatte i et lille hus på 76 m2. De to er gamle og rører sig nærmest ikke ud af flækken, undtagen for at spise og gå på bakken. Men de to "små" er yderst aktive, og de bruger hele huset fra skunkene ovenpå til værksted og løbegård på ca. 3 x 6 m. Og alligevel har jeg tit dårlig samvittighed overfor de to små. De har godt nok masser af huler og gemmesteder, kattemiljø o.s.v., men det ville have været bedre for dem at være udekatte. Men det kan de ikke blive, da der ikke er nogen katte, der overlever udendørslivet på vores vej.

Men da du jo nok ikke har løbegård, skunke o.s.v., vil jeg ikke anbefale dig at få en kat mere. En kat har brug for friplads rundt om sig. Selv om de går sammen tit, så kan de også lide at være alene en del af tiden. Og det vil de ikke kunne i en lille lejlighed. Så mit råd er: vent med en kat til, til en eller begge de to andre er døde. Vi skal ikke have flere katte, når de to gamle er væk. Grunden til, at vi har 4 er, at vi skulle bruge nogle gode musefangere. Den ene af de gamle tager/tog mus, men den ældste har aldrig gidet. Det var så meningen, at vi skulle have en mere, men det blev så til et par søskende, der havde mistet deres mor.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 10-05-05 15:00

Som om det ikke var nok, så er der også problemet med at hvis én eller flere af dem er hankatte, så vil disse blive aggressive når de er i den kønsmodne alder. aggressive over for ejeren og de andre katte, det vil sige overfalde dem konstant, de, hankattene, har brug for at komme meget ud, og en hankat har brug for et ret stort territorium. At neutralisere hankatte kan godt hjælpe, nogen gange helt, men det er ikke altid det hjælper så meget, at der ikke stadig vil være et for de andre katte utåleligt problem, det har jeg set adskillige gange. Og de katte der bliver overfaldet er nærmest umulige at gøre trygge igen ved andre katte, selv med de venligste hunkatte, selvom de er blevet fjernet fra den aggressive, har de en "overdreven" angst og skyhed.

Kommentar
Fra : Russa

Dato : 10-05-05 17:53

HVis de får lov til at komme ud, er det fuldstændig i orden synes jeg, men ikke hvis det er indendørs, så er det for lidt plads, hvis du er nysgerrig mht udstillinger, skal du først og fremmest tilmelde dig en klub.

H Rosa

Kommentar
Fra : Stella86

Dato : 10-05-05 20:09

Tusind tak for de mange kommentarer :) det var dejligt at få nogle svar tilbage :)

De katte jeg har nu er hunkatte og når det er godt vejr får de lov til at komme ud og nyde det, det eneste sted kattene ikke kommer er i soveværelse, da de tisser i mine dyner :( ville ellers gerne sove sammen med dem men synes det er ret klamt at vågne op i en pøl tis så vi sover hver for sig desværre :(
Jeg er igang med at spare op til neutralisering af dem begge, da de kun er på p-piller i øjeblikket.
De er meget søde og kælne, men kan også meget legesyge, de får indimellem et flip hvor de jorder hele lejligheden igennem frem og tilbage :) de nyder hinandens samvær og tror godt de ville kunne enes med en mere de skal bare have tid sammen til at lære hinanden at kende, men kan ikke helt gøre op med mig selv om det er synd at have dem alle i min lejlighed, de har ikke ret mange grænser, det eneste sted jeg ikke vil have dem er på køkkenbordet (selvom de tydeligvis går derop når jeg ikke er hjemme hehe) og i soveværelset. Jeg har ingen tanker om at skille mig af med dem jeg har nu, dem beholder jeg hellere end at få en ny kat.

Kattene har sikkerhedshalsbånd med navn og tlf. nummer på så jeg kan blive kontaktet hvis der sker dem noget eller de render for langt væk :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-05-05 00:10

Mulberry taler om katte der bliver frustrerede og overfalder hinanden i en lille lejlighed.

Det er helt rigtigt, og jeg har lige hørt at det ikke bare er hinanden som kattene kan finde på at overfalde hvis de bliver "sære i hovedet" af at være lukket inde.
Jeg har lige hørt en forfærdelig historie.
En bekendt af mig, havde 2 dejlige katte indtil for kort tid siden.
De overfaldt hende simpelthen så voldsomt,at hun måtte indlægges på sygehuset.
En anden af vores bekendte var blevet ringet op, om hun ville gå op i lejligheden og sørge for at få kattene væk derfra.
Og hun sagde, at hele lejligheden lignede et blodbad så man skulle tro der var blevet myrdet nogen derinde.
Jeg ved så ikke endnu, om der er nogen forklaring på hvordan det var startet, bortset fra at dyrene havde været urolige og rastløse i et stykke tid.

Men sådan en historie bekræfter bare igen min overbevisning, at katte ikke hører hjemme i en lille lejlighed

mvh dova

Kommentar
Fra : Stella86

Dato : 12-05-05 19:05

hej dova, grunden til at kattene har overfaldet hende kan evt. være at de har haft en virus i kroppen, mine forældre havde en inde/udekat der også fik et anfald.
Dette kan skyldes en meget grim "virus/kattesyge" der florerer, hvis kattenes mor har haft det havde de katte det højst sandsynligt også og der kan ikke gøres noget ved dette desværre :(

Men det er ganske forfærdeligt når dette sker, men det er ikke kun indekatte det sker for... Mine er vaccineret og er ifølge dyrlægen meget fine og raske så håber ikke der sker noget... sygdommen kan udbryde lige pludselig uden nogle varsler :(

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-05-05 11:49

Ja, så ved jeg lidt mere om hændelsen og hvorfor det gik så galt.

2 katte i en lejlighed, her om foråret bliver de noget rastløse, den ene er lidt for dominerende overfor den anden, og da de hele tiden er lukket inde sammen, giver det utrolige problemer fordi den svageste ikke kan gemme sig.
Slåskampe, frustration og rastløshed og pludselig flyver kattene på hende, kradser og bider ret voldsomt.
En kat der går amok er drønfarlig, selv en lille vild killing på 8-10 uger, som ikke er vant til mennesker, kan påføre temmelig store skader hvis man får fat i sådan en.

mvh dova

Kommentar
Fra : Stella86

Dato : 15-05-05 16:07

ja det ved jeg godt og synes også det er forfærdeligt når det sker.
Men jeg tror ikke det sker hjemme hos mig, de kommer også ud indimellem og har tænkt på at flytte ned i en lejlighed hvor der er en lille have med til så jeg evt kan få lavet et slags "udebur" så de kan nyde vejret :)

De er begge meget fredelige har aldrig hverken bidt eller kradset nogen, men selvfølgelig kan uheldet være ude. De to nyder nu hinandens selskab, de sidste par nætter har misserne fået lov til at sove inde hos mig da jeg vil prøve og se hvad der sker om de tisser i sengen igen eller om det er fordi de svaner mig når jeg ikke er der at de gør det, og der har ikke været noget problem så tror det har været fordi de har savnet mig at de har tisset i sengen.