/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
opskrifter til gasgrill
Fra : snusi
Vist : 12448 gange
100 point
Dato : 07-05-05 21:28

Hej.

Jeg har ikke en Weber grill, men en gasgrill fra Dangrill, som jeg er meget glad for. Er der andre der har en gasgrill, og som har nogle spændende opskrifter? Det må gerne være andet end de almindelige koteletter osv. Alle de steder jeg søger efter opskrifter, står der Weber, det må da være mig der ikke kan finde de rigtige sider

snusi

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 21:33

Det er da ligegyldigt hvad grillen hedder og om det er en gasgrill eller ej. Alle gode grillopskrifter kan da bruges.
En Kulgril giver mere røgsmag, men det er da også den eneste forskel

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 22:36

snusi -> Jeg skal lige prøve at uddybe min første kommentar. Hele ideen bag ved at grille er at prøve at genskabe smagen af mad tilberedt over bål. Da de færreste mennesker har mulighed for at tænde bål idag, opfandt man Grillen. Så længe der bruges trækul i en grill, kan man også opnå noget der ligner. Men når man begynder at fyre grillen op med Gas eller EL på Stenkul, er hele ideen jo væk. Så er der kun tale om en rillet stegepande i overstørrelse.
På trækul kan du smide nogle friske krydderurter og få deres smag til at blande sig i røgsmagen. DET er grill. Det andet er bare varmt/branket.

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 07-05-05 23:50

loool

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 07-05-05 23:54

loool

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 23:59

gert_k -> Hjerteligt tak for dine 2 meget intilligente kommentarer. Dem ville hverken snusi eller jeg ha' kunnet levet uden.

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 08-05-05 00:21

du har lige gjort dig uven med alle i DK/verden med gasgrill.......har du sat dig ind i tingene inde du kommer med sådan en udtalelse?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-05-05 00:33

Ja ja, sandheden er ilde hørt. Men det bliver den ikke ildere af.

Og folk der vælger at blive uven med en person p.g.a. en meningsudveksling, har jeg heller ikke lyst til at tælle blandt mine venner. Der er jeg lidt kræsen.

gert_k: Kom nu med DIT svar til snusi, hvis du har et. Og så bland dig totalt uden om MIT forhold til resten af verden.
I øvrigt er der ikke noget der hedder loool! LOL er en SMS-forkortelse for Laughing Out Loud. Skulle LOOOL så betyde en lidt længere latter? Her på Kandu bruger vi smileys.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-05-05 00:55

Jeg vil da medgive at en Gas-eller El-grill sagtens kan danne basis for nogle hyggelige havemiddage, så investeringen er da på ingen måde spildt. Blot har det intet med Grill at gøre. Betænk lige at man også kan købe en Grill-pande!!!!
Den eneste forskel på den og en alm. stegepande er jo at kødet bliver stribet så det "ligner" noget grill-stegt.
Fabrikanterne LEVER af at folk gerne vil bedrages. Og tro mig: Folk bliver bedraget.

Har I en have, så lav et bålsted. Jeres børn vil nyde det og det vil I også. Efter at kullene er brugt til grillning, kan man fyre lidt mere på og så sidde omkring bålet og hygge sig til meget sent/tidligt. Go for it. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 08-05-05 01:00

LOOL hvor er du en taber...... okay herre it comes: Snusi du kan godt bruge alm. grill opskrifter til din gasgrill, og du kan også få det til at smage af grill vha. lidt lavasten i brænderen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-05-05 01:12

For pokker hvor du dog LOOOOOL at høre på gert_k. Det er da alm. viden at en sten ikke kan afgive nogen som helst smag. Grunden til at man nogle steder indenfor gastronomien benytter sig af Lavasten, er deres evne til at opsuge varme og afgive den jævnt over en lang periode.

Snak ikke om taber så længe du skriver: "lidt lavasten i brænderen" - Selve den sætning viser jo at du har hjerne som en underudviklet haletudse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-05-05 01:31

gert_k

Du har været Superbruger siden 14.05.2004, har ialt besvaret 8 spørgsmål og har modtaget 461 point.

Jeg har været Superbruger siden 29.07.2004, har ialt besvaret 251 spørgsmål og har modtaget 27661 point.

Så hvem er det nu lige der er en taber?

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 08-05-05 09:27

dig selvfølgelig.....

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 08-05-05 09:33

hej
jeg vil tro du kan finde nogle her
http://www.weberforum.dk/

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 08-05-05 09:34

desuden skriver du lorte tips, og dit barenebarn er billigt........hvis du tror det her er min primære profil er du da for dum..........LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 08-05-05 09:36

var det opskrifter denne tråd om handle

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 08-05-05 09:41

ps. LOL=SMS forkortelse??? brugte man så også dengang mobiltelefonerne ikke kunne sende sms'er og fakkertalt også før selve mobiltelefonen.......RoFL @ arne-bæ.jakobsen

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 08-05-05 09:47

1133>>JA, har du en god en?

en af mine ynglings er:
lille oksesteg/lammebov el. lille kølle, stikker en masse små hvidløgsstikker lige ind under huden med en spis kniv, snitter overfladen og smørre denne ind i en blanding af salt peber timian rosmarin der har være i morteren, grilles 30 til 120 min alt efter størrelse og hvor varm gillel er, samt din egen smag......

Accepteret svar
Fra : Spirillen

Modtaget 100 point
Dato : 08-05-05 09:49

Jeg vil sige, at en gasgrill er rigtig god til store stege, men du kan sgu grille alt på den.

Læs evt. dette og så er det ikke så svært at tage opskrifter fra kulgrill og lave dem om til gasgrill. Men ellers grill da hvad du har lyst til...
http://www.weberforum.dk/default.asp?id=4&ACT=5&content=159&mnu=4

Ellers kan du jo købe nogle bøger om at grille, Glæsel's Grundbog I & II har masser af opskrifter

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 08-05-05 10:08

hej gert_k
den opskrit ser meget spændene ud
jeg kunne nok komme med nogle
men da alt foregård men venstre hånd i
de næste fire uger(ledbånd i højre tommel næsten revet over)
vil det nok tage for lang tid
weber har udgivet nogle fremragene bøger som jeg nyder at
savle over.
jeg mener også at havde set en med opskrifter til gasgrill

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 08-05-05 10:13

Ja, det er hvad der sker når man får hænderne op af lommerne nej det er sku surt, vi må håbe du ikke går glip af alt for mange gode grilldage, eller har nogen til at styre den for dig, det er ret svært at klare med en hånd

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 08-05-05 11:12

Der er rigtig mange gode opskrifter i Spirillens link, samt beskrivelse af de to anvendelsesmåder ved en gasgrill....Direkte og indirektemetoden!

Vil du øge røgsmagen, så kan du prøve at lægge små gennemvædede træchips på lavastenen. Det bliver aldrig helt som med en kulgrill, men man ikke få alt her i verden - og jeg selv foretrækker da også en gasgrill, da varmen er langt nemmere at styre - kødet bliver efter min mening langt bedre end ved en kulgrill, der steger ujævnt - og opstartstiden og rengøringen minimeres..

God sommer

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 08-05-05 11:59

Tak for svaret Spirillen.

Det vil jeg prøve, når det forhåbentlig bliver lidt varmere

snusi

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 08-05-05 15:45

Velbekomme snusi