/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stiklingeformering af Hibicus
Fra : Jimmy17
Vist : 3311 gange
100 point
Dato : 05-05-05 20:21

Hvordan får jeg succes med stiklingeformering af Hibicus.

Har prøvet et par gange, men kan ikke få det til at lykkes.

Nogen med erfaring for dette??

Et spørgsmål mere, men dette er ikke pointgivende, Zamioculcas, Skal den deles eller bruger man da et voksent skud?

Jimmy

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 110 point
Dato : 05-05-05 20:27

Du kan prøve at købe noget roddanner på en planteskole. Skær et snit lidt fra toppen af den gren, du vil formere fra. Sæt en tandstik eller en knækket tændstik i (uden svovl) og kom roddanneren i. Gør en frysepose klar og tag noget pottejord og gør tilpas fugtig. Kom det på fryseposen og sæt det på "såret", så jorden dækker hele snittet med et pænt tykt lag. Luk derefter fryseposen tæt om jorden. Når der er dannet rødder, der er store nok, kan du klippe den af nedenunder posen/jorden og plante den. Tag kun fryseposen af. Ikke pille i jorden. Du kan se gennem posen, når rødderne er store nok
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-05 20:29

Tag et stykke stængel med et blad på, og sæt det i gennemfugtet pottejord, så slår den hurtigt rødder

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-05-05 20:39

Glemte lige dit spørgsmål om Zamioculcas. Jeg kan ikke finde noget om formerering af den, men da det er en knoldplante, kan du prøve at se i pottejorden, hvor mange løg der er. (når du omplanter den). Hvis den har mere end et, kan du prøve at skille den ad, meget forsigtigt, så du ikke ødelægger flere rødder end højst nødvendigt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-05-05 21:04

Jernladyen & Dova - er det noget, i hver i sær selv har prøvet med?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-05 21:27

Næ, jeg læste det i en bog jeg har om potteplanter.
men derfor lyder Jettes måde alligevel rigtig god.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-05-05 21:32

Ikke lige med den, men med en hel del andre. Endnu har jeg ikke prøvet, hvor det ikke gik godt på den måde. Selv et gummitræ blev til tre andre gummitræer. Og det "gamle" skød fra afskæringerne. Men det ved jeg ikke, om et Hibiscus vil gøre. Jeg har aldrig en mere end 14 dage, så dør den. Det er de to kønneste blomster, jeg slår ihjel. Nemlig Hibiscus og Gardenia. Og ingen af dem skulle være særlig svære at passe. Alle andre kan jeg sagtens holde liv i.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-05-05 22:04

Har ingen problemer med at holde liv i moderplanten, det er afliggerne, der er et problem for mig at få til at gro.

Men må jo bare prøve.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 05-05-05 22:04

Skal først finde metoden, der er bedst, derefter vil jeg acceptere svar.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-05-05 11:54

Du kan jo osse gå på biblioteket eller i et antikvariat og finde Johannes Hedegaards "Formering af rhododendron og andre haveplanter". Det er den professionelle lidenskabelige gartners bud på vanskelige planter.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 06-05-05 12:22

pbp_et
Har forsøgt den fremgangsmåde, der er i en bog.
Den lykkedes ikke.
Men har to stiklinge stående.

Et i vand og et i lukket pose med fugtigt jord.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-05-05 12:26

Den jeg skriver om er ikke "en bog", det er BOGEN! Og det er også noget med, om du tager træagtige eller grønne stiklinge og hvornår du tager dem. Ifølge Hedegaard er det nu i maj-juni, du skal formere hibiscus, og det skal være med grønne (urteagtige) stiklinger.
mvh

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-05-05 12:30

Den metode, som jernladyen foreslår, luftaflægning eller kinesisk aflægning, virker fortræffeligt på næsten alle planter. Man kan blive nødt til at sætte en stok eller to op for at støtte klumpen.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 31-05-05 10:38

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 31-05-05 16:15

Velbekomme, Jimmy17.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 28-07-05 13:43

Hvordan undgår jeg at stiklingen rådner?
Hvis jeg laver flere stiklinge ud af samme gren?

Topskuddet sker der ikke noget med, det er de stiklinge, der er klippet i begge ender, der får råd.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 28-07-05 13:44

Bliver spændende at se om der er nogen, der svarer, det er jo godtnok et lukket spørgsmål.