/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
japansk pileurt
Fra : vaxen
Vist : 2360 gange
200 point
Dato : 04-05-05 16:09

Jeg så lige tråden om skvalderkål og blev inspireret til at spørge til denne plante, som volder mig store kvaler i min have.

Jeg har Japansk pileurt på et stykke, der engang var køkkenhave, men der har vi nu sået græs - problemet her er ikke meget stort, da pileurten holdes nede med græsslåmaskinen. Langt større problemer har jeg lige ved siden af, hvor de vokser i en stensætning, der selvfølgelig ikke kan køres over med en græsslåmaskine.
Jeg har læst, at hvis den skal fjernes, skal alle rødder og roddele ned til 2cm fjernes i en radius af 10 meter fra planten. Det er da helt uoverskueligt. Er der mon nogen, der har et brandgodt alternativ?
Jeg har - meget mod min vilje - overvejet roundup, men planterne er jo over 2 meter høje... Kan dette overhovedet lade sig gøre? Og vil den dø af Roundup? inklusiv alle rødder?

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 16:17

Hej vaxen. I en stensætning er der ikke andet end RoundUp der klarer ærterne, men det mener jeg også er effektivt. Du skal selvfølgeligt ikke skyde med spredehagl men ramme hver enkelt plante solidt og direkte. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 04-05-05 16:31

Kunne man ikke dække af med sort plastik i en periode ? (har ikke prøvet det med japansk pileurt, kun med skvalderkål)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 16:35

Jo sikkert, men det skal være en MEGET LANG periode, og det er der vist ingen der har lyst til at se på.

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 04-05-05 16:38

Nej så heller gå og kæmpe i flere år og fylde naturen med gift

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 16:41

Den beslutning synes jeg ærligt talt du skal overlade til vaxen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-05 17:08

Jeg har før kigget efter muligheden for at overdække området - men ligesom ved slåning vil det tage 10 år før, man kan forsøge sig med at lade området være... Det er det rene djævelskab det skidt.... Jeg er bestemt ikke tilhænger af gift i min have, men indrømmer, at denne udfordring nok er for stor.
Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal bruge Roundup i denne forbindelse... Da planterne er så store, tvivler jeg på, at jeg kan ramme dem rigtigt uden at få alt levende omkring med i købet. Jeg tænkte, om man kan smøre det på? Og i så fald, hvor stor en del af planten skal så smøres??

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 17:15

Da planterne jo er så store skal du blot skære dem væk ved jorden og så sprøjte RU direkte ned i stængelen.

Jeg er som bekendt Naturvejleder og har været aktiv i DN i mere end 20 år. Jeg kunne ikke drømme om at foreslå folk at bruge gift hvis ikke jeg så det som den eneste mulighed. Men Vaxen, netop på et stendige eller anden form for stensætning ER det den eneste løsning.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-05 17:23

Det lyder godt Arne.... Skal det være i koncentreret form eller skal det mon fortyndes?

(Sorry, har ikke et klap forstand på sprøjtemidler)

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 17:28

Det står på flasken men jeg mener at det skal fortyndes.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-05-05 17:31

Jeg troede at jeg kendte alt til ukrudt; Men japansk pileurt har jeg aldrih set eller hørt om! Har den mon et andet navn?
Raundup er et lovligt middel til anvendelse i haven. Miljøforkæmperne har jagtet den i omkring 40 år uden at få skovlen under den - i samme periode er masser af sprøjtegifte blevet forbudt!
Ved bekæmpelse af bjørneklo, pensler man ufortyndet, raundop på bladene, det gentager man så på de planter der har overlevet efter nogle oger. Raundup skal bruges når planterne er i god vækst! (skalderkål om foråret når det er ca 10 cm høj) Jeg ville da skære de der bæster ned om efteråret og give dem roundup når de er i vækst om foråret, bare der er løv nok trænger giften ned og ødelægger rødderne, Alternativet er at dække med kraftig sort plast i en hel vækstsæson, så skal bæsterne jo også skæres ned først. God kamplyst

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-05-05 17:34

I øvrigt er der stadigt meget delte meninger om RU's negative indvirkning på miljøet. Men hvis store bestande af Japansk Pileurt får lov at sprede sig, vil de hurtigt kunne blive en ligeså stor gene og pest som Kæmpe Bjørnekloen.
Sidstnævnte bekæmpes i øvrigt ved nedskæring til jord (husk bekyttelsesdragt og hansker) og derefter bruges en meget kraftig saltvandsopløsning direkte i stænglen. Du kan sagtens bruge vejsalt. Dette har jeg selv afprøvet og det virker perfekt. Ved meget store bestande bør man indhegne og bruge Får. Men nogle få stykker kan helt giftfrit fjernes på denne måde.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-05-05 17:08

Hej igen vaxen. Har du glemt dette spørgsmål? Eller tror du at der kommer flere gode svar?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-05-05 18:28

Hejsa Arne... Nej, jeg har ikke glemt spørgsmålet, men da jeg har læst mig frem til, at der heller ikke er nogen virksomme kemiske løsninger, vil jeg lige tjekke om det virker, inden jeg lukker.
Da det har været en ruskende bygevejr på disse kanter, og da RoundUp helst skal påføres i tørvejr, har det ikke været muligt at forsøge endnu... Men vender frygteligt tilbage, når der burde være resultat...

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-05-05 20:07

Helt Ok Vaxen. Vi tales ved.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-06-05 11:36

Hej allesammen! Her en lille opfølger: Jeg var ikke hurtig nok ude, og pileurten var vokset sig så stor, at projekt gift er blevet udsat. Vi har nu "fældet skoven" og vil sprøjte når den begynder at vokse...

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-08-05 17:52

Hej igen Vaxen. Husk nu at fortælle hvordan går med dine Japanske pileurt. HIlsen Arne

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-08-05 19:33

Jow, jeg vender tilbage med det... Opdateringen er lige nu, at vi med en le har holdt det rimeligt nede henover sommeren.. Planen er, at give det roundup lige så snart det viser sit grimme ansigt til næste forår - Det blev nemlig simpelthen for sent inden jeg fik taget mig sammen til at gøre noget ved det....

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-08-05 19:36

OK. Vi snakkes ved. Hilsen Arne