/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
geforce4 problemer status quo
Fra : cartho
Vist : 555 gange
230 point
Dato : 21-09-02 20:11

Geforce 4 MX 440 64 mb ddr ram. Point of View.
Hej, var der ikke et lyst hoved der kunne hjælpe mig. Jeg
har sat ovennævnte grafikkort i min pc IBM Aptiva 800Mhz, 128mb ram. Nu
har jeg fået det problem, at skidtet fryser når jeg går på internettet,
eller når jeg skriver et dokument, eller for den sags skyld når jeg læser et
dokument, indimellem når jeg kører et spil, men her er det ikke sikkert
som Amen i kirken. Jeg kører med Windows 98 SE. Jeg har prøvet med følgende
drivere: 28.32_win9x og detonator w9x2942whql, men uden held.Har været
inde og opdateret min bios hos IBM. Jeg har også prøvet at opgradere til
Windows XP og her var problemet løst, desuden kunne jeg under egenskaber
for grafikkort stille Clockfrekvenser, hvilket jeg ikke kunne under Windows
98. Nu spørger ,beder, tigger jeg om der ikke var en der kunne hjælpe mig med
at få skidtet til at køre i windows 98 ?. På forhånd mange tak!
PS, jeg har prøvet at sætte mit gamle 32mb Diamond Viper 2, i igen og
det virkede fint. Jeg har prøvet at finde en windowsopdatering, der kunne løse
problemet,men fandt ingen. Jeg har fulgt brugsanvisningen til punkt og prikke,
afinstaleret mine gamle drivere, men alt uden held. Så jeg spørger igen HJÆLP!
PPS, grunden til at jeg vil køre windows 98 , er at jeg tror at jeg mangler ram,
da skidtet hakker noget i det når der spilles+der kommer en meddelse om at der er
for lidt virtuel hukommelse. Jeg troede lige at opdatering med driver 30,82 win 98
var løsningen, men ak. Så jeg har stadig et problem.

Kommentar
Fra : Brian_L

Dato : 22-09-02 10:37

Hej
Der er 2 ting du kan prøve.
Tjek din bios opsætning, hvor hurtig kører din agp port.
Den skal køre 2 eller 4xagp.
Har dun hentet software til dit chipset?
Gå ind på producenten af dit motherboard hjemside, og download den sidste version.
mvh
Brian

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-09-02 15:36

Hej Cartho,

har du evt. lidt mere information omkring dit bundkort, og hvad model IBM Aptiva det er du har?

hvis du ikke lige ved hvad dit bundkort hedder ka' du køre dette program "Bios Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... ind på siden så vi ka' kigge på det...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

programmet er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : cartho

Dato : 23-09-02 16:49

BIOS Manufacturer : Unknown
BIOS ID : Unknown
BIOS Date : 07/11/02
BIOS OEM Signon :
BIOS ROM Size : 512K
Chipset : VIA 82C691 rev 196
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-09-02 18:38

Hej Cartho,

oki doki...

prøv at downloade den nyeste version af "VIA4in1" driverne... idet dit bundkort bruger VIA Chipset... -->
http://www.viaarena.com/?PageID=2
den indeholde bl.a. driver til AGP m.m.

VIA4in1 version 4.43 er den nyeste... -->
http://downloads.viaarena.com/drivers/4in1/VIA_4in1_443v.zip

jeg ved ikke om det vil hjælpe på problemet men det er da et forsøg værd... hvis det ikke hjælper et hak så meld lige tilbage...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : cartho

Dato : 24-09-02 22:24

Hej Strarup, jeg har nu prøvet at instal. 4in1, hvilket resulterede i at jeg kunne være på internettet uden problemer, men prøvede jeg at køre et spil frøs skærmen med det
samme, så jeg har afinstal. 4in1.
Når jeg går ind i enhedshåndtering kan jeg se der er 2 skærme instal. min IBM + en
standardskærm, skal der være det? Jeg har prøvet at afinstal. dem en ad gangen , men uden resultat. Når jeg kører XP er der jo kun en, min IBMskærm.
Der en ting mere jeg heller ikke forstår(ud af mange) at når jeg kører XP og går ind i
egenskaber for grafikkort har jeg den mulighed at indstille clockfrekvenser + jeg kan trække skærmen ud med musen, disse 2 muligheder har jeg ikke når jeg kører win 98. Jeg håber du vil bruge lidt mere tid på at løse mit problem.MVH.
Ps det kan jo være,at enden bliver at jeg må køre XP, men så er der jo det med flere ram, er det nok med 128mb mere?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-09-02 22:24

Hej Cartho,

Selvfølgelig vil jeg hjælpe dig med at løse dit problem...

Win XP sku' ku' køre sådan rimelig fint med 128 Mb ram men ville nok køre lidt bedre med 256 ram...

hvilken version af DirectX har du?

jeg kender ikke så meget til IBM Aptiva og hvordan den helt er bygget sammen... det eneste jeg ved i øjeblikket er den har VIA chipset... har den et Model navn? (ud over IBM Aptiva 800Mhz)

f.eks. dette "PC 7-digit machine type model (ex: 2645-5EU):" (taget fra en IBM side)
ellers ka' du se mere på denne side... -->
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-49QTT6.html

så jeg ka' finde ud af lidt mere omkring den model du har...

er det forresten et AGP eller PCI grafikkort? (det er måske lidt sent at spørge om, men jeg går umiddelbart udfra det er AGP, men jeg er kommet lidt i tvivl, da jeg har opdaget at visse IBM Aptiva's har onboard grafik kort)

jeg vil arbejde videre på sagen, og håber snart vi finder en løsning så du ka' køre problemfrit...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : cartho

Dato : 26-09-02 16:12

Det lyder sørme godt
Mo.nr. 2178-851
AGP4X/2X
direct X 8,1a
Jeg vil lige sige, at efter jeg afinstal. 4 in 1 har den ikke "frosset" en eneste gang ,hvorfor nu det? Derimod er skidtet begyndt at hakke lidt og det hele tager lidt
længere tid, men det er da mærkeligt at den holdt op med at fryse skærmen når jeg har afinstal. driveren? Det kunne være jeg skulle prøve at fomatere drevet igen?
MVH og forløbig mange tak!
Ps Der står på æsken til grafikkortet, det er Fully PC00, PC99 og PC99a compliant.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 26-09-02 16:44

Hej Cartho!

Hvis du har mod på det og ikke prøvet at installere den sidste nye driver fra Nvidia, så synes jeg du skulle prøve at downloade og installere via: http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Prøv ovennævnte før du skrider til formatering endvidere bør du også lige prøve at køre Scandisk med aut. rettelse af fejl og derefter defragmentering og så prøv at installere driveren fra Nvidia.

Mvh
Bjarne H

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 230 point
Dato : 26-09-02 22:16

Hej Cartho,

jeg vil foreslå dig at læse det hele igennem her... og hvis et af linkne ikke er helt trykbar (er knækket) at du så kopier hele strengen der høre med op i adresse linjen i browseren...

Men jeg ved ikke helt hvordan Aptiva er skruet sammen, men har før set at hardware producenter har haft specifikke udgaver af VIA driverne... så jeg ved ikke om det er derfor... ellers har jeg nu lidt svært ved at forstå hvorfor den ellers sku' ha' problemer med VIA4in1... men mht. win 98 så prøv den her "Aptiva 2178/2198 - VIA core chipset AGP (VXD) driver for Windows 95/98"... -->
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-4PRPZ7.html?lang=en_US&brand=IBM+Aptiva%7CAptiva%7C2178%7C851&doctype=Hot+news&subtype=Cat
jeg har ikke lige kunnet finde en til WinXP... umiddelbart ser det i det hele taget noget sort ud med XP på Aptiva sådan umiddelbart...

en anden driver der nok også er vigtig i tilfælde du ikke har fået installeret... "VIA IDE Bus Master for Windows 95/98/NT "... -->
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-4C5SXB.html?lang=en_US&brand=IBM+Aptiva%7CAptiva%7C2178%7C851&doctype=Hot+news&subtype=Cat

jeg har søgt efter understøttelse af XP drivers til Aptiva, men indtil videre har jeg kun kunnet finde noget til Aptiva's afløser NetVista... så hvorvidt og godt WinXP overhovedet vil komme til at køre på din computer er jeg faktisk ikke klar over, jeg kender som sagt ikke så meget til IBM's PC'er... Men jeg vil gøre et grundigt forsøg for at finde ud af det... men her er et dokument... "NetVista - Microsoft Windows XP support guide"... -->
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-40094.html?lang=en_US&page=brand&brand=IBM+Aptiva%7CAptiva%7C2178%7C851&doctype=Hot+news&subtype=Cat

jeg har også fundet nogle Nvidia Drivers til Aptiva'en... "Aptiva 2178/2198 - nVidia video driver for Windows 95/98"... -->
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-4PBR6P.html?lang=en_US&brand=IBM+Aptiva%7CAptiva%7C2178%7C851&doctype=Hot+news&subtype=Cat

og til Win 2000, der måske en lille bitte chance for at den måske vil virke på XP, men jeg tør virkelig ikke love det... "Aptiva 2178, 2198 - nVidia video driver for Windows 2000"... -->
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-4KGPZ8.html?lang=en_US&brand=IBM+Aptiva%7CAptiva%7C2178%7C851&doctype=Hot+news&subtype=Cat

ang. dit Grafikkort er der nævnt noget på denne side... "IBM Aptiva/IBM NetVista/IBM PC300GL/IBM PC300PL/IBM IntelliStation E Pro/IBM Intellistation M Pro/IBM Intellistation Z Pro - No POST with 64MB nVIDIA Geforce MX400 AGP video adapter"... -->
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-39062.html?lang=en_US&brand=IBM+Aptiva%7CAptiva%7C2178%7C851&doctype=Hot+news&subtype=Cat
jeg vil selv gennemgå den nøje for at se om jeg ka' få noget brugbart ud af det... men umiddelbart som jeg ka' forstå på det, er det grafikkortets BIOS der ser ud til der muligvis ska' opdateres... men jeg er ikke helt sikker og vil derfor undersøge det lidt mere nøje...

ang. BIOS er det så med denne her du har opdateret... "Aptiva 2178, 2198 / IBM PC300GL (Type 6563, 6564, 6574, 6593) - PJJT41A - Flash BIOS update"? -->
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-4CKQL2.html?lang=en_US&brand=IBM+Aptiva%7CAptiva%7C2178%7C851&doctype=Hot+news&subtype=Cat&up=unknownuser1033070190

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : cartho

Dato : 26-09-02 23:40

Hej Strarup. Du milde skaber jeg er godt nok imponeret, det var en ordenlig smøre! Angående driver Geforce 30,82 så har jeg instal. denne.
Angående XP så er det jo ikke nødvendigt at gøre mere ud af det, da den fungerer
fint
Angående bios til grafikkort hedder min 4,17,00,24 og den må da være nyere end den
på IBM´s side? MVH og tak

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-09-02 23:57

Hej Cartho,

oki doki... har som sagt ikke meget kendskab til hvordan Aptiva er skruet sammen, så har mere eller mindre kun det at gå ud fra jeg har kunnet læse mig til... eller fra erfaring med andre computere... men det er da fint at høre, at det køre med XP selvom de umiddelbart skriver at Aptiva ikke understøtter XP... men det er jo nok for at folk ska' gå ud og købe NetVista'en istedet for...

men er hakken og det andet så også holdt op i XP?
og er alle problemerne så holdt op efter installationen af driveren version 30,82 til geforce?
eller er der stadigvæk nogle problemer?

øh... ang. bios ja så er dit grafikkorts bios nyere end den de nævner mht. til det problem der ku' være med grafikkortet...
men jeg mente nu selve Biosen på Bundkortet... idet du i starten skrev "Har været
inde og opdateret min bios hos IBM"... derfor tænkte jeg på om det var denne her du havde opdateret med eller til... "Aptiva 2178, 2198 / IBM PC300GL (Type 6563, 6564, 6574, 6593) - PJJT41A - Flash BIOS update"... -->
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-4CKQL2.html?lang=en_US&brand=IBM+Aptiva%7CAptiva%7C2178%7C851&doctype=Hot+news&subtype=Cat&up=unknownuser1033070190
men hvis problemerne er holdt op så er det jo ligemeget...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : cartho

Dato : 04-10-02 22:40

Jeg vil lige sige mange tak for hjælpen til Strarup, det er jo skønt at se der er nogen
der vil bruge så megen tid på at hjælpe andre! Bukker og takker! MVH. Carsten

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-10-02 11:09

Hej Carsten,

oki doki... det er da så lidt...

men hvordan går det med det?

har du fået det løst eller driller det stadigvæk... hvorfor jeg spørger er fordi jeg er lidt i tvivl...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : cartho

Dato : 10-10-02 00:08

Hej Strarup, det hele virker fint både i 98 og XP, jeg har dog sat 128mb ram ekstra i, men endnu engang mange tak for hjælpen. MVH carsten

Godkendelse af svar
Fra : cartho

Dato : 19-12-06 18:15

Tak for svaret strarup. Bedre sent end aldrig ?