/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Stattens kørselsgodtgørelse?
Fra : rean
Vist : 1829 gange
100 point
Dato : 04-07-01 15:24

Hej jeg er konsulent iøjeblikket for mit eget firma, og jeg har ca 50-60 km ud til det firma som har lejet mig som konsulent.
Jeg får statens kørselsfradrag dvs. 2.76 kr pr km jeg køre, dog max 20000 så falder den til ca 1.54 pr km, nu har jeg så lige hørt at hvis man køre til den samme destination hver dag, så får man kun statens kørselsgodtgørelse for 60 dage, og ikke en pind mere.

Er der nogen af jer som har forstand på dette, for det vil jeg da meget gerne vide om er rigtigt.

Rean

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-07-01 00:20

"rean" <rean.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:GME07.3504$c63.352428@news000.worldonline.dk...
> Hej jeg er konsulent iøjeblikket for mit eget firma, og jeg har ca 50-60
> km ud til det firma som har lejet mig som konsulent.
> Jeg får statens kørselsfradrag dvs. 2.76 kr pr km jeg køre, dog max
> 20000 så falder den til ca 1.54 pr km, nu har jeg så lige hørt at hvis
> man køre til den samme destination hver dag, så får man kun statens
> kørselsgodtgørelse for 60 dage, og ikke en pind mere.

Hvis jeg har en kunde, som jeg besøger hverdag og derudover kører til mit
firma, til posthus og til andre kunder er der ikke nogen begrænsning. Hvis
du derimod kun har denne kunde, og kun kører til vedkommende er jeg lidt i
tvivl. For lønmodtagere er der nogle regler om 60 dage - det er nok dem du
har hørt, men jeg har nu ikke hørt om det selvstændige.

Ved nærmere eftertanke - det gælder ikke for dig som selvstændig, men hvis
du f.eks. ikke har mindst 3 kunder, er du slet ikke selvstændig. Pas på hvis
det er tilfældet.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 06-07-01 00:58

Jeg skal måske lige tilføje, at har du haft f.eks. 5 kunder i nogle år og så
et år kun har 2 kunder, men forventer at komme op på flere igen, vil du lige
kunne klare betingelserne for at være selvstændig. Dog, hvis det er et 8-16
job hos den ene kunde så vil jeg ikke føle mig sikker - med kun 1 kunde ved
siden af.

Mvh. Jørgen

Godkendelse af svar
Fra : rean

Dato : 09-07-01 09:52

Tak for svaret Jørgen Madsen, nu har jeg nået at gå videre med.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-07-01 11:23

"rean" <rean.news@kandu.dk> wrote in message
news:5od27.1684$ae6.131123@news010.worldonline.dk...
> Tak for svaret Jørgen Madsen, nu har jeg nået at gå videre med.

Faktisk er det ikke helt så simpelt :(

Det er nemlig således at de forskellige kommuner fortolker loven vidt
forskelligt.

Personligt fik jeg at vide at jeg IKKE kunne fradrage kørsel til mine
2-4 danske kunder under reglerne for skattefri befordringsgodtgørelse.
Istedet skulle jeg beregne det efter reglerne for SKIFTENDE
ARBEJDSPLADSER.
Årsagen her til er at da jeg ikke har noget egentligt kontor (har
hjemmekontor), så er det ikke en arbejdsplads.
Iøvrigt vil de heller ikke give fradrag herfor (ekstra omkostninger til
indretning og el m.m. da det KAN bruges privat).

Mvh
Erik Ernst

Kommentar
Fra : hoymann

Dato : 03-08-01 15:44

Få dig organiseret i form af en Aps/AS. Så er du ansat af Aps'et som tilfældigvis har adresse på din bopæl. Nu er der ikke længere tale om skiftende arbejdspladsen, men derimod om kørsel til Aps'ets kunder.

mvh
Allan

Kommentar
Fra : krogmc

Dato : 19-01-02 18:31

Hej Rean

Husk lige på at det koster 125.000 Kr. at starte et Aps.
Men, så kan du også beholde dine ting, hvis du nu går konkurs.

Mvh
Krog