/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katte og gærtabletter
Fra : Emmelie
Vist : 2171 gange
100 point
Dato : 20-09-02 19:09

Jeg har en dejlig rød hankat, som desværre fælder ekstremt meget. Jeg har læst mig til, at gærtabletter måske kan hjælpe, men hvordan pokker får jeg ham til at spise dem? De er pænt store, formet som en fisk, men det er katten ligeglad med.
Jeg vil blive glad,hvis der er nogen, der har et godt råd eller bare en kommentar.

Hilsen Emmelie

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-09-02 19:15

Hej Emmelie

Den slags gærtabletter, som du nævner, har jeg aldrig set. Er du sikker på, at det er gærtabletter?

Almindeligvis er gærtabletter på størrelse med vitaminpiller - og kattene er vilde med dem.

Kommentar
Fra : Emmelie

Dato : 20-09-02 19:40

Hej Rellom

Tabletterne er købt i Bilka og der står gærtabletter på pakken, så det håber jeg er rigtigt.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-09-02 18:06

"Emmelie" <Emmelie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:OtIi9.10314$Qk5.529599@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en dejlig rød hankat, som desværre fælder ekstremt meget. Jeg
> har læst mig til, at gærtabletter måske kan hjælpe, men hvordan pokker
> får jeg ham til at spise dem? De er pænt store, formet som en fisk, men
> det er katten ligeglad med.
> Jeg vil blive glad,hvis der er nogen, der har et godt råd eller bare en
> kommentar.

I Brugsen kan du købe nogle små gærtableter som vores kat elsker. Han kom
engang til at æde en hel pakke, fordi jeg havde glemt den oppe på bordet :)
Vi fik ham til dyrelæge og her fik han noget amerikansk olie så det hurtigt
kunne komme ud igen. Han så dog ikke ud til at lide nød.
Om det virker imod fældning ved jeg dog ikke.

Mvh Thomas

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 110 point
Dato : 20-09-02 18:24

"Emmelie" <Emmelie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:OtIi9.10314$Qk5.529599@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en dejlig rød hankat, som desværre fælder ekstremt meget. Jeg
> har læst mig til, at gærtabletter måske kan hjælpe, men hvordan pokker
> får jeg ham til at spise dem? De er pænt store, formet som en fisk, men
> det er katten ligeglad med.
> Jeg vil blive glad,hvis der er nogen, der har et godt råd eller bare en
> kommentar.

Hej Emmelie.

Jeg har også prøvet at købe de gærtabletter i fiskefacon ("Best Friend" ikk'
?), og dem er mine katte heller ikke så vilde med. Dem, de har i mit lokale
supermarked er de derimod helt syge med alle fem. Jeg tror, de er fra Crisco
eller hvad det nu hedder. Måske du skulle prøve at skifte mærke

Mange hilsner
Katrine
http://beydana.tripod.com

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-09-02 20:29

Hej Emmelie

Ja, så må det jo være gærtabletter.

Men ud fra din beskrivelse lyder de til at være for store til, at katten kan sluge dem i en enkelt mundfuld.
Jeg vil derfor foreslå, at du i første omgang forsøger dig med gærtabletter af almindelig størrelse.

Fungerer det heller ikke, kan du så bruge dortebygs metode.

Almindeligvis er katte bare helt vilde med gærtabletter - også selv om de aldrig har smagt sådan noget før.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-09-02 20:36

PS! De almindelige gærtabletter er ikke blot på størrelse med en vitaminpille, de har også samme facon. Så de er nemme at sluge.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-09-02 19:06

Man kan i Matas købe en bøtte gærtabletter, 500 stk
for 55-60 kr, det er væsentlig billigere end dem fra
supermarkederne, det er samme størrelse "piller"

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Some people have lives, others have cats

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-09-02 21:35

PPS! Hvis gærtabletterne ikke løser problemet med fældningen - eller hvis du opgiver at få dem i katten - kan du hos dyrlægen købe produktet VIACUTAN, som er meget effektivt til det formål.

Derudover afhælper det problemet at børste katten dagligt med en lille gummibørste. En sådan kan du købe både hos dyrlægen og hos dyrehandleren.

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 21-09-02 15:46

Gærtabletterne er ikke særligt store og kan købes både i Føtex og Bilka. Du behøver ikke koncentrere dig om at skulle "tvinge" katten til at sluge dem - normalt er katte helt vilde med gærtabletter. Første gang tager du blot gærtabletten og gnider den med kattens snude og læber - derefter vil den våge over ethvert af dine skrift for at lure om ikke du skulle være på vej ud til skabet efter flere.

NB. De gærtabletter jeg bruger til min kat er formet som en fisk - ca. 7mm store og lyserøde!!!

Jeg har ikke nogen erfaring med at det skulle stoppe fældningen, men ellers følger du bare Relloms udemærkede råd ang. VIACUTAN. Et bad og en børste med bløde "metalbørster" een gang om måneden klarer problemet hos mig, og medfører endda at min kat aldrig lugter af l...

o/- mblm

Kommentar
Fra : miio

Dato : 24-09-02 07:24

hej
Du kan også bruge levertran,jeg blander det i maden en gang om dagen bare en teskefuld til katte og en spiseskefuld til hunde, de får en skinnende og fyldig pels.
Det er også meget vigtigt at rede både hunde og katte
m.v.h.
Merete

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 09:06

Guuud... kan katte tåle dem? Det er aldrig faldet mig ind, at man kunne
bruge dem til katte...at det skulle være det samme... du tænker på de her
gærtabletter, som nogle af os spiste i puberteten for at få den her utopiske
rene pæne hud ik?
-Gitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 09:28

Hej Gitte!

De gærtablettter, som bruges til katte, kan fås i de fleste supermarkeder.
Det er Chrisco, der laver dem. De fleste katte er glade for dem, og jeg
synes, at de har en god virkning både på pelsen og deres almen-befindende.

--
Venlig hilsen, Ragna

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 09:33

Hej Gitte
ja det er dem, jeg har de sidste mange år købt dem i
Matas, jeg nægter nemlig at gi' en "½ bondegård" bare
fordi det er små søde pakninger med katte på, godt
nok er jeg "tosset" men ikke så tosset *GGG*

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Some people have lives, others have cats

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 10:00

Og det er samme indhold? Ja om der står Crisco eller Matas på dem er jo
ligemeget, hvis bare "pillerne" er det samme..
-Gitte

"marianne hellemose"
> Hej Gitte
> ja det er dem, jeg har de sidste mange år købt dem i
> Matas, jeg nægter nemlig at gi' en "½ bondegård" bare
> fordi det er små søde pakninger med katte på, godt
> nok er jeg "tosset" men ikke så tosset *GGG*
>
> --
> Marianne
>
> Hellemose Somali
> hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk
>
> Some people have lives, others have cats
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 12:08

Ja det er samme indhold, og mine kaster sig over dem
med lige så stor fryd som de i sin tid gjorde med de dyre

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Some people have lives, others have cats

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 12:13

fedt !
-Gitte

Godkendelse af svar
Fra : Emmelie

Dato : 29-09-02 14:37

Tak for svaret Katrine Nederby.
Jeg har købt et andet mærke gærtabletter, og det har virket. Det første katten tager fra sin skål er de nye tabs. Tak for rådet.