/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
kan 2 brødre få samme fornavn
Fra : Pete.Sinner
Vist : 1705 gange
200 point
Dato : 29-04-05 17:07

et væddemål på arbejdet går ud på ....... kan 2 brødre få samme fornavn.... altså fx .... søren hansen.... og hvor står det på nettet at det må man ikke !!!!! eller det må man godt...

tak
peter

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-04-05 17:11

Hvis du har flere navne - altså mellemnavn - er der intet problem. Står det alene, tjaeee..........?!?!?!?!?!?! Ring til den lokale præst. Han må om nogen vide det!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-04-05 17:19

Citat
3. Forskellige navne i en søskendeflok
Man må ikke give et barn det samme navn, som en af dets søskende har.

http://www.babyklar.dk/artikler/hvad%20skal%20barnet%20hedde.htm

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-05 17:35

Citat
Man må ikke give et barn det samme navn, som en af dets søskende har.

Mine naboers voksne sønner hedder begge to Lars, dog efterfulgt af hver deres mellemnavn.

mvh dova

Kommentar
Fra : calista

Dato : 29-04-05 19:27

Så man må godt hedde Hans- Jørgen og Hans- Christian, men ikke Hans Jørgen og Hans Christian, hvis man er brødre?

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 29-04-05 22:20

Vores to prinser hedder foreksempel begge to Christian...

Kommentar
Fra : osSso

Dato : 29-04-05 22:23

Der står om navne her:
http://www.civildir.dk/regler/navne.htm
og der er også en henvisning til navneloven
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19810019330-reglTARGET=%22_blank%22

citat: Kapitel 2 § 10. Et barn skal tillægges et eller flere fornavne. Som fornavn må ikke vælges et navn, der ikke er et egentligt fornavn, eller som kan blive til ulempe for barnet.

Det må det nok siges at være til ulempe for barnet hvis storebror eller storesøster hedder akkurat det samme.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-05 22:39

calista

Jeg ved kun, at nabosønnerne ikke har bindestreg i deres fornavne.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-04-05 23:39

Gad vide om man må kalde sine sønner det samme, hvis navnet har forskellige stavemåde?!

Eks: Claus/Klaus - Christian/Kristian - Carl/Karl - Erik/Eric - Casper/Kasper
Thomas/Tomas ....osv

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-04-05 20:33

Meningen med navne er vel at kende forskel på dem. Men det er selvfølgelig spændende, hvem der kommer, når man kalder på Peter, hvis man har en to tre stykker af dem.

Kommentar
Fra : RikkeHu

Dato : 20-05-05 14:04

Bach-familien havde en svaghed for navnet Johann, der skulle eftersigende ha' været ikke så få i Bach-familien med det navn. Stakkels postbud.

Accepteret svar
Fra : Nitalo

Modtaget 200 point
Dato : 17-07-05 01:03

Jammen det kan de da sagtens.

Mine brødre kunne snildt have hedet det samme, dog ikke samme efternavn, men det er nu heller ikke en umulighed.

Jeg er DK adopteret, min ældste bror hedder Christian, og min yngste skulle have hedet det samme, har hans adop mor fortalt, den ældste er opvokset i bio familien mens jeg og den anden er bortadopterede. Havde bio´erne nu hedet hansen jensen... -sen til efternavn, ja så er der faktisk en rimelig sandsynlighed for at man kan komme til at hede det samme.

Så ligegyldigt om loven siger det ene eller andet, så kan to søskende sagtens komme til at hede det samme, om man vil det eller ej.

Lige som loven siger at søskende ikke må være kærster/blive gift, det kan ikke forhindres, min søster og yngste bror, har uden at vide det været tæt på at blive gift, altså de viste jo godt at de havde planer om giftermål, men ikke at de var søskende.... sjovt nok for vi 3 andre kan ikke løbe 1 cm fra hvem vi er, mens bror mand, kan snildt kan. Så kan loven ellers sige nok så meget, men forhindre at det sker, det kan den altså ikke.

Godkendelse af svar
Fra : Pete.Sinner

Dato : 17-09-05 04:10

Tak for svaret Nitalo.