/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Frituregryde - godt, og hvilken?
Fra : MathiasFriis
Vist : 10555 gange
60 point
Dato : 27-04-05 15:41

Hej,

Jeg blev konfirmeret her i søndags, og af min mormor fik jeg (sammen med 5000 kr., et flot arvestykke og 200 ml. Aqua Di Gio parfume :D), en bog om mad, nemlig grundkogebogen, som den vidst bliver kaldt: "God mad - Let at lave", udgivet af Statens Husholdningsråd.
Jeg har altid godt ville lave mad - men er aldrig kommet igang. Har dog besluttet, at det skal være nu - og de mange gode opskrifter i bogen, har givet mig "blod på tanden".
Jeg har naturligvis tænkt mig at lave mange af opskrifterne i denne bog, men også mere moderne (og hurtigere) måder at lave mad på, har jeg overvejet at eksperimentere med. Blandt disse er friturestegning, hvilket altså vil medføre køb af en frituregryde.
Så jeg vil gerne høre jeres erfaringer:

- Er en frituregryde værd at anskaffe sig, eller er det en man bruger en enkelt gang til pommes frites, og herefter afskaffer sig?
- Hvilken frituregryde synes I er god, til en rimelig pris?

Mange hilsner,
Mathias Friis

Ps. Eftersom det er mit første indlæg her på Kandu, bedes I bære over med mig, hvis noget går galt :) ... I kan kun få 20 point for spørgsmålet (skal også lige finde ud af pointsystemet), eftersom jeg ganske enkelt ikke har flere :)

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 27-04-05 15:49

Det er da rart at se nogle andre interesser herinde for en gangs skyld så til at starte med vil jeg ønsk edig god fornøjelse med madlavningen.

Med hensyn til frituregryden er der jo ingen der ved hvor meget DU vil bruge den, men der er et par ting du skal være opmærksom på.

-Friturestegning er en af de mest usunde måder at tilberede mad på (Men det ved du sikkert)

- Det vil for det meste være forbundet med større eller mindre lugtgener, er dine forældre med på ideen?

- Der er temmelig meget rengøringsarbejde med sådan en fætter

-Fritureolien skal af helbredsmæssige årsager skiftes HVER gang du har brugt den, så det kan nemt blive en bekostelig affære i olie

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 27-04-05 16:32

hej

friturestegning mener jeg ikke er mere usund end andre måder at lave mad på
frituregryden eller hvad det nu hedder sætter vi altid under emhætten
vi bruger rafinol til den
har brugt vindruekerneolie DET er regøring så det batter
vi skifter ikke hver gang vi har brugt den (vi lever stadig sunde og raske)
så kig i din kogebog og prøv dig fremder er mange mugligeheder

mvh
ole

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-04-05 16:49

Spændende.....

....men friture er ikke det sundeste! Rengøringen kan være træls. Umiddelbart ville jeg vælge en der kan skilles ad og proppes i opvaskeren.

Det skægge ved madlavning er, når man har god tid, og kan trylle lidt. Bevares jeg har da også en friture. Den bruger vi når tiden er knap. Men skal du virkelig hygge dig i køkkenet, skal man tidligt igang. Ud og gramse og købe råvarerne. Igang med urtekniven og al pilleriet. Nyd et enkelt glas rødvin imens. Jeg lyster at bruge løs af tallerkener og skåle, sådan det er helt a'la TV-køkkenet - altså at alt er afmålt og lige til at hælde i. Det giver noget opvask, men det fikser opvaskemaskinen.

Et lille fif, kan være en tur i basaren. Masser af spændende frugt, grønt og krydderier at hente der.

God appetit

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-04-05 16:51

Vil du have flere point at dele ud af, registrerer du dig som superbruger. Det koster ikke noget, men du får tohundrede bob ekstra at bruge af! (+ et eller andet hver dag du logger dig på)

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 27-04-05 16:51

Knægten er lige blevet konfirmeret og du opfordrer allerede til druk??

Og basarer ligger vel typisk ikke i Danmark?

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 27-04-05 17:04

Vi har en frituregryde og har brugt igennem ca.20 år.vi bruger også rafinol og skifte den ca. hvert år.Da det er meget affald som falder til bunds er der noget rengøring,
men som sagt rengøring en gang om år. Vi har ikke blevn syg endnu! NB: Det er meget vigtig at man bruger rustfri værktøj dar fedtet kan blev harsk, særlig hvis det er messing??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-04-05 17:25

øøøøøøøøbs,

Prøv med en Cola, mester. Det er vist mere passende!

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 27-04-05 17:32

hej
jeg tror ikke det er en bar der menes
bassaren er hvist nok noget med øst at gøre
(lidt nostlagi vi andre var til bal ugen efter)

Kommentar
Fra : MathiasFriis

Dato : 27-04-05 17:37

Mange tak for jeres svar, alle sammen ...
Mit generelle indtryk er, at I ikke vil anbefale at (have?) en frituregryde, men hvis jeg nu alligevel vælger at købe en, har I så et bud på, hvilken dette kunne være.
Men generelt er jeg enig i, at det er hyggeligere at give sig tid til maden, men personligt kan jeg bedre lide "pølsevogns-pommes" end "ovn-pommes" ;)
... Måske skulle jeg bare købe en ismaskine i stedet. For der er intet bedre end hjemmelavet is :D!

(Hvilket svar vurdere man normalt som det godtagede :S?)

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 27-04-05 17:43

Mathias

Du vælger det svar du bedst kunne lide og som du mener bedst muligt besvarer dit spørgsmål, eller som du har fået mest ud af at læse

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 27-04-05 18:24

Hejsa Matias.
Jeg syntes du skal gå ind i en forretning der sælger gode køkkenting og se på en frituregryde, og sige det skal være en god og rengøringsvenlig gryde. Få dem til at vise dig hvordan den skal behandles så du der kan se om du gider det af og til for det er jo ikke sikkert du kan få hjælp til det.
Mvh Nanahund.
Rigtig god arbejdslyst.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 27-04-05 20:13

hej
nanahund har helt ret
du kommer ikke til at fortyde at du har købt den
den skal gøres ren en gang imellem det er til at overkomme
hvis du bruger rainol
du skal se efter en hvor du kan hæve og sænke kurven uden at åbne låget
glæd dig bon appetit

mvh
ole

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 11-06-05 07:52

Hvad har du så brugt pengene på?

Kommentar
Fra : ratju

Dato : 12-12-05 14:33

hejsa mathias
jeg synes at når du er interesseret i at prøve en frituregryde skal du købe en af god kvalitet og en du kan skille ad og komme i opvaskemaskinen, der findes rigtig mange gode frituregryder på markedet og de opfylder jo alle et behov . med hensyn til om det er usundt eller sundt kan jeg sige at det kommer an på hvor ofte du bruger den og hvordan. jeg personligt synes det er et alletiders køkkenredskab og alsidig, jeg synes også det er en god investering, du kan lave forårsruller helt fra bunden af hvis du ønsker at stå flere timer i køkkenet og dagen efter du har fået grydekylling kan du friturestege resten af kyllingen osv. køb dig en men find ud af hvad du vil bruge den til først