/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Rengøring af skærm
Fra : Backtee
Vist : 1188 gange
50 point
Dato : 26-04-05 08:30

Hvordan renser jeg min (efterhånden lidt ugennemsigtige) skærm på min bærbare computer?

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 26-04-05 08:43

Du kan få noget der hedder PC rens i de fleste kontorforsyningsforretninger, der kan bruges til både skærme og tasteturer.

f.eks.:

varenummer 4711

Schmidt Kontorcenter 70151226

mvh steen

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 26-04-05 08:48

Der findes ikke en metode med "almindelige" husholdningsmidler??

Jeg synes ogte man hører at diverse specialprodukter i virkeligheden nemt kan erstattes af andre ting

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 26-04-05 08:53

Hej igen
PC-rens indeholder:

2-propanol (er en alkohol)
salmiak
nonioniske tensider (bruges bl.a. i vaskepulver)

så nok ikke en fortyndet spritblanding med lidt salmiark kan gøde det???
mvh steen

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 26-04-05 08:59

classic26

Det var et godt spørgsmål

Og hvis jeg vidste det ville jeg ikke spørge herinde

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-04-05 09:32

Hejsa

brug
"brilleblank" eller "clean&clear" hos synoptik, det indeholder ingen kemiske stoffer som
beskadiger skærmen, modviker også statisk støv mv.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-04-05 09:33

Du vil finde mange gode råd....og du skal nok selv vælge.

http://kortlink.dk/sol/rq8
http://www.mediamac.dk/index.php/forum/chronological/tid=32962

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-05 10:01

Du må slet ikke bruge nogen af de skrappe midler der rådes til her.

Skærmen på en bærbar, må helst kun tørres ganske forsigtigt over med en blød, hårdtopvredet klud, med kun almindeligt lunkent vand.

mvh dova

ps Der har været et spørgsmål om det tidligere, hvis du søger efter det, kommer der så vidt jegf husker nogen link hvor det står.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-04-05 10:12

Hej Backtee

Hvis min skærm er lidt fettet, bruger jeg vådservietter til briller - Alles klar - fås billigst i ALDI til ca. 6 kr. pakken.
Kan i øvrigt anbefales til tastatur, rengøring af instrumentbord i bilen oma.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-05 10:41

Citat
Fra : tukols Dato : 24-10-04 19:33

Jeg har stået med "ødelagte" skærme, p.g.a forkert rengøring. Vinduspuds, sprit..........you name it.
D.v.s ødelagte bærbare computere. Det koster faktisk en ny computer, da det er alt for dyrt at "skifte skærmen".
En hårdt opvreden klud i lidt lunken vand, er alt hvad jeg vil gå med til. Det andet er sku for risikabelt at eksperimentere med. Jeg har set dem efter et par år. Totalt ødelagte.

det er fra et tidligere spørgsmål.
Tilføjelse: Hvis skærmen er meget fedtet, kan du bruge en smule opvaskemiddel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-04-05 10:41

Man kan bruge den type brillerens der er beregnet til briller med plastglas da det ikke angriber det plastmateriale som indgår i skærmen.
En hårdtopvredet blød klud ville have fjernet det hvis man huskede at gøre det og så skal der ikke nyses eller hostes meget foran en skærm før kraftigere midler er påkrævet. (Den slags anvisninger gives for at imødegå reklamationer).

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-04-05 11:34

BjarneD har meget ret - brillerens til sarte glas nemlig Har jeg altid brugt og både på den ene og anden slags skærm uden problemer !

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-05 11:49

Fra HardWareOnline.dk:

Citat
På en LCD skærm sidder der et tyndt voks-lag som beskytter skærmen mod sol og slid. Mange af de "almindelige" sæber og rensemidler er alt for kraftige og opløser dette lag. Enten skal du bruge vand, eller også skal du investere i LCD-rense-sager

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-04-05 11:59

Dova prøv at besvare noget du ved noget om. Brillerens er netop beregnet til ikke at beskadige den coatning der er på brillerne. Man kan ikke besvare spørgsmål alene ved at søge efter svar - visse ting kræver ganske almindelig erfaring og der kniber det da vist gevaldigt. Google og gæt voherre bevar mig vel!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-05 12:23

Jeg ved, BjarneD hvad man må bruge på en lcd-skærm, for det fik jeg at vide da jeg købte min IBM.

Og du har åbenbart et standpunkt til du tager et nyt:

Citat
Fra : BjarneD Dato : 24-10-04 21:21

Jeg kan kun tilslutte mig Tukols indlæg og Dova har ret i at en smule opvaskemiddel er det skrappeste der kan anvendes, og jeg bruger selv lunkent vand på hårdt opvredet blød klud og det er fuldt ud tilstrækkeligt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-04-05 12:33

Hvis du havde set andre spørgsmål om det samme ville du have set noget andet da indholdet af det citat er baseret på hvad der ellers er skrevet.
Denne form for besvarelser du leverer er ubrugelige og er baseret på gætterier eller søgninger på internettet og jeg er mildest talt ved at brække mig over en der sidder og belærer andre uden at have en reel viden. Du gør det her, du gør det med biler og du svarer baseret på noget du slår op eller som baseres på et minimum af viden som så serveres som
fakta!
Stakkels spørgere!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-05 12:33

Jeg må hellere for god ordens skyld lægge et link til det spørgsmål citaterne kommer fra

www.kandu.dk/dk/spg/52183

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-04-05 12:36

P.S! Spørgsmålet tyder på en temmelig snavset skærm og svarene var da gode indtil den "alvidende" kom på banen.

Jeg kan ikke tie mere og kunne finde mange eksempler hvor dova bare lusker af når nogen der ved noget kommer på banen. Føj!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-04-05 12:42

Dette fik min "kedel i kog":

Dova:
Citat
Du må slet ikke bruge nogen af de skrappe midler der rådes til her.

Det kræver noget mere eksakt viden at irettesætte andre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-05 12:56

Tag nu og stop Bjarne, man sku' næsten tro du var i familie med "en vis person".

Jeg ku' måske ha' skrevet:
Du må slet ikke bruge nogen af de skrappe midler der rådes til her, HVIS DU FORVENTER AT DIN SKÆRM SKAL HOLDE COMPUTERENS LEVETID UD.

Men fordi du pludselig har skiftet mening fra opvaskevand til brillerens, kaldes det måske "eksakt viden"
Vorherrebevares, find en anden at angribe med dine åndssvage beskyldninger, eller dap du bare ud og bræk dig.

SORRY Backtee, nogen gange finder jeg mig ikke i den slags usaglige angreb, og det var så din tråd det gik ud over

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-04-05 12:59

Det er dig der angriber de andre dova og hvis du kunne læse ville du se i din søgning på kandu, at jeg ikk ehar skiftet mening.
Du er en strid hejre når man siger dig imod, men du må godt, hva'?
Har ikke tid til at lege mere nu.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-04-05 16:50

-

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-04-05 17:58

Nu ved jeg ikke om Backtee sidder og pulser negotin ud over sin bærebare, for det kan godt give en klæbrig hinde på skærmen (og et fejlfarvet billed).
Hvis du vil være sikker på at den virker bagefter, så vedn PC'eren sådan at skærmfladen er vandret, og rens den så forsigtigt. Den tåler jo ikke de store belastninger.
Hvis du bruger noget der bare er lidt flydende, så er risikoen for at det trænger ned under kanten og skaber kortslutning på skærmterminalerne minimal.
Men prøv først med nogle af de forslået renseservietter. Da du skal være forsigtig med skærmen, skal du nok behandle den flere gange for at få "better perfomance"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-04-05 20:10
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-04-05 20:24

det mislykkedes på min skærm.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-04-05 20:47

Det var "KATTENS"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-04-05 20:55

Backtee

Mit link var en "joke"

Hvis din skærm er meget beskidt ville jeg nu ofre pc-rens.

Der er sikkert til flere gange rens af skærmen, men jeg tror nu ikke at den har godt af at blive for beskidt for ofte.

Når din skærm er blevet ren, så gør det til en vane at tørre din skærm af med en ren blød klud en gang om ugen.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-06-05 17:03

Man kan sagtens bruge brillerens (Alles Klar) - jeg har brugt det i 4 år uden et eneste problem. Brillerens skal netop være meget mild, da ens øjne ellers bliver generet - så der findes intet mere mildt end brillerens!

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Flaban

Dato : 14-09-05 08:35

hVAD MAN IKKE MÅ PÅ EN TFT SKÆRM.
Brug af brille rens alles klar NEJ. det er en papirs serviet.
Alt hvad der har med papir at gøre skal du holde fra skærmen.

Hvad du skal gøre.
Brug et rent viskestykke samt pc.rens
Og tro mig taler af erfaring igennem mere end 4 år har jeg arbejdet som it tekniker med udelukkende bærbare pc`r

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 20-09-05 10:16

så er den ged vel barberet!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-09-05 10:38

"brillerens er papir" ????????????????
Sidst jeg kiggede var det en blanding af destileret vand, sæbe og propanol og kan bruges til TFT og LCD skærme fordi det er lavet til plastbrilleglas og coatede brilleglas.
Geden har tilsyneladende et langt skæg - sikkert fordi man kan rense skærme på flere måder uden at indkøbe specialmidler.

..og nej selvfølgelig skal man ikke bruge papir for det ridser og skærer helt utroligt, bløde, rene klude er sagen.