/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Aircondition lugter..
Fra : musepige
Vist : 2020 gange
50 point
Dato : 24-04-05 18:24

jeg har lige købt ny bil med aircondition men efter en uges tid lugter airconditionen surt når jeg tænder bilen. Som sur mælk.. Er det noget der går væk eller skal noget skiftes.. ???????????

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-04-05 18:28

Er det en helt ny bil, for så vil jeg gå til forhandleren.
Ellers kan det nemt være et stoppet afløb fra fordamperen der sidder inde i ventilationskanalen under instrumentbordet. Der er kommet noget gammelt klistret stads der så hober sig op og ikke bliver ledt væk, jeg skal lige se om jeg kan komme på en løsning

fijala

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 24-04-05 18:34

Husker du at slukke for anlægget og lade ventilationen tørre lidt, inden du slukker bilen?
Det er nødvendig for at forhindre bakterievækst i ventilationskanalerne!

Gert

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-04-05 18:34
Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-05 18:41

Det skal du klage over, og lade være med at bruge den når den lugter surt.
Det kan være smækfyldt med Legionella-bakterier.

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-05 18:50

Til oplysning så er legionella farlige ved indånding.
Men legionella har det bedst ved 30-50 grader så det er der nok ikke så stor chance for.
Tisser din bil når aircon kører

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 24-04-05 18:55

Jeg har i snart 4 år haft aircondition i bilen, og har ikke været udsat for sådant, men er opmærksom på at der kan dannes bakterier i luftvejene (i bilens). Jeg tænder for anlægget med mellemrum, også om vinteren, (en god afdugger) også for at det er godt for anlæggets pakninger, de ville ellers være udsat for udtørring. Mon ikke når det bliver sommer, og du bruger anlægget med fornuft, at anlægget så bliver renset, og tænk så på det at bruge det, - uanset om det er for at køle.
Ellers kan du købe stoffer som kan desinficere dit anlæg for bakterierne.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-04-05 19:25

Ja det er netop en bakterie der sætter sig i ventilationskanalen pga aircondition arbejder i et fugtigt klima. Man kan købe barteriedræbende midler hos mange bil forhandlere o.lign steder, og så bare følg brugsanvisningen.
Det er også, som tidligere skrevet vigtigt at bruge sit anlæg jævnligt også om vinteren, fortrinlig til afdugning af ruder. Grunden til at man skal bruge det, er at det eneste der holder pakdåsen i kompressoren tæt er den olie der er i den stænksmører pskdåsen, der består at en kul/stål flade der kører mod hinanden med den føromtalte oliefilm. hvis man glemmer at bruge det, udtørrer pakdåsen og kølemidlet siver lige så stille ud og anlægget virker ikke mere.
fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-04-05 19:35

Lugten kan komme fra pollen og skidt, som har sat sig på det fugtige
køleelement inde i bilens varmeapparat. Her sidder det og mugger på den
fugtige overflade, når bilen er stoppet. Man kan undgå lugten, hvis man
slukker airconditionen nogle minutter, før bilen standses, stadig med blæseren igang
så køleelementet når at blive så tørt, at skidtet er dryppet og drysset af inden parkering.

Kan fx. afhjælpes med Würth Aircondition Rens

fijala

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-04-05 22:31

Der jeg arbejder har vi service på aircondition anlæg,Og vi bruger en aircon decinfiktion der fjærner lugt og bakterier.Så set din bil påaircon service.
alimak

Kommentar
Fra : geu

Dato : 30-04-05 00:06

Det er en svamp der lugter, og man behandler den med en væske man sprøjter ind i anlæget. Kør hend til din forhandler og få ham til og rense det.