/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Vandværks belysning.
Fra : H2
Vist : 627 gange
100 point
Dato : 24-04-05 15:44

Hej

Jeg er ved at skrive en report om belysning på min uddannelse.
Jeg har fået en vandværk og skal lave lysberegninger på..

Er der nogle specielle krav til belysning i et rum med en åben rentvandsbeholder...
Jeg tænker både på Lux, Ra værdi og lys temperatur ( Farve )

Henrik....
500 point til er godt svar eller link....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-04-05 17:54
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-04-05 18:01

http://www.praestkjaer.dk/dk/leksikon/maaleenheder/lys.htm#forord
belysning.sparel.dk/admin/getbinary.asp
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl
mener du skal prøve bygningregulativet

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 24-04-05 21:09

Hej H2,

Du skal få fat i DS700 (Dansk Standard nr. 700).
I den kan du læse om hvilke krav der stilles til belysning i de forskellige typer rum.
Du kan også bruge et lysberegningsprogram som FABA LIGHT eller Optiwin fra Glamox osv.
Det er gratis elller billigprogrammer, hvori DS700's krav er medtaget.

MVH
Michael

Kommentar
Fra : H2

Dato : 24-04-05 22:58

Jeg har DS 700 og der står ikke noget specielt for vandbehandling....
Har også begge lysberegningsprogrammer men det er bare DS700 der er kopieret ind...

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 100 point
Dato : 25-04-05 21:33

Hej H2.
Det afhænger af om det er et vandværk, hvor man har sin daglige gang og aflæser instrumenter med mere.
Hvis dette er tilfældet skal der være 200 lux.
Hvis det derimod er et lille vandværk langt ude på landet, hvor der kommer en mand engang hver 14 dag og ser om alt kører. tror jeg ikke der skal være mere end 50 lux.
Jeg skal prøve at undersøge det imorgen, hvis jeg for tid.
Du kan jo alternativt prøve at ringe til Glamox el. lign.
Med venlig hilsen
michael

Kommentar
Fra : scheidelin

Dato : 25-04-05 21:47

Ring til Solar. Det er en el-grossist. Sig du kommer fra et stort firma som f.eks. ABB og du har et spørgsmål ang. dit projekt. Du bliver nu stillet om til en lysteknikker der ved ALT om krav til lys. De har teknikere til alle grene. Så der kan man altid ringe ind.

Godkendelse af svar
Fra : H2

Dato : 29-05-05 17:21

Tak for svaret michaelholm.