/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Kæreste diskution. Hvem har ret?
Fra : Garantik
Vist : 760 gange
220 point
Dato : 23-04-05 15:45

Jeg har en kæreste på 20. Jeg er en del ældre end hende.

Det er ikke nogen hemmelighed at jeg er jalous anlagt, og det er hun også. Måske dog ikke lige så meget som mig, men derhen af.

Nu er vi ved at gå fra hinanden fordi jeg ikke syntes det kan være rigtigt at hun skal se sine ekskærester.
Det kan f.eks være at hun tager hjem til en x og sidder i sofaen med ham og ser film, eller tager i biografen med ham.
I dette eksempel er hun og og omtalte x gået fra hinanden 4 mdr. før vi mødtes, og hun var helt nede med flaget over det. Det var så at sige først da hun mødte mig at hun kom sig helt over det, ifølge hende selv.
En dag kom hun grædende hjem efter at have været over hos ham. Jeg spurgte om hvad der var galt, og hun sagde at det bare var fordi de talte om dengang de kom sammen, og at han havde sagt at han var ked af hvordan han havde behandlet hende osv.. Det var hun brudt lettere sammen over.

Men mit problem er at jeg bliver jalous når hun er hjemme hos ham, eller hos en anden eks kæreste eller en drengeven i det hele taget.

Hun får ofte sms fra drenge der skriver at de savner deres sexliv de havde sammen, og om hun stadigvæk har en kæreste.
Hun gemmer på de fleste kærlighedserklæringer i sin tlf. fordi hun syntes det er rørende (Eller hvad ved jeg).

Eller en anden skrev om hun gik nøgen rundt i lejligheden, fordi han havde lige drømt at han tog hende i køkkenet osv.

Men ok, hun skriver så at hun har en kæreste osv. Dog ikke 100%. Jeg vil gerne have at hun skriver at de aldrig må skrive sådan noget igen, og respektere at hun har en kæreste. Og det har hun ikke rigtigt gjort. Ikke effektivt nok og lidt halvhjertet.

Og jeg må ikke møde nogen af hendes ekskærester som hun ser, fordi hun syntes det ville være akavet.
Der har jeg det personligt sådan at hvis jeg nu fik lov til at møde dem, og se hvad de var for nogen, så ville jeg nok slappe lidt mere af.

Hun ser dog en dreng som hun aldrig har været sammen med. Ham har jeg mødt, og jeg har accepteret at hun ser ham fordi det er en rigtig god ven. Dog har han imens vi har været kærester, erklæret sin kærlighed til hende 2 gange, og sendt en masse sms med at han elsker hende og altid har gjort det.
De mødes ofte og kører rundt sammen i hans bil, for han er selv gift og vil ikke opdages i at ses med min kæreste af hans kone.
Min kæreste og hans kone kender iøvrigt hinanden ganske godt, og konen hader min kæreste fordi hun godt ved hendes egen mand ligger og skriver til min kæreste, mindst 20 sms om dagen.

Hvis jeg skal mødes med en pige, spørger hun altid om det er en jeg har været i seng med. Jeg har kun 2-3 pige veninder, som jeg sjældent ser, og som jeg ikke ville have det mindste problem med at introducere for min kæreste.
Jeg ser dem faktisk kun lidt i trods, så hun kan mærke hvordan det er. Og jeg ved godt det er barnligt af mig.

Hun siger selv at hun har det svært med at jeg skal se andre piger, eller ekskærester. Jeg siger så til hende at jeg ikke behøver at se dem hvis hun ikke kan lide det. Men så skal hun også holde med at se sine x´er.
Men det kunne hun ikke fordi hun kun havde 1 eller 2 veninder som hun ikke talte så godt med.
Dog havde vi i en periode aftalt at vi prøvede om forholdet ville gå bedre hvis hun ikke mødtes med nogen af x´erne og at jeg heller ikke ville mødtes med nogen piger.
Og lige pludselig ud af den blå luft dukker der sørme 3 gode veninder op som jeg aldrig havde hørt om.

Desuden har hun brudt vores aftale ved at se sin ekskæreste alligevel uden at sige det til mig. Jeg tog spontant forbi hende da jeg var i området, og hun lod som om hun ikke var hjemme. Hun løj så at sige om hvad hun lavede fordi hun ved jeg ikke kan håndtere at han er hjemme hos hende, fordi jeg er jalous.
Men vi havde jo også aftalt at vi skulle tage en pause med at se x¨er, så der har hun brudt sit løfte og været uærlig.

Vi aftalte også at hvis hun nu virkelig havde brug for, eller lyst til at se en af dem alligevel en dag, så skulle hun bare sige det. Værre var det ikke. Men nej. Hun valgte i stedet for at gå bag min ryg og se ham.

Så nu har vi tænke pause, for at se om vi savner hinanden meget osv.

Jeg har dog også brudt hendes tillid ved at kigge i hendes mobil tlf. og læst hendes sms, og prøvet på at se hvad hun havde skrevet om i messenger med drengene. Sidstnævnte lykkedes dog ikke.
Jeg har indrømmet for hende at jeg har luret i hendes privatliv, og det gjorde at vores forhold var ved at gå i stykker.

Jeg skulle se hvad det var der forgik med alle de drenge hun kender. Ja det var forkert af mig, og jeg fortryder også.
Men et eller andet sted syntes jeg at hun ikke har gjort nok for at skabe mere tiltro til hende fra min side.

Hun ved jo hvordan jeg er, så hun burde efter min mening gøre en større indsats og beherske sin måde at se andre mænd på.

Jeg er dog overbevist om at hun ikke har været mig utro. Men jeg har svært ved at stole på hende, og svært ved at sige til mig selv at hun er tro nok imod mig.

Jeg prøver virkelig hårdt.

Men jeg er ikke længere sikker på at jeg gider det her cirkus, og om jeg ikke bare skulle stoppe helt.

Hvad syntes i om hele den her situation?

Kommentar
Fra : Garantik

Dato : 23-04-05 15:47

Diskusion skulle der have stået i titlen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-04-05 15:54

Det lyder ganske enkelt uholdbart. Nu kender jeg jo ikke omfanget af din jalousi - den kan være altødelæggende og den kan være et sundt islæt i almindeligt parforhold. Når jeg skriver følgende er med det sidste som udgangspunkt.

Hvis alting er som du beskriver, mener jeg, at dit parforhold hviler på mistillid og mangel på respekt for hinanden. Jeg synes, at din kæreste af respekt for dig, burde stoppe med at se sine ex´er under de former de ses nu. Alt andet er respektløst. Du kan tilgengæld på ingen måde nægte hende at se dem, men forklare hende, hvad det gør ved dig. Har hun en ægte interesse i dig, og vil hun dig det bedste, vil hun tage hensyn til det.
At du ikke måde møde hendes drenge-venner synes jeg ærligt talt virker suspekt - jeg kan godt forstå, at du ikke stoler på hende.

Vaxen

Kommentar
Fra : Garantik

Dato : 23-04-05 16:03

Det skal siges at jeg før har haft kærester hvor jeg næsten ikke har været jalous. Så jeg føler at hun får det frem i mig.
Men i det her tilfælde er jeg ret meget jalous.
Men... Det ville gå væk hvis hun tog (som du selv siger Vaxen) nogle hensyn. Bare en smule.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-04-05 16:07

Jeg kan bestemt godt forstå, at hun får det frem i dig... Hvis jeg skal lave lidt lommepsykologi her på Kandu.... Jeg synes bestemt det lyder som om, din kæreste søger bekræftelse hos mænd. Har ønsket om at være speciel i mænds øjne og vil derfor altid have trang til at "mystificere" sine forhold til mænd.

Vaxen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 16:20

Helt ærligt - find en kæreste som syntes at det skal være jer to.
Det forhold du beskriver holder simpelthen ikke i længden.
Det er da ikke et tab at erkende noget som ikke er godt - men måske en god måde at se fremad.
Det kan da også være at et fast forhold er for tidligt selvom hun/han er dejlig og ikke til at undvære.
Eyvind.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-05 16:22

Jalousi er en grim ting, men hvis vi nu går ud fra, at du ikke er sygeligt jaloux:

Se der er nogen regler man bør overholde når man er i et fast (seriøst?) forhold.
At eks-kærester er exer, at mandlige venner muligvis er ok (og ligesådan hvis manden har pigevenner), og ok vil sige, at man stoler så meget på hinanden, at partneren er overbevist om, at det kun er venner.
Nu ved jeg ikke hvor længe I har kendt hinanden, og hvor meget du er ældre end kæresten, men hvis det er ret meget ældre, tror jeg at jeres forhold ikke ville komme til at fungere ud fra jeres forskellige syn på den slags ting.
Og det er også lidt underligt, den indstilling om at du ikke skal møde hendes mandebekendtskaber.
Jeg synes det lyder som om, at hun ikke har "løbet hornene af sig" og er parat til at binde sig endnu.
Så jeg synes det umiddelbart lyder som en god ide, at I afbryder det forhold.

En anden ting er, at det nok er meget få der ville acceptere, at deres mand underholdt sig med, og kørte rundt med en ung dameven, sådan som du fortæller at din kæreste gør med en mandlig ven der er gift, og hvor konen helst ikke skal vide noget om det. (Jeg ville i hvert fald ikke )
Det er at overskride grænserne for godt venskab og respekt for konen, og den manglende respekt kommer i det tilfælde der både fra din kæreste og omtalte mandeven.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-04-05 17:01

Prøv at læse nedenstående link. Spørgsmålet ligner din din beskrivelse (bare omvendt), så det kan være, du kan bruge svaret til noget.
http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=290318

Og ellers vil jeg også mene, at din pige ikke er blevet voksen - og måske aldrig bliver det.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : G.L.Jensen

Dato : 23-04-05 17:18

Ganske kort.. Kom ud af det forhold. Jeg ville helt personligt, ikke stole på hende.. Overhovedet !!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-05 18:42

Nååh, jeg synes ikke, du er sygelig jaloux. Du tror jo på, at din kæreste IKKE har været dig utro.

Men I er måske forskellige steder i livet... Du skriver selv, at du er en del ældre end hende..

Jeg læser det sådan, at I bor sammen?? Og det ønsker du at fortsætte med?

Måske skulle I ofre nogle timer hos en parterapeut, som måske kan gennemskue hvor meget der skyldes hendes unge alder, og hvor meget der skyldes usikkerhed og besiddertrang hos dig. Og I kunne samtidig få nogle måder at tackle problemerne på.

Jeg har en klog veninde, der engang sagde, at kærlighed ikke drejer sig om at begrænse hinanden men om at fri hinanden. -Hun har lige haft guldbryllup...

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 24-04-05 23:20

kunne hendes "udskejelser" være en lille protest fra hendes side?? Du skriver jo at du har kikket i hendes beskeder på telefonen osv. Er det det eneste du har gjort?
Man kan ikke bygge et forhold på mistillid heller ikke fra din side!!!

Kommentar
Fra : Garantik

Dato : 25-04-05 17:52

Ja det er også forkert af mig. Men hun har været lidt "mystisk" hele vejen igennem, også før jeg krænkede hendes privatliv.

Jeg vil ikke sige at jeg har ret, eller at det hele kun er hendes skyld. Men jeg tror bare at hvis hun havde vist mig at hun elskede mig mere end hun viste, så havde jeg nok også stolet mere på hende.

Men det er under alle omstændigheder slut nu alligevel. Jeg er ret ked af det i skrivende stund, og håber jeg har lært en masse af hende, og at jeg fik lært hende en ting eller to.
Og at jeg om nogle måneder eller lidt længere tid kan kigge på denne tråd uden at være ked af det.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-04-05 18:19

Hej Garantik.
Ja, det er hårdt, når det er slut med et forhold. Håber, du snart bliver glad - og forelsket - igen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : kandit

Dato : 01-05-05 21:50

STOP - med hende! Hun er simpelthen ikke indstillet på et seriøst forhold.Ikke voksen. Ikke ærlig! Spildt tid og følelser. Find noget bedre som du helt sikkert fortjener. KH
kandit

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 09-05-05 12:16

Du er nødt til at tænke på dig selv og dine egne følelser og ikke mindst fremtid. Din kæreste lyder som en 20-årig der har et problem med at binde sig til én person og tænker meget på fortiden - søger lidt den spænding der er ved at køre rundt med en gift mand, uden at tænke over de reelle konsekvenser. Hun kunne ligeledes være typen der - lidt groft sagt - pludselig føler trang til at få børn uden at inddrage dig i det (har hun manglet en faderskikkelse som barn - evt. en fraværende far). Piger som hende skal du tage dig i agt for (jeg er selv pige), hun søger spænding og bekræftelse hos alle - og på DIN bekostning.

Det er naturligt at være jaloux, men du skal samtidig skelne mellem at være jaloux og det at have en intuition der gør ondt.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : l200

Dato : 18-12-05 16:39

Drop hende. Der er ikke en spandfuld men et landfuld....
Sådan et cirkus er livet for kort til....
Gør dig selv en tjeneste : Videre.....

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 03-01-06 08:30

Hej
Glem hende - hun er det ikke værd.
Tillid er alfa og omega i et hvert parforhold - hvis ikke du vil spørge hende om, at droppe de tidligere "venner"
i det omfang hun nu ser dem - er hun slet ikke indstillet på at leve med dig.

bil24

Kommentar
Fra : LaaBaaby

Dato : 23-02-06 15:35

Undskyld , men jeg forstår ikke helt HVORFOR hun skal se sine eks'er og hvorfor det er så vigtigt for hende ? :O
.. Har hun ikke nok i dig ? , Keder hun sig når hun er sammen med dig.
Er der noget hendes ekser gør bedre end dig , eller er der noget hun evt savner ved dem .

Jeg har været sammen med min kæreste 1 år nu , Og ser ofte min eks, da han bor tæt på mig , men det er ikke sådan noget med at jeg tager hjem til ham osv. SLET ikke .
- Han lever sit liv og jeg mit .

Sådan vil det vel altid være , altså når et FORHOLD er SLUT er det SLUT .. Ikke sådan noget med " bedste " venner bagefter , slet ikke hvis man har fået ny kæreste .. !!

Jeg tror hun ELSKER sin EKS mere end hun elsker dig . Undskyld . Men det tror jeg ..
Siden hun kan gøre så mange ting - for at se ham . EKS . Lyve for dig for at se ham .
Se ham bag i din ryg.

Du fortjener bedre !!

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 28-01-07 13:30

Hallo Garantik

Har ikke læst alle svarerne, måske kan jeg ikke sige noget nyt. Men jeg blev alligevel, berørt af dit indlæg.

Jeg ville selv forvente og forlange at der er rene linjer. At det som er kan tåle at blive set. At der er vilje og loyalitet. At man kan/skal have tillid til hinanden. I din beskrivelse af din venindes forhold til sine andre mandlige venner, bliver det klart for mig at jeg ikke ville acceptere hendes venskaber, som en kæreste.
Der er muligvis rene linjer, men hun viser ikke dig sin loyalitet og heller ikke sine venner, for de vil i hvert fald i et tidrum stå til rådighed for at stive hendes selvværd af. Men hendes loyalitet overfor dem ville være den samme som overfor dig. Hun tager ikke hensyn til at du bliver såret og kommer i tvivl, det er ikke et hensyn hun vægter, som vigtigt i sit forhold til dig. Jeg vil mene at du har god grund til at være mistænksom, fordi hun gentagne gange nærer/skærper den naturlige skepsis et sundt menneske bør være i besiddelse af. Det er ikke sikkert at hun er sammen med andre, men at bevæge sig på knivsæggen så tit, vil uværgeligt betyde at chancen for at vælte af den kan opstå lige så tit. Vi mennesker er ikke perfekte og hvis vi lukker øjnene for det bliver vi sårede oftere end når vi sætter nogle krav der er rimelige.

Det er ikke rimeligt at skulle affinde sig med at være bange for om kæresten måske falder i vandet i dag eller i morgen. Eller om hun snart tror at du elsker hende så hun ikke behøver at blive bekræftet gang på gang, ved at nogen synes hun er værd at have sex med. Eller om det modsatte er tilfældet at hun bruger sin mening om at hun skal have lov til at være venner med gamle kærester, til at slå dig i hovedet med at du ikke har tillid til hende.

Det er et mønster der uværgelig vil fører til en slutning af forholdet før eller siden.