/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundeudstilling i Ballerup.
Fra : Birgitta
Vist : 1071 gange
117 point
Dato : 22-04-05 13:46

Jeg er i andre spørgsmål rendt ind i et par kandu-brugere, der skal på udstilling i Ballerup d. 30.april-1.maj. -Altså næste week-end.
Derfor spørger jeg: Er der flere? Hvem, og hvilken hund møder I op med?

Spørgsmålet bliver ikke lukket, før vi også har fået lejlighed til at fortælle om vores oplevelser på udstillingen.

(Møder selv op med Silke -golden retriever på 3 år. -i DKK lydighed klasse 3 for første gang...)

Kommentar
Fra : zukker

Dato : 22-04-05 15:15

Hej Birgitta
God ide jeg skal med min søn og svigerdatter og deres boxer Galina's Isabella,for
2 gang.Glæder mig anede slet ikke jeg savnede udstillinger , før jeg var med dem
så nu er jeg på udkig efter en hund jeg selv kan tage afsted med.(har udstillet katte førhen) for det er en speciel atsmofære alle føelser ude på tøjet herligt
Held og lykke med Silke
zukker

Kommentar
Fra : babee

Dato : 22-04-05 17:11
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-05 17:26

Uhadada, babee. Så forstår man da godt, at Dansk Kennelklub er meget striks med at kun tilmeldte hunde har adgang, -og de yngste udstillede hunde er hvalpeklasse, 6-10 mdr. Og selvfølgelig er der vaccinationskrav.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-04-05 17:55

Det er da meget godt at der er krav om at hundene er vaccineret, men bliver det kontrolleret? Nu har vi været til mange DKK udstillinger gennem årende, men aldrig blevet spurgt om vaccinationsattest. Selvom hunden er vaccineret kan den godt være smidtebærer.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-05 18:07

Ja, men man er da idiot hvis man som hundeejer tager sin uvaccinerede hund med til et sted, hvor der er SÅ mange hunde på SÅ lille plads. Når en hund er 6 mdr, så bør den jo allerede være vaccineret flere gange.

Når Dansk Kennelklub siger, at en hund under 24 mdr. skal være vaccineret indenfor det sidste år, så er det jo lige så meget af hensyn til den enkelte hund. Personligt tager jeg det som en anbefaling fra DKK.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-04-05 18:15

Det er som du først skriver et krav, ligesom det er, at alle hunde på pladsen er tilmeldt. Det er mest for ens egen skyld, at hunden er passende vaccineret, da det øger hundens chancer for at komme over det hvis den udsættes for smidte.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-05 20:53

Lige netop. Hunde er jo udsatte for smitte lige meget hvor, de omgås andre hunde. Sådan set er det en selvfølgelighed at man lader sin hund vaccinere, hvis man ønsker, at den skal omgås andre hunde. At DKK skriver, at en hund der er under 24 mdr. skal være vaccineret indenfor det sidste år, det er jo hvad deres erfaringer viser er rimeligt for at undgå smitte bedst muligt.

Der ER stikprøvekontrol, men det er helt umuligt at undersøge hver eneste hund, der ankommer til en stor udstilling. I forvejen kan der være lange køer ved indgangen, og der er da grænser for, hvad man kan byde de livlige unge hovedpersoner. --Alternativet er, at man skulle medsende kopi af vaccinationsattest ved tilmelding, men det er ikke internationalt et krav, og det ville forøge papirarbejdet drastisk. Og der er faktisk ikke væsentlige problemer med smitte efter deltagelse i en hundeudstilling. Ellers ville man da lave om på proceduren.

I det pågældende tilfælde, som babee henviser til, var hvalpen IKKE blevet smittet på en udstilling.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 23-04-05 01:23

Nej det er den ikke, og selv om man henviser til kennelen, er det vel ikke bevist endnu, den kan jo være blevet smittet andre steder.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : breezy

Dato : 23-04-05 08:25

hej jeg skal ud og se på cavalier king charles spaniels, min hvalp er jun 5 måneder.han har været udstillet 3 gange . i næstved og i esbjerg på de nationale udstillinger hvor han blev bedste baby i racen. og en gang i årslev på fyn i en specialklub udstilling, hvor han blev nr 2 hos baby hannerne.så jeg ville godt have haft ham med, men nu har jeg tid til at kigge rigtigt på de andre hunde i racen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-05 14:46

Ja, breezy. Jeg synes da også at det er sjovest at have hund med på udstilling. Men når man har det, så er det jo næsten umuligt at følge med i, hvad der sker i de andre ringe. Eller bare hvordan det går de andre i racen. De få gange, jeg har været på udstilling uden hund har næsten været mere lærerige end de mange gange, hvor jeg har haft hund med.
---Jeg har dog aldrig haft en hund, der har fået mere end en "almindelig" førstepræmie. Og Silke har godtnok engang fået en 2. præmie i --jeg tror, det var unghundeklasse. Men i brugshundeklasse fik hun kun en 3. præmie. Samme dag, og dagen efter fik hun dog 1. præmier i lydighed klasse 1, -- så derefter har vi koncentreret os om lydigheden...

Men det bliver spændende, hvordan det går med din baby, når han efterhånden vokser til. Han skal måske med til Hillerød?

Kommentar
Fra : breezy

Dato : 23-04-05 14:54

hej birgitta
ja han skal med til hillerød , min gamle race amerikanske cocker spanile er nemlig blevet dømt af den dommer der skal dømme cavalierne, så det er jeg nemlig lidt spændt på, men det er rigigt nok at man kan lære meget bare ved at kigge på sin race uden at jeg skulle i ringen

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 23-04-05 16:24

Hej

Vi skal også til Udstilling jeg har min lille toy pudel med-- han har været på
skue og blev BIS Hvalp men aldrig en rigtig udstilling han er 1 år gammel
nu håber jeg at han vil gå og stå pændt----- og ikke finde på alt muligt som
han vil se på.
Vi har gået til ringtræning siden han var ½ år gammel men at stå stille
er ikke det der er hans stærke side .
hilsen
lillian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-05 17:24

1 år gammel, så er han i unghundeklasse, lilian. Han er jo ikke så gammel, så dommeren vil være overbærende. Og de andre hunde, der er i ringen samtidig, de er jo også ganske unge. Nogle gange kan det hjælpe at tage et stykke legetøj med, en sok eller en bold, som han så snuser til stående. Du har jo lov til at sidde på hug eller knæ og lige så forsigtigt klø ham lidt i lysken på den side, der vender ind mod dig, -bare lige, så han ikke sætter sig ned. Men pas på, at han ikke gør sig rundrygget. Du har jo prøvet det før, så du ved, hvordan det foregår.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 23-04-05 19:28

Hej Birgitta.

Jeg glæder mig til at udstille ham
Jeg har udstillet siden 1970 af forskillige hunde som jeg har haft . jeg skal ikke have legetøj med
så går det helt galt da han er oppe på at lege ------
men det skal nok blive en dejlig dag .
jeg skal ind til sidst han er måske træt da vi kommer kl 8 og har rejst hele natten
mange hilsen
lillian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-05 14:44

Nåda, lilian! Det bliver en streng dag! Nok mest for jer tobenede, for din lille toy kan vel få sig en lur i bilen. Han er sikkert helt oppe på dupperne, når I når frem..

Jeg har godtnok "hjemmebanefordel" men jeg bor nu ikke lige op af udstillingspladsen, og når jeg ikke har bil, så er der alligevel en rask travetur på en god halv times tid derhen. --Og jeg håber på at vi skal op kl. 10 eller 11. -Altså lidt tidligt.

Jeg får nok heller ikke sovet så meget natten før, -af bar spænding...

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 24-04-05 15:24

Hej Birgitta
Vi skal med skib tog og bil så der er meget han skal se på
men jeg sover nu godt nok om natten da vi tager det som det kommer
kan dommeren ikke li ham så er det bare bedre hel næste gang
han skullr gerne bruges til en tæve som bliver løbsk i Juni
håber at vi får søde baby
hilsen
lillisn

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-05 17:13

Nåå, så han er allerede forlovet! --Jeg håber, at tæven bor i nærheden af jer, så I kan følge udviklingen rigtig tæt. DET er altså sjovt. Har I planer om måske at beholde en lille søn?

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 24-04-05 19:05

Hej igen Birgitta

Jeg har selv 1 toy pige ..... og der er 2 i Sverige som vil have ham til far til deres
pudler ,
Nu skal han først have sin pr ........ så kan vi se om de stadig vil låne ham
de kommer til udstillingen fra Sverige for at se på ham
men han skal også øjenundersøges inden en paring
Da hans Mor er i Australien og hans Far er nu tilbage i Irland
har de lyst at se min lille Toy
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-05 20:39

Det bliver da sjovt! Jeg håber, at det går rigtig godt for ham.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 25-04-05 08:38

Mange tak nu er det om han vil gå og stå fint
og ikke springe og vil lege ------ som han plejer
lillian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-04-05 16:28

Hejsan, -er I ved at være klar? --For det er vi........ikke..

Silke har fået hoste, så jeg tog hende med til dyrlægen i går. Vi har afleveret afføringsprøver og hun har fået antibiotika, så jeg HÅBER!!! at hun er frisk igen til på lørdag. Men vi kan selvfølgelig ikke træne, så jeg må bare håbe på, at hun kan huske, hvad det hele går ud på..

I morgen får jeg besked, om det er Hjerte/lungeorm, som hun har haft før...

Kommentar
Fra : breezy

Dato : 28-04-05 17:05

hej
jeg har ingen hund med ( se om cavalier længere oppe) men jeg skal også ud og se en af mine hvalpe(amerkansk cocker) løbe agility, han er den enste amerikanske cocker som er blevet lydigheds champion, så ham er vi meget stolte af, samtidgt var han en god udstillingshund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-04-05 18:19

Okay, agilitybanen ligger jo ude bag lydighedsringene.. --Hvis Silke ikke når at blive rask, så må jeg bare møde op og kikke på det hele selv... Agility er jo også sjovt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-05-05 14:58

Hejsan! Hvordag er det gået? Har I haft nogle gode dage? Og er I kommet godt hjem igen?

Silke og jeg var til prøve både lørdag og søndag, og vi fik 3. præmie begge dage, så det kunne have været bedre. Men der var da adskillige hunde, som slet ikke nåede præmiering, så jeg burde nok være tilfreds.

---Og vi har købt 3 pive-tøjdimser(en blå bamsedims, en pivmus af skind og et girafmønstret pivkødben), en bold med tov, 20 grisseører og et lækkert røget kødben. Og så var der jo smagsprøve-servering i hallen, så Silke fandt lynhurtigt ud af i hvilke boder, der vankede noget. Appetitten fejler heldigvis ikke noget.

Nå, men lørdag aften ringede dyrlægen fordi hun havde fundet 2 døde hjerteorme-larver i Silkes afføring. Så hun ville gerne have 3 afføringsprøver mere... Som jeg så har afleveret i dag. Det er noget rigtig ondskabsfuldt skidt, det hjerteorm!!

Lad mig høre, hvordan det er gået. Zukker, hvordan gik det med Isabella? --Og Breezy, fik du set din cocker løbe agility?
Lilian er nok ikke kommet hjem endnu. --Men Lilian, jeg glæder mig til at høre, hvordan det gik med din toy, når I kommer hjem.

Kommentar
Fra : zukker

Dato : 02-05-05 17:36

Hej .Det gik meget godt en 2 plads ,hvad jeg syntes er udmærket,da hun mangler noget ringtræning.Jeg fik talt med en masse søde hunde mennesker,jeg har altid gået efter små hunde,da jeg mente de godt kunne *nøjes* med en tur i haven , hvis jeg ikke var på toppen, men jeg er blevet klogere.Jeg havde også smags prøver med hjem og dejlige røget ben.Grisseøre er min gamle hund bange for,hun har nemlig besøgt grisse uden og få lov , og de må have gjort hende bange ,for hun har ikke ville have grisseøre siden.Det er noget skidt med Silke ,kan det helbredes så hun bliver helt rask uden men?Krydser alt hvad jeg har for hende
hilsen zukker bella og sille

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-05-05 20:41

Hej, zukker. Var det en andenplads eller en andenpræmie?

Karrieremæssigt gør det jo en forskel.
Men hundemæssigt er det jo ligegyldigt. Og hvis hun skal have hvalpe en dag, så er en 2. præmie jo også fint nok. Det, man også får med hjem fra en udstilling er jo en bedømmelse af hundens stærke og svage sider. Så hvis man overvejer hvalpe, så kan man finde en hanhund, der ikke har de samme svagheder. Ingen hunde er jo perfekte.

Hvis det vitterligt var en andenPLADS hun fik, så er det da enormt fint! Mere kan man da ikke forlange af sin hund, uanset om den er ringtrænet eller ej!

Men det vigtigste for mig er selve oplevelsen på udstillingen. Og så er det sjovt at solde bagefter og købe de ting, som hunden har lyst til. For der er mange skægge, -og ikke så dyre - ting på udstillingen.

Bella er din søns hund, skrev du. Er Sille din gamle hund? Var hun også med? Hvad er hun for en?

Kommentar
Fra : breezy

Dato : 02-05-05 21:02

hej
nej jeg nåede ikke at se min hvalpekøber løbe agility da dommeren hos cavalierne var4 timer om at dømme 56 hunde.
han var meget omhyggelig ,der var 16 tæver i åben klasse, der gav han 11 anden præmier , det har jeg aldrg set før,men det skal siges at der var mange ikke mindre pæne hunde

Kommentar
Fra : zukker

Dato : 03-05-05 02:56

Hej Birgitta
Det var anden plads hun, er lidt for kort i krop skrev dommeren.Bella og Sille er mine hunde,det er blanding af dansk/svensk/fox og engelsk springerspaniel,se nu er jeg jo i tvilv,men isabella fik blåt bånd,ser du jeg syntes jo det er sjovt bare at være med og j de vil have hvalpe,og hendes sind er godt dejligt fjollet og så kan hun med alle,
også børn ja det vokser hun jo op med børn altså

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-05 12:51

Hej, Breezy. Nåda! så var det da godt, at du ikke havde din egen hvalp med også. Det er sjovt men anstrengende for sådan et barn. --Det lyder godtnok lidt voldsomt, med 11 andenpræmier ud af 16. Men det er jo selvfølgelig afhængig af hundenes kvalitet på dagen. --Vi kan da også håbe på en mildere dommer, når du tager din egen hund med. -Men helt bortset fra det, så bliver hundene vist ikke lige så strengt bedømt i hvalpeklasse eller i unghundeklasse.. Kikkede du ikke på, hvordan hvalpene blev bedømt?
...Pudsigt! Jeg sidder her med kataloget, og såvidt jeg kan se, så var der 8 tævehvalpe, men ingen hanhvalpe... --Der kan gå hen og blive rift om din dreng, Breezy, når han bliver lidt ældre.

Zukker, hvis Isabella fik en "andenplads" så har hun først fået en førstepræmie, der giver et rødt bånd? Det er lidt forvirrende at finde ud af, og det kan da også godt være, at du har helt check på det. Så må du bare undskylde min forvirring...

Men først var Isabella inde sammen med de andre tæver i åben klasse. Altså de jævnaldrende tæver. ca. 10 stk.
Alle ejerne løb først rundt med deres hunde.

Derefter stod de allesammen stille i ringen, mens dommeren kikkede på hundene én af gangen. Samtidig blev der skrevet en bedømmelse. Alle de hunde, der var racetypiske og kun havde småfejl fik så en 1. præmie og et rødt bånd. Det kan have været alle 10 -eller det kan have været ganske få.

Andre af hundene fik en 2. præmie og samtidig et blåt bånd. I dommerbedømmelsen vil der stå, hvilke fejl eller mangler, der er årsagen til 2. præmien. Og hvilke gode og stærke sider hunden også har. De hunde skulle ikke ind i ringen igen.

Og så kan der være nogen af hundene, der har fået en 3. præmie og et gult bånd. Heller ikke de hunde skulle i ringen igen.
Det kan endda ske, at man får et 0 eller et kib (kan ikke bedømmes) -som ikke giver bånd, men DET er sjældent.

Men alle de hunde, der har fået en førstepræmie og et rødt bånd, de skulle så ind i ringen igen. Og ejere og førstepræmiehunde løb igen rundt, mens dommeren besluttede, i hvilken rækkefølge, han ville placere dem. Den bedste fik igen et rødt bånd, som denne gang betød førstePLADS, -den næstbedste fik et blåt bånd, der betød andenPLADS o.s.v. Men det er absolut meget fine hunde allesammen. De har jo allesammen først fået en førstepræmie og et rødt bånd.

Derfor forstår jeg ikke rigtig, at du snakker om andenPLADS samtidig med at du snakker om fejl? Tror du ikke, at det var en andenPRÆMIE, hun fik? Det er godt nok, hvis de vil have stambogsført hendes hvalpe. Og hvis de finder en han, der har lidt længere krop, så kan det blive nogle gode hvalpe med et godt temperament. -Måske har de allerede benyttet udstillingen til at finde en drømmefyr til hende?

Nu må Lilian da også snart være nået hjem igen.. Hvis de da ikke har taget et par dages ferie samtidig, når de nu var kommet til hovedstaden..

Kommentar
Fra : breezy

Dato : 03-05-05 14:05

hej birgitta
jo der skulle jo gerne blive rift om min han hvalp. med hensyn til strengheden over for hvalpe kan jeg fortælle dig at da han blev udstillet i årslev på fyn i cavalierklubbens regi blev der givet 3 anden præmier til babyhvalpene 2 haner og en tæve. så de kan godt bedømmes hårdt. men jeg må også sige at der er mange ikke så pæne cavalier på udstillingerne. nu har jeg i mage år udstillet amerikanske cocker spaniels med stor sucess, har haft en unghunde verdens vinder og en international og 2 dk champions+ diverse titler. men jeg har aldrig set hunde som hos cavalierne , ikke at jeg mener at fordi ens hund måske ikke ser race typisk ud så må man ikke komme på udstilling med den, der er jo mange inc mig selv som hygger mig på udstillinger. jeg har ihvertifald planlagt resten af året.jeg glæder meget til at vise ham i hillerød og se om han er så god som folk siger til mig.( ellers er det lige meget for han bare smuk syntes jeg)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-05 14:25

Hej, breezy.
Nå.. Men cavaliers er jo desværre også lidt af en modehund for tiden. Det kan man godt forstå, for de ser jo enormt yndige ud med den runde pande og de store smukke øjne. -Men desværre giver det jo også mulighed for at der bliver avlet på hunde, som aldrig skulle have haft hvalpe.
--Det er da helt fint, at så mange som muligt tager deres hunde med på udstilling. Også 2. og 3.præmie hundene. Men racen har et problem hvis 1.præmie hundene enten bliver hjemme (og ikke får hvalpe) eller de næsten ikke eksisterer...

Så hvis din lille dreng vitterlig er så smuk, som du tror og håber, -så er det også noget, der forpligter. DU må hive ham med på alle de udstillinger, han har behov for; -og HAN må "ofre sig" og give sine gener videre til næste generation (det gør han nok også gerne). Man har ligesom en forpligtelse overfor den race, som man har valgt og som man forhåbentlig holder af.
--Jeg var da ikke KUN skuffet, da Silke for 1½ år siden fik sin 3. præmie i brugshundeklasse, og hun dermed var definitivt ude af avl. Jeg var sandelig også lettet. For havde hun været en 1. præmiehund, så ville jeg nok have følt mig forpligtet til at få hvalpe... Og det tør jeg egentlig ikke. Jeg synes, det er en for stor opgave at stå med, når man er alene om det. (Samme week-end fik Silke 2 X 1. præmie i DKK Lydighed klasse 1)

Kommentar
Fra : breezy

Dato : 03-05-05 14:46

hej birgitta
god diskusion vi har gang i her, man må jo ikke glemme at også anden præmie hunde kan være vigtige i avlen, de ser måske ikke helt rigtige ud men har måske super temperment eller hvis det er en schæfer sunde hofter eller hvad ved jeg.så længe man ved hvad man gør når man parre sin tæve kan det ikke gå helt galt, selv om det er naturen man roder med. jeg har engeng lavet et kuld hvor jeg ikke skulle havet parret tæven, hun skulle aldrig have haft hvalpe ikke på grund af temperment , men pga sygdom i hendes linier, så den slags går jeg meget op i nu, han kan jo ikke være bekendt at sælge folk en hund som senere i livet kan udvikle en arvelig sygdom, hvis man kan undgå det

du kan jo kikke på min dreng her http://www.123hjemmeside.dk/cavalier

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-05 15:04

Hej, Birthe.
Hvor er han bare nuser, den lille fyr. Jo, og køn og smuk..
---Kikkede du på de næsten jævnaldrende hvalpe på udstillingen?

Men ellers: helt klart!! 2. præmie hunde skal også have plads i avlen. Netop fordi de jo har nogle stærke sider også, f.eks. psyken eller noget andet. Derfor er det jo også så vigtigt at gå på udstilling og få forskellige dommeres vurdering af hunden. Og kikke den udvalgte partners dommerudtalelser igennem også. Især hvis man har en 2. præmiehund, så skal man ikke bare lade den parre med den første den bedste 1. præmiehund. For selv 1. præmiehunde er ikke helt perfekte. Der er jo ingen grund til at forstærke en svaghed, som man kender til på forhånd. Så hellere vælge en 2. præmiehund, der har sine styrker der hvor ens egen hund er svag.

Kommentar
Fra : zukker

Dato : 03-05-05 16:54

hej
jo så er det 2præmie hun har fået, forvirret ja ,men jeg lagde mig syg lørdag,og er først mig selv idag .Kan jo godt huske det fra næstved
hilsen zukker

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-05 17:12

Jammen så velkommen tilbage til de levende, zukker.. Mon de fandt en drømmesheik til Isabella i Ballerup? Hun har jo alderen til at blive mor.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-05-05 17:52

Lige en lille tilføjelse af en forbipaserende. Næsten enhver champion har fået en anden præmien på et eller andet tidspunkt. Iøvrigt er en anden præmien også en god repræsentant for racen.

Når det er sagt skal der nu helst være langt i mellem dem.

Annuller spørgsmålet
Fra : Birgitta

Dato : 07-01-06 17:06

Tak til alle for udstillingssludderen.. Det kan være, at vi ses på en anden udstilling engang.