/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Skal min kat dø af nyresvigt?
Fra : bettes_mor
Vist : 7723 gange
40 point
Dato : 22-04-05 09:17

Min hunkat på 12år var hos dyrlægen igår-fik via blodprøve konstateret forhøjede nyretal og væske i bughulen,+let dehydrering. Dyrlægen ville meget gerne aflive MED DET SAMME da "hun altså havde meget travlt", hun virkede meget stresset "og havde allerede brugt for meget tid"!!!
Jeg valgte at tage min højtelskede kat med igen men den har det IKKE godt. Jeg ville gerne have haft den indlagt til drop, og videre behandling. Det havde hun SLET ikke tid til, da det var helligdag imorgen! Som altså nu er idag.
Jeg ville så have min kats blodværdier med, til vurdering hos anden dyrlæge. Jeg har betalt hende 1300kr på stedet for blodprøver+konsultation. MEN-jeg måtte ikke få min kats blodværdier at vide! Hun sagde "jeg synes du skal få den kat aflivet, så kan du altid få blodtallene bagefter"! Men er min kat død, har jeg jo ikke rigtig noget at bruge de tal til. Det forstod hun ikke.
Så jeg står med min syge kat her på Store Bededag og leder desperat efter et sted her på Fyn eller i DK hvor min kat kan blive indlagt til behandling og evt aflivning, hvis behandling er nytteløs.
Kender i, kære gruppe, en knaldgod dyrlæge, gerne expert i nyresvigt? Som ikke synes det er ubelejligt her på helligdagen/weekend....Kærlig hilsen Bettes_mor

Accepteret svar
Fra : babee

Modtaget 50 point
Dato : 22-04-05 09:48

du kan altid komme til dyrlæge en helligdag. det er bare at finde telefonbogen og ringe til vagt nummere. men du kan ikke selv vælge hvem du vil have til at kigge på din kat. de har regler omkring helligdage. og vil bare lige sige det er hammer dyrt i dag bare det at de drejer nøglen ind til klinikken koster her i min by 800 kr og så kommmer behandlingen bagefter til dobbeltpris.

men det er jo ikka altid penge der betyder noget.

og hvor en dum dyrlæge du var hos

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-05 09:54

Stakkels din kat og dig.

På denne side er der en oversigt på dyrlæger på fyn.

Så må du ringe rundt

http://www.fyn.dk/modules/netvejviser/browse.php?category=100

Håber på at du finder en dyrlæge.

Jeg kan ikke forstå, at du ikke måtte få din kats blodværdier at vide, du betalte jo for det og har krav på at se resultatet.

Hilsen ans, som er på dine vegne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-05 09:56

Rettelse Fyn

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-04-05 09:58

De opdagelser der er gjort på din kat taler desværre for en aflivlining. Jeg ved det ikke er megen trøst, men 12 år er da også flot.

Mht. dyrlæge kan jeg anbefale alle større dyrlæger. Jeg mindes ikke lige nogen eksperter, men alle større dyrlæge bør kunne håndtere nyre-syge dyr, og på Fyn fandt jeg den her: http://www.odense-dyrehospital.dk/index.html og ellers i København det yderste kompetente Københavns dyrehospital: http://kbh-dyrehospital.dk/

Godkendelse af svar
Fra : bettes_mor

Dato : 22-04-05 10:02

Tak for svaret babee.
      Jeg kan som du skriver ikke selv vælge, og problemet er at hende dyrlægen der så på og stak i min kat igår, er en del af det dyrehospital der har vagten idag. Hende kan jeg jo ikke bruge til noget-tværtimod. Jeg vil gerne have min kat bliver vurderet med andre, ikke-stressede øjne. Derfot søger jeg en helt anden dyrlæge, men det skal være uden for Odense for at undgå hende den stressede der kun vil aflive.Jeg er villig til at betale, ved godt det kan blive ret dyrt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-05 10:05

Prøv at se denne side, når du får fat i en dyrlæge så forklar dem problemet

http://www.dyrlaegen.dk/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-05 10:06

Du skal klikke på døgnvagt.

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 22-04-05 10:07

Nej nej nej... det var dog rædsomt at få sådan en behandling. Jeg vil lige sige til dig at jeg synes du omgående skal opsøge en anden dyrlæge... katten lider og er den dehydreret skal den have drop omgående. Kontakt en anden dyrlæge ... de dyrlæger der behandler folk/dyr på den måde bør ikke have licens til at praktisere efter min mening. Jeg har haft hunde/katte i over 14 år og har haft 5-6 forskellige dyrlæger fordi jeg ikke har følt at de dyrlæger jeg havde før virkelig ønskede at gøre noget godt for dyret. Nu har jeg så fundet den dejligste praksis med de sødeste dyrlæger som ikke alene tager dyret ind til behandling men tager ikke engang betaling på dagen men eftersender et girokort. Det letter presset en del hvis man ikke lige står med pengene... Og min hund blev opereret flere gange i halsen og dyrlægerne opererede til musik og sang ofte med... simpelthen fordi de siger at dyret jo lytter i underbevidstheden og skal føle sig trygge. Du bør virkelig finde en dyrlæge som du føler dig tryg ved... og de SKAL give katten drop hvis den behøver det. Hvis de ikke har tid må de da henvise til en anden dyrlæge.....De kan da ikke afvise et dyr der er ved at dø!!!! Jeg mistede min dejlige hunkat for 1½ år siden... jeg vidste ikke hun var syg og kort før hun døde fandt vi ud af at hun led af nyresvigt. En dag var hun sovet stille ind på sengen.

Du skal hurtigt finde ud af om nyresvigtet kommer af hendes kost!!! Det er ofte dårlig kost der er årsagen og derfor skal dyrlægen give dig råd om hvilket foder du skal bruge til netop din kat. Det har noget med alder, aktivitet osv at gøre.
Men nyresyge katte bør have et special foder....

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-04-05 10:15

Når du er villig til at køre uden for Odense, så skulle du have ventet lidt på andre indlæg, og læst mit der henviser til Københavns dyrehospital. Der få du med sikkerhed ikke fat i hende den stressede fra Odense.

Men som jeg skriver, de ting der er set på din kat, særligt forhøjet nyretal og væske i bughulen, er desværre ikke nogen god nyhed. Så vær forberedt på du måske får set på din kat med roligere øjne, men at en aflivning er blandt de første løsninger der præsenteres. Beklagligvis.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 10:23

Beklager du, men en dyrlæges anbefaling om aflivning af et gammelt sygt dyr, det bør man sgu følge.
Alt andet er uansvarligt og egoistisk, set i forhold til dyrets velbefindende.

mvh dova

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 22-04-05 10:53

Dova har ret!
Nu må du tage dig sammen og lade katten aflive - gøre en ende på dens lidelser.
Det er altid skrækkeligt at skulle tage den beslutning; men nu er det katten det drejer sig om og ikke dine følelser.
iøvrigt har jeg ondt af dig; men det hjælper jo ikke din stakkels kat.
mvh
Flemming

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 22-04-05 10:53

Dova har ret!
Nu må du tage dig sammen og lade katten aflive - gøre en ende på dens lidelser.
Det er altid skrækkeligt at skulle tage den beslutning; men nu er det katten det drejer sig om og ikke dine følelser.
iøvrigt har jeg ondt af dig; men det hjælper jo ikke din stakkels kat.
mvh
Flemming

Kommentar
Fra : bettes_mor

Dato : 22-04-05 10:58

Hej Taliskoko, ans & frk.Fidus.
Tak for jeres svar. Det er første gang nogensinde jeg er inde på kandu og helt benovet over at få nogen svar så hurtigt. Jeg sidder og leder efter dyrlæge og skal afsted såsnart jeg finder en der IKKE har forbindelse til Odense Dyrehospital eller den vagtkreds. Har lige ringet til Ringe Dyrehospital, men de henviser til Højby, som er en del af vagtkredsen OG kender til sagen om de åbenbart hemmelige blodværdier. Jeg talte nemlig med vagthavende i Højby allerede i aftes, med henblik på at tage derud. De var blevet ringet op af den stressede dame og bedt om IKKE at se på katten med mindre det var for at aflive den. Hun vidste, at jeg ville tage derud, fordi hun spurgte hvorfor jeg ville have resultatet af min kats blodprøve, og hvad ialverden jeg skulle bruge det til. Så Højby ville kun se på min kat for at aflive den, efter "ordre" fra Odense Dyrehospital. Derfor må vi helt væk fra den vagtkreds! Katten bliver selvfølgelig aflivet idag, hvis en objektiv dyrlæge råder mig til det. Tusind tak for jeres hjælp. Jeg vender tilbage når vi har fundet, og været hos en fremmed dyrlæge.
PS Til Frk.Fidus: jeg fodrer med Iams ell. Science Plan. Åbenbart ikke helt perfekt til kat med nyreproblemer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-04-05 11:10

fr. fidus har ret med foderet - og overlever katten så sørg for at bruge godt foder - dyrlægefoder - for eks specifik og hills har specialt foder til nyresyge katte (fcd er betegnelsen) - brug da ikke Iams - men hvad dyrlægen siger eller en af de her først nævnte. Den kan dog have behov for vådfoder i en periode - men det får de besked om hos dyrlægen. Håber det ikke er forsent for dig og din firbenede ven

til jer andre - hvis katten kan blive rask så lad dog være med at aflive den på forhånd !!!!!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-04-05 11:16

Bettes_mor:

Hvis din have nyreproblemer før, skulle den have haft speciel foder(K/D)ordineret fra dyrlægen. Du kan IKKE foder dig ud af dette problem med Iams eller SP.
Grunden til dyrlægen reagere som hun gør med, at varsko de andre i området er, at hun mener en aflivning er den rigtige løsning,(og det lyder også sådan)meeeen det kunne nok godt være håndteret bedre, hvilket den dyrlæge også burde have at vide.

Se at komme afsted og få en "second oppion", men regn ikke med, at få katten med hjem.!!!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-04-05 11:27

>miritdk> Nu åbnede du selv for posen:
Et levende væsen, menneske eller dyr, med væske i bughulen er ikke blandt de der er på denne klode ret meget længere... Selvfølgelig er der undtagelser, men når én dyrlæge stresset eller ej, vurderer en aflivning er den rigtige løsning, er det sådan. Hvornår har du sidst trodset en menneske-læges anbefaling mht. behandling???

Ja, det er synd og det gør ondt at skulle af med et dyr, men når nu en læge, der har en udd. af længere varighed, fortæller det er sådan, jamen så må man enten: Rette sig efter det eller i åbenlyse tvivlstilfælde få en anden mening.
Jeg mener så ikke, ud fra det fortalte, der er tale om tvivl, men om en katteejer der er blevet behandlet dårligt som menneske, og det går nu ud over dyret.

Reel kostbar tid er allerede gået tabt i denne debat... Se at få dyret til doktoren, i eller uden for landets grænser NU.

ps.
Nyrefoder fra dyrlægen hedder K/D.(kidney diet) Svære er det ikke....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 11:28

mirit.
En 12 år gammel kat med forhøjede nyretal, væske i bughulen, dehydreret, og dertil en dyrlæge der siger "jeg synes du skal aflive den kat", det er altså ikke for at aflive på forhånd, men for at gøre det absolut bedste for katten.

Jeg ved godt, at det er hårdt at skulle se i øjnene, at det bare er NU, at øjeblikket er kommet, men alt andet er synd for katten, for den lider helt sikkert, og når den er så medtaget, hjælper specialfoder ikke mere.

mvh dova

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 22-04-05 11:48

At en dyrlæge siger, at hun ikke har tid - samtidig med at hun skovler 1300 kr. ind i honorar - er simpelthen for dårligt.
Selvom diagnosen er rigtig. Kan man ikke klage et sted over den behandling?
At du selv har været stresset er en dårlig undskyldning.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-04-05 12:01

Flemmeing17>
Jo man kan klage servicen til det dyrhospital man har brugt. Men man kan ikke klage over dårlig service til en instans. Kun over fejlbehandling, og skal der falde en straf skal det være grelt. Vi er ikke i nærheden af det her.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 22-04-05 13:37

du kan altid komme til kolding hvis det er men det er jo lidt langt
http://www.xn--dyrlgehusetkolding-rub.dk/

og kig under information

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-05 14:07

Det er muligt, at den stakkels kat burde være aflivet med det samme... Det er svært at sige, når man ikke er dyrlæge.

Men det er DYBT forkasteligt, den måde, at den kvindelige dyrlæge har foreslået aflivning på!
Og det er da helt horribelt, at den samme dyrlæge bruger sin position til at forhindre katten i at få en vurdering og evt. behandling andetsteds.

Hvis man er uenig med en menneskelæge, så har man da altid mulighed for at få en "second opinion", taliskoko. Især hvis det drejer sig om liv eller død!!!

Jeg håber, at du finder en anden dyrlæge, som vil tage sig af din lille mis, Bettes_mor. --Det er synd for jer, hvis jeres måske sidste dag sammen skal være SÅ stresset.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-04-05 14:22

>Birgitta>
Det er jo lige det jeg skriver mht. en anden mening. Prøv at læse det igen fra dén vinkel. Jeg siger ikke man ikke har mulighed for en anden mening med menneske læger, men hvornår man mistror det de siger.

Hvad mener du med at det er dybt forkasteligt den måde dyrlægen foreslår aflivning på??????
Det er da ikke forkasteligt at dyrlægen foreslår aflivning når katten er 12 år gammel, har forhøjet nyretal, væske i bughulen og så lettere dehyd. Det er i min verden alder, forhøjet tal og væsken i bughulen der gør, at det ér det helt rigtige at anbefale. Og som jeg skriver andetsteds: Det handler jo ikke om at katten er MEGET syg, for det kan alle forhåbenligt se, men om at et mennesker føler sig såret/dårligt behandlet af en stresset dyrlægen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-04-05 14:26

talisko - sikke en sæk og den kalder du for pose
Nå - men for lige at svare dig - dyrlæger er meget ofte alt for tidligt ude med at ville sende et dyr videre - desværre - og beskrivelsen her lyder bestemt ikke rar. Jeg har filene været ude for at få samme besked - hvor min kat dehydrerede meget pludseligt og havde nyreproblemer - dyrlægen ville af med den - det ville jeg ikke - så den blev sendt på hospital hos adas i hedehusene hvor den efter 10 dage kom hjem og havde det godt igen.GRUNDEN VAR SJUSK FRA EN ANDEN DYRLÆGE der havde fejlbedømt både diagnose og medicin !!!!
Du spørger hvornår jeg sidst har trodset en menneske-læges anbefaling mht. behandling - jamen det er faktisk ikke ret længe siden - følte der var noget forkert og heldigvis for det !!!!!

dova - min kat blev atter engang reddet præcis da den var mellem 11 - 12 år gammel IGEN - heldigvis ingen snak om at aflive den da den havde været igennem behandlingen før - behandlingen gik fint - katten kom sig selvom det tog en uges tid med ekstrapleje - men det var det værd.

Jeg afviser på ingen måde at der kan blive tale om evt at sende katten omtalt i spørgsmålet her videre til dens kattehimmel - blot at man ikke skal lade det ske før man er helt sikker - og det gælder for alle de dyr vi har ansvar for.

Både dyr- og menneskelæger kan fejlvurdere !!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-05 14:37

Taliskoko!
Hvis DU fik en dødsdom af din læge, så ville du vel også bede om en "second opinion"! Og din læge ville synes, at det var helt i orden!!

Som minimun kan man godt forvente af sin (dyr)læge, at han/hun har så megen fornemmelse for andre menneskers følelser (empati), så han/hun ikke bare opgiver patienten før patienten/ejeren er klar til det.

Som jeg ser det, så er det nu DYRLÆGENS fejl, at Bettes_mor kører rundt med sin dødssyge kat --HVIS den egentlig burde have været aflivet med det samme. Hvis ikke en (dyr)læge kan overbringe voldsomme diagnoser/meddelelser med større indlevelse, så burde vedkommende holde sig til forskning!!!

Takliskoko. Du skriver jo selv, at det er det helt rigtige at ANBEFALE!!! Denne dyrlæge er ikke kommet med en "anbefaling", men med et krav!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-04-05 14:41

Ahhh, skal vi nu ikke lige huske, at der altid er to sider af en historie.... Og at der måske er en årsag til at dyrlæge meget kraftigt anbefaler en aflivning. Men det kan ALDRIG blive dyrlægens ansvar at katten ikke har fundet ro endnu. Det er og bliver ejerens....... For det er jo ejeren der skal træffe den endelige beslutning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-05 14:46

bettes_mor har det sikkert ikke godt.

Jeg kan godt sætte mig i hendes sted. Hun har en kat, som hun er meget glad for. Har været det i mange år.

Der er mange, der vil gøre alt for deres kæledyr til det sidste.

At I så disluterer om det er det rigtige eller ej, der er/bliver gjort gør det ikke bedre for bettet_mor.

Hun skriver sikkert tilbage, når hun kan.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-04-05 14:52

Hej Ans.

Det er desværre det der ofte sker herinde, men det er jo fordi vi brænder for vores meninger og råd. Men du har nok ret, der kan nok ikke koges mere suppe på det...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-05 14:59

taliskoko

Det ved jeg, men jeg synes bare ikke, at denne tråd skal gøres til "smalltalk"

Enten sidder bettes_mor hos en dyrlæge nu, eller også er hun kommet hjem og har ikke lyst til at skrive her.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-05 14:10

Hej, bettes_mor..
Hvordan går det? Fik du undersøgt missen? Og var der noget at gøre?