/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund i lejlighed - hvilken skal jeg vælg~
Fra : nekjam
Vist : 10159 gange
50 point
Dato : 21-04-05 12:29

Hej alle sammen!

Jeg overvejer at købe hund, men er meget i tvivl om hvilken race jeg skal vælge!
Den kommer til at bo i en 2 værelses lejlighed, dog med gård. Jeg er hjemme nogle dage, og er andre dage højest væk i 7 timer.
Hunden skal være nem at have med rundt, og skal altså ikke være for stor. Det skal til gengæld heller ikke være en "pyntehund" (som f.eks en puddel). Den skal have lyst til at lege, men uden at være hyperaktiv! Jeg har overvejet lidt en Jack Russell terrier, men frygter lidt at den ikke er til at styre i en lejlighed!
Har I nogle forslag??

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 21-04-05 12:42

Fransk Bulldog....!!!

www.bulldogklubben.dk

Vi har selv en fransk bulldog og bor i lejlighed....han er meget legesyg men eeeelsker samtidig at ligge i sofaen og putte.

Mine varmeste anbefalinger...og held og lykke med at finde den rigtige hund!

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-04-05 14:26

Dværgpinscher, dansk svensk gårdhund, gravhund, sheltie collie, ja der er mange små racer der er søde og nemme at have i lejlighed.

Det er op til dig hvad du vælger, du skal tænke over hvad du vil med den og hvad du kunne tænke dig at aktivere den med, om det skal være en grav/jagt hund type eller en hyrde type/familie hund eller en rigtig arbejdshund.
Det vil jeg anbefale at du gør op med dig selv og så tag på en hundeudstilling og få en snak med de flok som har den type du kunne tænke dig. Du kan se på dkk's hjemmeside hvornår den næste udstilling er http://www.dansk-kennel-klub.dk
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-05 14:30

Jeg forstår det sådan, at du bor alene og gerne vil have hund...

Hvis du anskaffer en hvalp, så vil det være et problem at lade den være alene i 7 timer, -uanset hvilken race, du vælger..
---Hvor gammel en hund skal være før den kan være alene i 7 timer uden problemer, det er afhængig af hvor godt man får lært den at være alene fra hvalp af......

De fleste voksne hunde kan være alene i 7 timer en gang imellem. Mange voksne hunde er alene 7 timer hver dag. --Men for at nå dertil kræves der altså et stykke arbejde.

Inden du begynder at overveje hvilken race, det skal være, så må du være klar over, at en race-ren hund koster fra 6000 til 10.000 kr. Og det er for en "almindelig" racehund. IKKE en "tophund".

Når du så har besluttet, at det er det, du ønsker, -så kunne du vælge forskellige racer og undersøge nærmere. Gravhund, beagle, shetlands sheepdog, bulldog, cairn terrier, jack russel --eller noget helt andet.
Det kan være en god ide at gå på hundeudstilling og snakke med andre hundeejere som har racer, der tiltaler dig. Der er en stor udstilling i Ballerup v. København d. 30. april-1.maj. I løbet af sommeren kommer der også udstillinger i andre dele af landet. Kik ind på Dansk Kennelklubs hjemmeside.

Når du skriver, at den skal være nem at have med, mener du så, at den skal kunne være i en taske? Eller at den tværtimod skal have en vis størrelse (men ikke for stor) så den kan gå selv.

Inden du forelsker dig i en sjælden race, så skal du lige være klar over, at der ikke nødvendigvis bliver født hvalpe af sjældne racer i Danmark hver år.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-04-05 14:36

Hej Birgitte
Lige mine ord.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 21-04-05 14:36

Birgitta har fat i det helt rigtige.....tag ud og snak med ejerne på en udstilling....og få lidt at vide om den pågældende race's fordele og ulemper...........nogle skavanker vil der næsten altid være tilknyttet en race.....så kan du selv "sortere" ud........husk på, at dyrlæge-regninger jo ikke er gratis....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-04-05 15:22

Dyreværnet Foreningen til værn for værgeløse dyr
Islevdalvej 85, st. th
2610 Rødovre

Tlf: 44 85 33 20

Kommentar
Fra : nekjam

Dato : 21-04-05 15:28

Tak for jeres svar!
Jeg kunne dog godt tænke mig at høre jeres erfaringer og gode råd - andet end bare en henvisning til et andet sted.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 21-04-05 16:03

Hej nekjam

det svært at sige. men hvis du er til små hunde som IKKE fælder og som er en skøn familie hund er en Dværg Schnauzer en god race, den er livlig når den er ude og en skødehund når den er inde. og meget legesyg og smuk. den skal dog trimmes ca. 2 gange om året men så fælder den heller ikke i møblerne. der er en masse gode trimme-kurser rundt omkring i landet eller også kan man gå til en der er vandt til at trimme hunde. jeg har selv gode erfaringer med denne race samt riesen schnauzeren men denne er jo ikke lige frem lille :)

men ellers kan du også gå ind på www.dyrenes-beskyttelse.dk og se på de internater der er rundt omkring i landet der er mange dejlige hunde der mangler en kærlig familie og de koster ikke nær så meget som en "race" hund.

Men held og lykke med at finde den rette hund til lige netop dig og din familie.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-05 17:09

Men nekjam, kunne du ikke fortælle os, hvad det er, du vil have? Så kan du få bedre svar. ER det en dyr racehund, du er ude efter? ---Er det en hvalp eller en voksen???

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 21-04-05 17:23

Hej nekjam,
Da jeg aldrig har haft nogen hund i en lille lejlighed! og kan ikke forstille
mig en hund der,
jeg vil mene at du skal opgive de tanker om hund i en lejlighed!
men se om der er andre dyr du kan have.
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 21-04-05 17:25

Hej nekjam,
Da jeg aldrig har haft nogen hund i en lille lejlighed! og kan ikke forstille
mig en hund der,
jeg vil mene at du skal opgive de tanker om hund i en lejlighed!
men se om der er andre dyr du kan have.
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-05 17:31

Hey,hey,hey,--lilian!!! JEG bor i en lejlighed på 49 kvm. Med gårdhave til. Det går skam fint, fint. Men man skal da være indstillet på, at éns hund ikke kan luftes i haven. Den skal ud MINDST 3 gange i døgnet ------- Hele livet! Og en hvalp skal jo ud mange flere gange. Uanset om man har brækket benet, influenza eller er fuldesyg. DERFOR bekymrer det mig mere, hvis nekjam skal være alene om en hund, end hvis den skal bo i en lejlighed.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 21-04-05 17:58

Ok Birgitta

Jeg har aldrig boet i en lejlighed----- men altid boet i et stort hus ------- så jeg kan ikke udtale mig om hund i en lejlighed.
lillian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-05 18:04

Vi kan ikke allesammen have store huse...
Det er nok vigtigere at have tid til sin hund end at have plads.....

Kommentar
Fra : nekjam

Dato : 21-04-05 18:05

Jeg skal ikke være alene med hunden da jeg bor sammen med min kæreste, men da det er mig der er mest syg efter at få en hund, så er det nok mig der kommer til at tilbringe mest tid sammen med den.
Jeg kunne godt tænke mig en hvalp, men det behøver absolut ikke være en racehund (det er bare lidt svært at finde information om et gadekryds, da der jo er utallige kombinationsmuligheder).
Hunden skal ikke "bruges" til noget, men den må som sagt gerne være livlig og have lyst til at "lege", men samtide have lyst til at være et KÆLEdyr.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 21-04-05 18:16

Der er udstilling i Ballerup, 30. april-1. maj 2005 der kah du se på hunde
lilian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-05 18:16

SÅ skal du smutte ind på det link, som ostemanden har givet dig. Der er også en liste over de hunde, der er på de forskellige internater i Danmark. Så kan du kikke på, hvilke hunde, de har på det internat, der ligger nærmest dig...

Der er ingen grund til at gå op i racer, hvis du alligevel ikke vil have en racehund. Hvis du vælger en internat-hund, så gør du samtidig en god gerning. Og der er faktisk nogle gange hvalpe helt ned til 3 mdr.

Men en hund har brug for at være mere end KUN til at kæle med. Ellers skal du måske overveje en kat i stedet??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-05 18:19

----Ja, JEG skal i hvert fald kikke hunde både lørdag og søndag i Ballerup... Det er bedre end juleaften.. Der er bare SÅ mange skønne og dejlige og søde hunde i alle størrelser. Og masser af helt almindelige hundeejere også.

Kommentar
Fra : nekjam

Dato : 21-04-05 18:22

Jeg har bare hørt at de sjældent har hvalpe, men det vil jeg da prøve. Jeg har tidligere haft en golden retriever, og kan rigtig godt lide dens sind, at den på én gang er enorm kærlig, men også elsker at lege og tumle. Det er det jeg nu søger i en noget mindre hund!

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 21-04-05 18:25

vi skal udstille d 1-5
lillian

Kommentar
Fra : susanne76

Dato : 21-04-05 19:20

Hej. Jeg kan anbefale racen Papillon. Jeg bor selv i lejlighed og ville have en lille, men legesyg hund, som var egnet til at bo i lejlighed. Om racen står der i bøgerne også at den fint kan trives i lejlighed. Jeg valgte dog at købe en 1-årig hund, da jeg som dig er hjemmefra op til 7 timer af og til.
Den er kælen, utroligt legesyg, men er jo lidt langhåret, og pelsen skal derfor passes.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-04-05 20:47

Det kan være, vi ses, lilian. Var det Lhasa apso?
Silke (golden retriever) skal op til lydighedsprøve i klasse 3 både lørdag og søndag..
Jeg glæder mig som til juleaften.

nekjam, min golden bor på 49 kvm. Det er ikke størrelsen, det kommer an på. Før havde jeg en endnu større hund (Berner sennen han). Det vigtigste er, at du får en hund, der ikke er mere krævende end at du kan leve op til det.
Og selv en lille hund har altså glæde af hundetræning. Især hvis du får den som ung eller voksen, så er det en god måde, at I kan lære hinanden at kende.
Har du kikket på listen over hjemløse hunde lige nu, på dyrenes beskyttelses hjemmeside. Det er hunde med navn og billede... Og beskrivelse af behov. Mest blandinger, -også små hunde...

F.eks: Mikki på 1 år og 7 mdr. Pomeranier/pudelblanding... Han ser sød ud... Eller Nuser, der er en papillon på 1 år og 1 md.
Men der kommer jo nye hunde ind hele tiden...

Kommentar
Fra : zukker

Dato : 21-04-05 23:25

hej nekjam
du skal nok ikke tage jack russel eller foxterrie, det er udpræget hunde der elsker at jage ,men de er jo selvfølge også kærlige og nuser har selv 2 dansk/svensk-fox og de vil gerne jage alt de ser og putte i sofaen og i sengen når de tror jeg sover
er i ballerup lørdag med boxer
hilsen zukker

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 21-04-05 23:37

Mine Lhasa Apso skal ikke med ----- men min Toy Pudel---- vi skal ind til sidst
jeg skal udstille Lhasa Apso senere på Året
Lillian

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-04-05 07:43

du skal regne med minimum at bruge 2-3 timer om dagen på hunden de næste 12-16 år (dvs den skal luftes mv) og du kan sagens have større hunde i en lejelighed på 50m2 og op. til gengæld skal den have lov til at være i ALLE RUM og den skal have godt med motion (gælder alle hunde)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-04-05 13:39

Nåda! det ser ud til at vi kan lave et helt kandu-møde i Ballerup næste week-end.. Men vi er jo nok så fulde af sommerfugle så vi dårligt kan se ud over vores egne næser... --Jeg er, i hvert fald. ---Men derfor kan det da godt være, at vi render ind i hinanden alligevel... Jeg tror lige, at jeg opretter et spørgsmål som vi kan bruge til sat snakke hundeudstilling før og efter næste week-end...

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 22-04-05 19:39

Jeg havde i årevis whippets i lejlighed, det gik da fint. Hunden er i princippet ligeglad med pladsen, medmindre du da vælger en irsk ulvehund til en 1-værelses, måske knap så smart.

Men helt enig med alle de andre, tag til Ballerup og se racer.

Whippet er en lille race, cirka til knæet, korthåret, nem og kærlig. Den gider godt gå lange ture, men den gider allerhelst at ligge og pynte under en lun dyne.

Og NEJ, mynder skal ikke løbe 100 km. om dagen, og JO, de er nemme at opdrage.

VH Maj-Britt, de 3 whippets og den ene shetland sheepdog ( de gør).

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 23-04-05 08:38

Hej Birgitta

Det lyder godt at du vil sætte en snakke hundeudstilling før og efter næste week-end...
Lillian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-05 14:49

Ja, Har du set mit spørgsmål?

http://www.kandu.dk/dk/spg/65373

Kommentar
Fra : egat

Dato : 26-04-05 20:39

Det er svært at sige hvad hund du skal have .Men jeg har selv haft en labradog+ ca 10% boxer , en rigtig sød lille dame . som var lydig og nem at omgås ,ville gerne lege og gå tur meget rolig, men var altid klar til at komme ud .men meget sød.

Kommentar
Fra : nekjam

Dato : 27-04-05 15:18

Til JimsChatox:

Jeg har også selv overvejet en fransk bulldog, men har nogle spørsmål jeg håber du evt. kan svare på:

Er der helbredsmæssige problemer med racen, som der er med den engelske bulldog?

Jeg har kun set den franske bulldog i sort og sort/hvid, findes den i andre farvevarianter?

Håber at høre fra dig

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-05 17:01

nekjam, Fransk bulldog bliver udstillet på søndag d. 1. maj i Top-Danmark hallen i Ballerup.

Det kan være, at JimsChatox vil fortælle dig, hvad sådan en fransk dejlighed koster..

Kommentar
Fra : nekjam

Dato : 27-04-05 17:03

Jeg ville rigtig gerne til udstillingen i Ballerup i weekenden, men har desværre ikke mulighed for det

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-05 17:20

Nå, men der er også en stor udstilling i Hillerød d. 11-12. juni.

Kommentar
Fra : mollymelissa

Dato : 08-05-05 14:17

jeg har selv en papillon en sommerfuglehund den kan fås i 3 forskelige størelser lille mellem & stor de er lidt legesyge men ikke meget selvfølig når de er hvalpe de er søde og venlige og et rigtig god ven .. den kan have mange farver men den skal have en hvis plits midt på hovede den er ikke så dyr men dejlig sød, og smuk jeg har selv lige hvadet oppe og flyve med den i en (flyvemaskine) den sad bare i transportskassen sagde ikke en lyd og to det helt roligt den sad lige ved siden af mig .. det et godt vald hvis du ikke ved hvordan sådan en ser ud så skriv en mail til mig på nuzzergirl12@hotmail.com så sender jegg et billede af min håber du tager det vald for du vil ik fortryde det

Kommentar
Fra : mollymelissa

Dato : 08-05-05 14:20

det skal også siges en papillon fælder ikke fordi den ikke har underuld