/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
opfyld under terraindæk
Fra : 5422
Vist : 987 gange
100 point
Dato : 16-04-05 09:54

Jeg er i tvivl om hvilket fyldmateriale jeg skal vælge under et betonterraindæk. Grunden skråner, hvorfor der skal påfyldes mellem 10 og 50 cm.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-04-05 09:56

Stabilgrus.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 16-04-05 11:18

Bakkefyld

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-04-05 13:55

Ikke muldjord.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 16-04-05 16:30

Brug velgradueret bundsikringsgrus - det er også det billigste du kan købe. Du skal kompimere det godt. Helst til 100 % st. proctor. Husk et kapilarbydende lag øverst (min. 15 cm) - kan være vaskede ærte- eller nøddesten. Hvis du vælger at isolere med 160 mm. polystyren kan det erstatte det kapilarbrydende lag. Du kan også bruge lecanødder- det skal så være et lidt tykkere lag for at opnå samme isoleringsgrad.

Kommentar
Fra : 5422

Dato : 16-04-05 18:34

Tak til Jorgen Ros. Men hvad forstås ved 100%st.proctor. Jeg har hørt godt om knust beton. Er det en mulighed. Er det prismæssigt at foretrække.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 16-04-05 18:52

Knust beton er ok, hvis du kan få det billigere end bakkefyld, eller bagharpning. (knust beton bruges ofte til at erstatte MSG, -stabilgrus )-- Skal jeg lige svare på en 100% proctor, - så er det en enhed for at det er opstampet så det under ingen omstændigheder kan forekomme sætninger. jeg har arbejdet indenfor området i mange år, og med meget godt materiel, og gode materialer, kan man godt opnå en proctorværdi på omkring 110 %. ---- Hvad skal du bruge dit terrængulv til? Som du havde stillet spørgsmålet, læste jeg mellem linierne, at det nok var til et maskinhalgulv, uden isolering.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 16-04-05 23:29

Tarco i Fjeldsted sælger 032 knust beton koster 65 kr./ton excl. moms. (afhentet) Kvaliteten svarer til MSG I.
Det er for dyrt til et almindeligt gulv og bruges f. eks til macadam i 40 til 50 cm lag under start og landingsbaner på de store flyvepladser.