/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kalkning af gammelt hus
Fra : Linda_Jacobsen
Vist : 3675 gange
200 point
Dato : 17-09-02 12:53

Hejsa.

Min kæreste og jeg har et gammelt bindingsværkshus som trænger til at blive kalket.
Mine spørgsmål er:
Hvornår er det bedst at gøre det?
- når det skal tørre: Hvor længe skal vi vente før vi giver det "anden gang"? Skal det overhovedet ha´flere gange?

Hvis I har nogle erfaringer med dette hører jeg gerne fra jer - det er første år vi har huset og derfor ved vi absolut intet om hvad og hvordan man gør?!

Mvh. Linda

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 210 point
Dato : 17-09-02 13:00

hejsa
her står der en masse om kalkning.
http://home13.inet.tele.dk/brunojo/olie/page13.htm
http://www.cogita.dk/pdf/kalkning.pdf
mvh Melander

Godkendelse af svar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 17-09-02 13:07

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 17-09-02 13:15

hvorfor en tom kommentar, fandt du ikke noget du kunne bruge, på de 2 links. Ellers er jeg da ked af at du godkendte min komentar:(

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-09-02 12:32

> Min kæreste og jeg har et gammelt bindingsværkshus som trænger til at
> blive kalket.
> Mine spørgsmål er:
> Hvornår er det bedst at gøre det?

For 2 uger siden - det skal helst være i en tørvejrsperiode!
Det var måske en ide at vente til foråret!?

> - når det skal tørre: Hvor længe skal vi vente før vi giver det "anden
> gang"? Skal det overhovedet ha´flere gange?

Hvis det ikke dækker ordentlig med 1. gang, så skal det selvfølgelig have 2
gange.
2. gang kan I give det så snart 1. lag er hærdet. Afhængig af hvilken type
kalk I bruger, og vejrforholdne, så kan der gå fra 2 - 5 dage...
Hvis 1. lag ikke hærder ordentlig, så kan i "spraye" det med vand - så vil
det hærde op.

> Hvis I har nogle erfaringer med dette hører jeg gerne fra jer - det er
> første år vi har huset og derfor ved vi absolut intet om hvad og hvordan
> man gør?!

Jeg har netop kalket mit hus med Cempexo (Optiroc)... Jeg vil tro det er
mindst 4 år siden det har fået en omgang, så det var ved at være meget
tiltrængt. Jeg startede med at vaske hele muren med grundrens og en
højtryksrenser. Det fik alt snask og alt løst kalk af. Så fik det 2 omgange
kalk med 1 uges mellemrum. Det har dækket fint, og er blevet meget stærkt...

/Keld Nygaard

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 17-09-02 16:57

Lige en kommentar til Keld Nygaards indlæg.

Det kan sagtens lade sig gøre at kalke på denne årstid - bare det ikke er for varmt eller for koldt (ingen udsigt til frost)

Cempexo er ikke at sammenligne med kalk. Cempexo er et cementlignende produkt, hvor kalk er kalk.

Min erfaring med Cempexo er, at det ganske rigtig holde længere, men hvis man ønsker en HVID mur, så er kalk det rigtige materiale, for Cempexo er ikke hvid i sammenligning.

Cempexo har den ulempe, at hvis man ikke har renste kalken HELT af, inde man giver Cempexo, så skalder den altså af, og det ser ikke ret godt ud. Og Keld N. kan nok bekræfte, at det er et stort arbejde at rense i bund.

Når nu her er tale om et gammelt hus, så er det efter min mening ikke tilrådeligt at skifte overfaldebehandlingen til andet produkt end det oprindelige, og hvis det er kalk - og det er det givetvis - så fortsæt med det. Det er ikke helt tilfældigt, at fx gamle kirker og andre gamle bygninger stadig kalkes.

Jeg har gennem nu næsten 20 år kalket min ejendom hvert år, og det er egentlig en fornøjelse at gøre det (når man endelig kommer igang *S*). Og det er en utrolig glæde, at se det færdige resultat, især når solken også har fået sin sorte tjære. - - - Men den helt store glæde har man, når man sidder i haven - på den grønne plæne - og ser på den nykalkede/tjærede ejendom, solen skinner, fuglene fløjter og Dannebrog vejer imod en blå himmel med hvide skyer. (Og man har en dejlig kold øl i hånden).

Mvh Knud - en der har en gammel landbrugsejendom

PS
Og så synes jeg det er synd, at Melanders svar blev accepteret så hurtigt, for det kunne være spændende at hører mange andres kommentarer herom.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 17-09-02 16:59

Umiddelbart vil jeg stærkt anbefale Keld Nygaards forslag. Cempexo eller lignende produkter har jeg brugt meget og de er meget holdbare, hvis man gør sig lidt umage med forbehandlingen.
melander, Linda_Jacobsen må jo være tilfreds med dine link, siden hun acc.
Venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-09-02 15:56

> Jeg har netop kalket mit hus med Cempexo (Optiroc)... Jeg vil tro det er
> mindst 4 år siden det har fået en omgang, så det var ved at være meget
> tiltrængt. Jeg startede med at vaske hele muren med grundrens og en
> højtryksrenser. Det fik alt snask og alt løst kalk af. Så fik det 2
omgange
> kalk med 1 uges mellemrum. Det har dækket fint, og er blevet meget
stærkt...
>
> /Keld Nygaard
>

Hvor stort er dit hus i meter, og hvor lang tid tog det at kalke ?

Jan Arentoft

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-09-02 16:14

> Hvor stort er dit hus i meter, og hvor lang tid tog det at kalke ?
>

Jeg vil tro der er godt 150 m2 mur. (Huset er 175 m2 + 20 m2 garage)

Det tog 3 timer at vaske det ned.
Første gang kalk tog ca. 3 timer for 3 personer (incl. et par ølpauser)
Anden omgang tog ca. 3 timer for 2 personer. (incl. få ølpauser)

Jeg brugte 2 spande Cempexo (á 12,5 kg) pr. omgang

/Keld Nygaard

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-09-02 17:45

"Linda_Jacobsen" <Linda_Jacobsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:zIDh9.170$n25.38235@news010.worldonline.dk...
> Hejsa.
>
> Min kæreste og jeg har et gammelt bindingsværkshus som trænger til at
> blive kalket.
> Mine spørgsmål er:
> Hvornår er det bedst at gøre det?
> - når det skal tørre: Hvor længe skal vi vente før vi giver det "anden
> gang"? Skal det overhovedet ha´flere gange?
>

www.raadvad.dk

Her finder du alt hvad du har brug for at vide. Læg mærke til blandingerne
med kærnemælk og linolie. De holder længere.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Kommentar
Fra : arkitekten

Dato : 17-09-02 19:46

Til Linda
Læs grundigt hvad ks9000 skriver. Det er kloge ord.
Desuden vil jeg anbefale www.raadvad.dk , her kan du få uvurderlige råd til dit gamle hus.
Hilsen Per

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-09-02 19:42

> For 2 uger siden - det skal helst være i en tørvejrsperiode!
> Det var måske en ide at vente til foråret!?

Ja, og max 15 graders varme. Du kan kalke, så længe der ikke er nattefrost,
og så længe at dagtemperaturen ikke kommer over 15 grader.

Kalk må ikke blandes med noget som helst, hvis det skal holde ordentligt.
Jeg har en meget grundig beskrivelse af hvordan man kalkede i gamle dage,
hvor kalken jo gerne skulle holde mere end ½ år ad gangen, men du kan også
gøre som os andre fuskere: Købe et par spande læsket kalk, blande det med
vand i 1 del kalk til 4 dele vand, og så ellers bare kalke derud af. Du kan
kalke et ret stort hus over på en formiddag, hvis der ikke er for mange
vinduer og gesimser. Du skal kalke indtil det ser pænt ud, og så skal det
vedligeholdes med 1-2 overstrygninger om året. Kalk købes i spande med 20 l
til omkring 120 kr.

Mvh Maria

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 05:25

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:am7u6f$kp4$2@sunsite.dk...
> > For 2 uger siden - det skal helst være i en tørvejrsperiode!
> > Det var måske en ide at vente til foråret!?
>
> Ja, og max 15 graders varme. Du kan kalke, så længe der ikke er
nattefrost,
> og så længe at dagtemperaturen ikke kommer over 15 grader.
>
> Kalk må ikke blandes med noget som helst, hvis det skal holde ordentligt.
> Jeg har en meget grundig beskrivelse af hvordan man kalkede i gamle dage,
> hvor kalken jo gerne skulle holde mere end ½ år ad gangen, men du kan også
> gøre som os andre fuskere: Købe et par spande læsket kalk, blande det med
> vand i 1 del kalk til 4 dele vand, og så ellers bare kalke derud af. Du
kan
> kalke et ret stort hus over på en formiddag, hvis der ikke er for mange
> vinduer og gesimser. Du skal kalke indtil det ser pænt ud, og så skal det
> vedligeholdes med 1-2 overstrygninger om året. Kalk købes i spande med 20
l
> til omkring 120 kr.
>
> Mvh Maria
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 05:27

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:am7u6f$kp4$2@sunsite.dk...
> > For 2 uger siden - det skal helst være i en tørvejrsperiode!
> > Det var måske en ide at vente til foråret!?
>
> Ja, og max 15 graders varme. Du kan kalke, så længe der ikke er
nattefrost,
> og så længe at dagtemperaturen ikke kommer over 15 grader.
>
> Kalk må ikke blandes med noget som helst, hvis det skal holde ordentligt.

Det går fint med kærnemælk og linolie her hos mig. Se www.raadvad.dk

mvh

Stig Bang-Mortensen

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 18-09-02 12:38

Hej alle.

Først vil jeg lige sige at jeg godkendte melanders svar fordi det var nogle gode links. Jeg er da ked af hvis jeg var for hurtig men jeg behøvede et hurtigt svar! At jeg skrev en "tom" besked var en fejl (Melander)

Tak for alle de ideer I er kommet med - det er dejligt at høre andres erfaringer.

Mvh. Linda

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 20:31

"Linda_Jacobsen" <Linda_Jacobsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:zIDh9.170$n25.38235@news010.worldonline.dk...
> Hejsa.
>
> Min kæreste og jeg har et gammelt bindingsværkshus som trænger til at
> blive kalket.
> Mine spørgsmål er:
> Hvornår er det bedst at gøre det?
> - når det skal tørre: Hvor længe skal vi vente før vi giver det "anden
> gang"? Skal det overhovedet ha´flere gange?
>
> Hvis I har nogle erfaringer med dette hører jeg gerne fra jer - det er
> første år vi har huset og derfor ved vi absolut intet om hvad og hvordan
> man gør?!
>
> Mvh. Linda
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Her er en masse gode råd
http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/18/090589-18/teksten.htm

Husk at du skal bruge langtidslagret kulekalk, jo længere kalken har været
lagret det bedre er den, man kan købe kalk der er lagret i 16 år, det bruges
til kirker.

Kalk har en helt anden glans end cempexo og lignende cementprodukter.

Hilsen Aksel

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 01:52

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk_fjerndette> wrote in
news:3d8712d5$0$7395$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner dette

>> Min kæreste og jeg har et gammelt bindingsværkshus som trænger til at
>> blive kalket.
>> Mine spørgsmål er:
>> Hvornår er det bedst at gøre det?
>
> For 2 uger siden - det skal helst være i en tørvejrsperiode!
> Det var måske en ide at vente til foråret!?
>
>> - når det skal tørre: Hvor længe skal vi vente før vi giver det "anden
>> gang"? Skal det overhovedet ha´flere gange?
>
> Hvis det ikke dækker ordentlig med 1. gang, så skal det selvfølgelig
> have 2 gange.
> 2. gang kan I give det så snart 1. lag er hærdet. Afhængig af hvilken
> type kalk I bruger, og vejrforholdne, så kan der gå fra 2 - 5 dage...
> Hvis 1. lag ikke hærder ordentlig, så kan i "spraye" det med vand - så
> vil det hærde op.
>
>> Hvis I har nogle erfaringer med dette hører jeg gerne fra jer - det er
>> første år vi har huset og derfor ved vi absolut intet om hvad og
>> hvordan man gør?!
>
> Jeg har netop kalket mit hus med Cempexo (Optiroc)...

??
Du er godt klar over, at det ikke har en "pind" med kalk
at gøre - ik' ?
Hvis folk vitterlig vil kalke som i gamle dage vil det være
en dødssynd at begynde at bruge Cempexo.