/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
tapanade ????
Fra : netper
Vist : 3375 gange
100 point
Dato : 17-09-02 10:57

Endnu en ret med et udenlandsk navn sikkert fransk, der har været et spørgsmål her tidliger og der kom det frem at tapanade stammede fra sydfrankrig

Men hvad betyder navnet tapanade ??

Mvh
Per

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 110 point
Dato : 17-09-02 11:29

Hej Per,

på denne side under Tapanade, skriver de under "Tapanade"... -->
http://www.kalu.dk/produktinfo/produkt_special.html
at ..." Tapenade er en olivenpasta tilsat ansjoser, kapers og krydderier. I det meste af Sydfrankrig serveres tapanade som forret eller til en drink på skiver af ristet landbrød. "...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-09-02 11:35

Hej igen Per.
Jeg kan ikke finde nogen steder, der fortæller hvad ordet tapanade betyder. Et vildt gæt er, at det er en dansk afledning af det spanske ord "Tapas", som jo netop er en samling af småretter, der serveres selvstændigt - eller som forret.
Jeg fandt endnu en opskrift, der ligner en variation af "retten"

Hilsen
Ram2
Tapanade

Ingredienser:

100 g sorte oliven
1 spsk kapers
1 fed hvidløg
50 g ristede solsikkekerner
50 g valnødder
1 kogt æg (kan evt. udelukkes)

Fremgangsmåde

Det hele kommes i en blender og blendes sammen til en ensartet masse.

Serveringsforslag
Denne lille lækre sag kan bruges på brød, som tilbehør eller som forret med fint skåret salat og hakket æg.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 17-09-02 11:39

Hej ram

Hvis du søger på tapanade her på kandu, så kan du se det spørgsmål jeg skrev om i mint spørgsmål.

Men der stod bla at der var mange varationer af retten, men at den mest almindelig er med sorte oliven

Per

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-09-02 11:45

Hej Per.
Jeg var lidt hurtigt ude, i det du jo ikke spurgte hvad Tapanade var, men hvad det betød. Jeg har nu læst de tidligere indlæg.

Jeg tror stadig, at ordet "Tapanade" er en fordanskning af et udenlandsk ord - jvf. "Panade", som er en panering - afledt af ordet "pan" som jo i hvert tilfælde på spansk betyder brød. Derfor gætter jeg på at "Tapanade" kommer fra spansk.

Ram2

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 17-09-02 11:50

Hej Per.
Jeg tror lige jeg reviderer min opfattelse. Jeg har lige fundet denne forklaring i en opskrift på "Panade". Det er ikke sådan, når munden overhaler hjernen inden om

Panade: Fjern kernerne fra 1 tomat og skær kødet i små tern. Hak basilikum, oliven og pinjekerner i små stykker og bland det hele sammen med lidt olivenolie, salt og peber.
( Jeg tror stadig på den med tapanaden )

Ram2

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 17-09-02 11:58

Hej igen,

på denne side ved kategorien "pesto" bliver Tapanade nævnt... -->
http://www.kalu.dk/produktinfo/produkt_special.html#pesto
lige under pesto... står en forklaring på Tapanade...

samme link som før, bare lidt tættere på selve linjen omkring tapanade...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 19-09-02 14:25

Tak for svaret strarup.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 19-09-02 14:48

Hej Per.
Lige for at slå fast, at det ikke er de point strarup fik der nager mig, og han er sikkert også ligeglad med de point, men dit spørgsmål var - jeg indsætter din egen formulering:

"Men hvad betyder navnet tapanade ??"

Jeg mener ikke du har fået svar på dit spørgsmål - du har blot fået at vide, hvad "tapanade" er, og det vidste du faktisk i forvejen, i det du har 4 opskrifter hvori der indgår Tapanade i Alletiders kogebog.

Har jeg ikke lidt ret???

Ram2

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-09-02 08:43

Hej Ram,

jo jeg er ligeglad med point... og jeg ka' da godt oprette et indlæg til dig så du ka' få 100 point... men så bliver du nød til at vente til jeg har 100 ledige point jeg ka' undvære... i øjeblikket har jeg knap og knap omkring 100 ledige point... så hvis der ikke er alt for mange spørgsmål der bliver lukket før de er blevet løst bl.a. pga. af formodet svar og lignende ka' det være at jeg omkring en uges tid har 100 ledige point jeg ka' undvære så jeg ka' oprette et indlæg så du ka' få 100 point...
men jeg synes det er vigtigere at hjælpe end det er at smide 100 point ud til et indlæg så du ka' få point... men hvis du har tålmodighed ska' jeg nok gøre det...

men for at rode bod på det, idet du åbenbart ikke synes det er blevet belyst godt nok... eller mener at Per ikke har fået den information han burde... har jeg gravet lidt videre med Tapenaden...

jeg fandt bl.a. ud af jeg havde lavet en en stavefejl... da jeg fik det rettet, fik jeg en del mere informationer frem... det ser ud til at hedde Tapenade istedet for Tapanade... jeg fatter ikke jeg ikke havde opdaget det noget før, da der også stod Tapenade på det link jeg gav...

bl.a. bliver Tapenade på denne side kaldt "olivenpuré"...
http://www.frankofil.dk/mad-vin/foraarsretter.php

det ser også udtil at Tapenade kommer fra Provence i Frankrig, istedet for at det har spansk oprindelse...

på denne side nede omkring "Flot bog om Provences vine og mad"... -->
http://www.vinavisen.dk/vinavisen/website.nsf/pages/Nyheder_2000-30
..." Yderligere er tilføjet et meget stort afsnit med opskrifter på en lang række af de retter, der er så vigtig en del af oplevelsen af Provence - Tapenade, Pistou, Aïoli, Pissaladière, Ratatouille. "...

plus jeg fandt dette fra et indlæg i en nyhedsgruppe... -->
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=CkaU4.863%24xp.8124%40twister.sunsite.auc.dk
hvor en kommer med denne forklaring... -->
..." Tapénade bruges meget i det provencalske køkken. Tapeno er provancalsk for
kapers.
Kan købes overalt på markederne og findes i alle mulige forskellige
smagsretninger.
Serveres ved rumtemperatur f.eks smurt på små croutoner eller moset samen
med hårdkogte æggeblommer som fyld i de hådkogte hvider eller som fyld i små
udkernede tomater, i ravioli, sammmen med stegt fisk, lam osv osv. Kun
fantasien sætter grænser. Er vel en pendant til pesto. "...

på denne side er der nævnt 3 ting der ender på "ADE"... -->
http://www.francofil.dk/shopping/gourmet.php
Tapenade, Anchoïade og Poivronade... ved sidstenævnte står der...
..." Lidt mindre kendt end sine kolleger Anchoïaden og Tapenaden er Poivronade dog alligevel en yderst værdig kandidat til verdens bedste appetizer. Det drejer sig om en krydret mos ligesom de to ovenstående, men denne er lavet med peberfrugter. "...
disse 3 ting bliver beskrevet som en "kryderet mos"...

på denne side med "Tapenade fra Provence", bliver Anchoïaden også beskrevet som en anden udgave af Tapenade, blot denne stammer fra Marseille istedet fra Provence... -->
http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/o0510704.html

og hvis Tapenade kommer af det provancalske ord for kapers "Tapeno"... og disse retter der slutter på "Ade" er kryderet mos andre steder beskrevet som puré... så mon ikke Tapenade muligvis betyder "pureret Kapers"...

alle de retter mht. til Tapenade jeg har plørret mig igennem, har alle indeholdt oliven, men ikke altid kapers og ansjoserne... samt det ser ud til at det enten bliver blendet eller moset...

så mon ikke en nyfortolking af Tapenade betyder "Oliven Mos"... ligesom coullis der var et fagudtryk i kokke verden...

men jeg ved det ikke, jeg er ikke kok, og vil bare gerne hjælpe... og ka' umiddelbart kun gå udfra de oplysninger jeg finder, analysere dem og så prøve at stykke dem sammen...

Til Per,

jeg håber du ka' bruge noget af overstående information, hvis det er fordi du gerne vil supplere retterne med lidt baggrundsviden...

derudover ka' jeg anbefale dig at downloade dette dokument... "Pia's madopskrifter"... -->
http://www.agrova.dk/agrovafood/pages/level1/opskrifter/kartofler.pdf
der er bl.a. en opskrift på "Tomat Tapenade"... samt en del andre go'e opskrifter der ser spændende ud... jeg ved ikke lige hvor mange af dem du muligvis allerede har liggende på din side af dem i forvejen... men jeg vil da foreslå dig at downloade den og så se efter...

jeg slog også op i Anne Wilson kogebog's hæfte "Det Franske Køkken", der var dog ikke nogen defintion på hvad Tapenade var... men der bliver der skrevet ..."Tapenade serveres i Frankrig ofte sammen med hårdkogte æg som appetitvækker. Også god på ristet brød"...

mvh.

Strarup