/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk mellem WIN98 og XP
Fra : Kul
Vist : 205 gange
19 point
Dato : 16-09-02 23:22

Windows XP's "fantastiske" netværksopsætning kan ikke hjælpe mig. Der må være nogen her, der er klogere.
Jeg skal have sat et netværk op mellem to bærbare (direkte med krydset kabel.) Den ene kører WIN98 og den anden XP. Jeg har (med hjælp fra siden) prøvet forskellige IP-opsætninger, men jeg kommer aldrig længere end til at kunne se min 98-maskine på XP-maskinen i Workgroupen. Når jeg forsøger at åbne den kommer ca. denne meddelelse: No acces, You might not be authorised to conect to this computer. Network path not found. Jeg kan heller ikke pinge, hverken den ene eller den anden vej. Men hardwaren virker godt nok: 1: Jeg kan logge på Stofanet fra begge maskiner. 2: XP-maskinen kan jo se 98-maskinen (Dog ikke omvendt.), men "taber den så senere."
Det jeg har sørget for er: To IP-adresser "af samme type," samme undermasknet, fildeling slået til, delte mapper og drev, jeg har også prøvet både windows og microsoft netværk som primært netværkslogon, at anvende gateway på 98'eren. Så vidt jeg kan se er der ikke slået firewall til på nogen af maskinerne.
Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke??????????

Tak for hjælpen
Christian

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 16-09-02 23:29

Hej Kul

Er du helt sikker på at dit kabel er krydset rigtigt og ikke er defekt ?
Er det 10 eller 100 Mb/s kabel ?

Kommentar
Fra : Kul

Dato : 16-09-02 23:40

Jeg har lige været nede og købe kablet, så det går jeg stærkt ud fra.
Status for forbindelsen i XP viser 100Mbps. Den sender godt nok men packets recieved er lig nul.

Kommentar
Fra : Kul

Dato : 16-09-02 23:40

Jeg har lige været nede og købe kablet, så det går jeg stærkt ud fra.
Status for forbindelsen i XP viser 100Mbps. Den sender godt nok men packets recieved er lig nul.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 16-09-02 23:46

okay, lyser dioderne ved 100 på begge dine netkort ?

Kommentar
Fra : Kul

Dato : 16-09-02 23:47

98-maskinen viser 10mbps

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 16-09-02 23:55

Det er vel egentligt iorden hvis dit netkort i 98 maskinen er et 10 Mb/s

Har du prøvet at koble 98 maskinen op imod andre computere inden for nyere tid ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-09-02 00:03

"Kul" skrev...
> Windows XP's "fantastiske" netværksopsætning kan ikke hjælpe mig. Der må
> være nogen her, der er klogere.
> Jeg skal have sat et netværk op mellem to bærbare (direkte med krydset
> kabel.) Den ene kører WIN98 og den anden XP. Jeg har (med hjælp fra
> siden) prøvet forskellige IP-opsætninger, men jeg kommer aldrig længere
> end til at kunne se min 98-maskine på XP-maskinen i Workgroupen. Når jeg
> forsøger at åbne den kommer ca. denne meddelelse: No acces, You might
> not be authorised to conect to this computer. Network path not found.
> Jeg kan heller ikke pinge, hverken den ene eller den anden vej. Men
> hardwaren virker godt nok: 1: Jeg kan logge på Stofanet fra begge
> maskiner. 2: XP-maskinen kan jo se 98-maskinen (Dog ikke omvendt.), men
> "taber den så senere."
> Det jeg har sørget for er: To IP-adresser "af samme type," samme
> undermasknet, fildeling slået til, delte mapper og drev, jeg har også
> prøvet både windows og microsoft netværk som primært netværkslogon, at
> anvende gateway på 98'eren. Så vidt jeg kan se er der ikke slået
> firewall til på nogen af maskinerne.
> Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke??????????
>
> Tak for hjælpen
> Christian

Hejsa! Hvis du har et windows-logon til 98-maskinen, skal du bruge det.
Altså... ned i "start"...log af...log på med nrugernavn og adgangskode.
Det virkede for mig

V.H.Helle

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 17-09-02 09:02

Hej Christian,

har du installeret NetBeui protokollen?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Kul

Dato : 17-09-02 11:30

Jeg har prøvet at lege lidt med NetBeui, men jeg kender det ikke så jeg gik bort fra det. Hvad skal jeg for at køre denne protokol?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 17-09-02 11:53

Hej Christian,

i Win98 ska' du højreklikke på "andre computere" og vælge "egenskaber"... herefter ska' du trykke på "tilføj"...

herefter markere "Protokol" og derefter tryk på knappen "tilføj"... i det nye vindue "Vælg Netværksprotokol"... trykker du på "Microsoft"... og vælger "NetBEUI" og så ok... for at tilføje den... derefter genstart, og så er NetBEUI installeret...

i WinXP (eller Win2000)... højreklikker du på ikonet "netværkssteder" og vælger egenskaber... i det nye vindue højreklikker du på "lan forbindelse" (eller hvilket navn den har), og vælger egenskaber...

i det nye vindue "egenskaber for LAN-forbindelse" trykker du på knappen "installere", og i det nye vindue vælger du "protokol" + "tilføj"...

her ska' du så vælge "NetBEUI-protokol"... så sku' det meget gerne virke, selvom jeg nogle gange har oplevet at den af mystiske årsager ka' ha' brug for IPX/spx, når Win98 er med i et netværk... jeg har ikke lige en logisk forklaring på det...

så hvis netBeui protokollen ikke ka' få det til at funke alene, så prøv også at installere "NWLink NetBIOS" og "NWLink IPX/SPX/NetBIOS-kompatibel transportprotokol... i XP/2000 og i Win98 IPX/SPX under Microsoft,hvor NetBeui også blev hentet fra...

der er nogle der påstår man ka' køre ren TCP/IP, jeg har bare endnu ikke oplevet et netværk hvor Win98 har indgået at det har ku' undvære NetBEUI... men i 98% af tilfældene vil et netværk hvor Win98 indgår virke med at ku' se hinanden når NetBeui er blevet installeret...

har du en firewall, eller har du kun den der er i WinXP?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-09-02 11:05

Installer "Netbeui" protokollen på begge maskiner.
Under Windows 98 ligger den under protokoller, men den ligger ikke som
standard i XP. Her skal du ind på Windows XP CD`en og hente den. I mappen på
CD`en ligger en beskrivelse af hvor de skal kopiere de to filer hen, og
først derefter kan du gå ind og tilføje protokollen på dit netkort.

Bo

"Bro" <clemmensen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3d866305$0$1014$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> "Kul" skrev...
> > Windows XP's "fantastiske" netværksopsætning kan ikke hjælpe mig. Der må
> > være nogen her, der er klogere.
> > Jeg skal have sat et netværk op mellem to bærbare (direkte med krydset
> > kabel.) Den ene kører WIN98 og den anden XP. Jeg har (med hjælp fra
> > siden) prøvet forskellige IP-opsætninger, men jeg kommer aldrig længere
> > end til at kunne se min 98-maskine på XP-maskinen i Workgroupen. Når jeg
> > forsøger at åbne den kommer ca. denne meddelelse: No acces, You might
> > not be authorised to conect to this computer. Network path not found.
> > Jeg kan heller ikke pinge, hverken den ene eller den anden vej. Men
> > hardwaren virker godt nok: 1: Jeg kan logge på Stofanet fra begge
> > maskiner. 2: XP-maskinen kan jo se 98-maskinen (Dog ikke omvendt.), men
> > "taber den så senere."
> > Det jeg har sørget for er: To IP-adresser "af samme type," samme
> > undermasknet, fildeling slået til, delte mapper og drev, jeg har også
> > prøvet både windows og microsoft netværk som primært netværkslogon, at
> > anvende gateway på 98'eren. Så vidt jeg kan se er der ikke slået
> > firewall til på nogen af maskinerne.
> > Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke??????????
> >
> > Tak for hjælpen
> > Christian
>
> Hejsa! Hvis du har et windows-logon til 98-maskinen, skal du bruge det.
> Altså... ned i "start"...log af...log på med nrugernavn og adgangskode.
> Det virkede for mig
>
> V.H.Helle
>

Kommentar
Fra : Nielssteenkrogh

Dato : 05-10-02 20:58

Kære Christian.
Jeg har samme problem.
Fik du løst problemet med de råd du fik her??

/Niels

Kommentar
Fra : battler

Dato : 18-10-02 10:35

jeg har samme problem - jeg tror at problemet er at brugerne der har tilladelse til at bruge maskinerme skal være oprettet på BEGGE maskiner - og der skal logges på med kodeord

kim

Kommentar
Fra : Mobay

Dato : 20-11-02 13:07

Jeg må sige at jeg ikke har haft de store problemer anden at det tage 15 sec. og tilslutte til den anden computer..