/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mit vasketøj er gråt
Fra : casalingha
Vist : 1987 gange
100 point
Dato : 12-04-05 11:08

Hvordan får jeg mit hvide bomuldstøj hvidt igen? Har hørt noget om bagepulver - er det rigtigt?

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 12-04-05 11:14

Kender ikke til det med bagepulver, men jeg har da set i den lokale Spar, at man kan få forskellige blegemidler, der hjælper på den slags. Det kan for eksempel fås som nogle breve med pulver man tilsætter vasken.

Accepteret svar
Fra : Harlekin

Modtaget 110 point
Dato : 12-04-05 11:15
Godkendelse af svar
Fra : casalingha

Dato : 12-04-05 11:17

Tak for svaret Harlekin.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-04-05 11:44

Selvom spørgsmålet er fint besvaret, vil jeg da lige nævne, at du ved at tilsætte hexafosfat til hver vask både undgår gråt tøj og kalk på varmelegemet. Og dermed også undgår at tilsætte blegmidler....

Vaxen

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 12-04-05 12:57

Udemærket forslag vaxen.
Hvor får man fat i det, og er der angivet doseringsmængde på den pakke/flaske man køber?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-04-05 13:13
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-04-05 13:14
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-04-05 13:21

Fint link til Matas der, mulberry... Men jeg kan ikke finde noget tilsvarende hos Topcare. Er det bare mig, der er halvblind, eller?

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-04-05 13:23

Og ja, Harlekin forresten, når du køber det hos matas fås det i poser med fin angivelse af brugen - man bruger det blandt andet også til afkalkning af marmor....
Tilmed er det ikke særlig dyrt i forhold til de mange afkalkningsprodukter, man kan købe rundt omkring....

Vaxen

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 12-04-05 16:28

Jeg kan tilslutte mig brugen af Hexafosfat. Jeg bruger 3 dl i en kogevask (uden tøj i tromlen) 1 gang om måneden. Det er nok til at holde maskinen fuldstændig kalkfri og perfekt. Har haft vaskemaskinereparatør hjemme, som var målløs over, at min gamle maskine ikke havde antydningen af kalkaflejringer.

Men med hensyn til gråt tøj: Det med afblegningen gælder da kun bomuld, ikke? Man kan vist ikke afblege syntetiske stoffer, der er blevet grålige....?

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 12-04-05 16:32

Satellit, hvad så med aflejringer af skyllemiddel? Har du nogen ide om det også kommer væk?