/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ombytnig ved rma=ny 2 års garanti?
Fra : palle22
Vist : 641 gange
50 point
Dato : 11-04-05 19:50

Hej
Jeg har haft et grafikkort til rma, og firmaet har sendt mig et nyt kort. Er det rigtigt at jeg så har krav på en ny kvittering, så jeg fra ombytningsdatoen har 2 års garanti igen?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-04-05 19:55

Ja det har du da det er det samme som et nyt køb....
Ny vare = ny garantiperiode -
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-04-05 19:56

Om du skal have en ny kvitering er lidt diskutabelt - men du har garanti fra du fik varen.
Kviteringen en faktura eller et andet stykek papir med dato på er jo en god ting at have.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 11-04-05 20:00

Nope, det er ikke tilfældet, først og fremmest er der ikke automatisk garanti, garanti er noget man køber i form af en forsikring eller lignende, der er to års reklamationsret i følge købeloven, og de to år er gældende fra første købsdato.

Du skal bare være glad for at du har fået et nyt kort og ikke fået det defkte repareret

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-04-05 20:07

Når man KØBER nyt får man en garanti/ reklamationsret, når du så får din vare ombyttet, har sælgeren opfyldt denne garanti, du får ikke uden videre en ny garanti udover de to ar fra købet,

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 11-04-05 20:11

???
Hvem af jer skal jeg tro på? Okay, det er ikke garanti men reklamationsret, den fangede jeg da...
Men er der to års rekl. fra første købsdato, eller fra ombytningsdato?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-04-05 20:21
Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-05 20:22

Citat
Bliver en vare ombyttet eller repareret i garantiperioden, løber der normalt en ny garantiperiode for den ombyttede vare eller de reparerede eller udskiftede dele.

fra denne side

http://www.klagetjek.dk/foer-du-klager/afgoerelser/juridiske-publikationer/aarbog2002/udviklingen/garantier/

Hilsen ans

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-04-05 21:00

Meget vigtigt i denne snak:

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/
Citat
Garanti
Forbrugere og erhvervsdrivende blander ofte begreberne 'garanti' og 'reklamationsfrist' sammen, men det er ikke det samme. En garanti er en særlig service - et løfte, som ligger ud over købeloven, og som aldrig kan begrænse de rettigheder, forbrugeren har efter købeloven. For at man kan kalde noget for en garanti, skal det stille forbrugeren væsentligt bedre end man er stillet efter købeloven, eksempelvis ved at tilbyde en adgang til at få varen repareret gratis i 5 år.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 50 point
Dato : 11-04-05 21:08

Ved ombytning eller reparation løber der en ny to års reklamationsperiode. Ved delreparationer gælder den nye frist dog kun for den del, der var defekt.

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107241749_8936_3b5d99276d81d.html&spec=053b9cbba1829bd3d94fa744e27be021&themeid=200108020920_9445_3b68ff5409d52&art_id=200401300957512636&type=q

Du skal selvfølgelig tro på os, der siger at der løber en ny 2 års frist :)
Det siger også en del, at det kun er os, der faktisk kan linke til noget med en vis troværdighed.

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 11-04-05 22:21

Tak for svaret Paulus1.