/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Golf diesel 1,6
Fra : lejy32
Vist : 968 gange
200 point
Dato : 10-04-05 22:55

Hej er der nogen som kan svare på hvad koldstarteren gør på en golf diesel 1,6 det er jo ikke som chokeren på en benzin motor hvor den lukke lidt for luften, jeg mener selv at den forstiller indsprøjtnings tidspunktet, og hvad så hvis man kører med den trukket ud hele tiden, bruger den så mere dieselolie?......

Mvh. lejy32

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 10-04-05 23:08

Hej lejy32!

Koldstarteren på en diesel motor indstiller ikke indsprøjtningstidspunktet, men regulere tomgangen
Den gør at din dieselmotor ikke "dør" når den er kold.

Du vi bruge mere diesel når den er trukket helt ud, fordi motoren kører med højere omdrejninger i tomgang med koldstarteren trukket ud, end når koldstarteren er i bund.

Mvh. Tri

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 23:31

En koldstarter på en Golf, drejer akslen i brændstofpumpen, så indsrøjtningstidspunktet bliver ændret.
Det er for at sikre en "blidere" og mere jævn motorgang når motoren er kold, og har INTET med tomgangsjustering at gøre.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 23:32

Ja og så selvfølgelig det mest indlysende, at motoren starter lettere når den er kold

mvh dova

Kommentar
Fra : lejy32

Dato : 10-04-05 23:39

Hej Tri, tak for svaret, men jeg tror desværre ikke helt på det du skriver, der er nemlig omdrejnings tæller i bilen, og den bliver ikke højere af at trække kold starteren, motoren får bare en lidt hårdere gang, det Dova skriver lyder mere sansynligt.

Mvh. Lejy32

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 23:42

Hvis du kører med koldstarten trukket ud hele tiden, tager din motor skade.
Og hvis du konsekvent kører med den ude altid, risikerer du at brænde dine stempler af.

Den bruger ikke mere dieselolie, for det er ikke mængden af olie der ændres, kun indsprøjtningstidspunktet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 10-04-05 23:43

Hej lejy32!

Det er helt i orden!

Jeg håber bare at Dova også har ret, for det er ikke noget jeg har hørt om, men jeg kan jo heller ikke vide alt.

Tri

Kommentar
Fra : lejy32

Dato : 10-04-05 23:44

Hej Dova, tak for svaret, men tror du den bruger mere dieselolie???.. grunden til at jeg spørger er at min svigersøn har købt sådan en golf, men han er træt af at instrument bordet ryster utroligt meget når den går tomgang, også når den er varm, det gør det ikke når man trækker koldstarteren lidt ud.
Ps. er du mekaniker?...

Mvh. Lejy32

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 23:54

Ja, det er den typiske "Golf-lyd" med alt der rasler.
Og hvis motoren ellers er rolig og ikke står og hopper, er det normalt.

Men måske går den for lavt i tomgang, så er det bedre at få den justeret til lidt flere omdrejninger i tomgang.

Næ, ikke ligefrem mekaniker, men er vant til at rode med biler, og især sådan en motor der.

mvh dova

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 14-04-05 09:50

tillægspørgsmål nummer 1

Hey Dova, jeg har næsten samme motor, en 1,6 diesel fra 86, hvilken motorolie skal/bør jeg benytte? mineralsk eller syntetisk, eller måske semi? og hvilken viskositet?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-05 21:51

gert_k

Viskositet SAE 15 W - 40, det er den mest dækkende helårs-olie.

Jeg bruger altid mineralsk olie.
Det betyder egentlig ikke så meget om det er mineralsk eller syntetisk, men jeg plejer at bruge reglen om at fortsætte med den slags olie bilen er vant til.

Vigtigere er det at skifte olien jævnligt, Vi skifter for hver ca 5-6000 km på en Golf og en Transporter(det er ens motorer), og begge har kørt rigtig mange kilometer.
Golfen 438000, og Transporteren kørte 325000 (indtil et fjols kørte den med for lidt vand så topstykket røg

mvh dova

Kommentar
Fra : lejy32

Dato : 16-04-05 22:21

Hej Dova, mange tak for svaret, det var også hvad jeg regnede med, skulle bare lig ha en bekræftelse til min svigersønd.
Mvh. Lejy 32

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 17-04-05 20:44

>>Dova: Det er også det jeg har puttet på den så det er godt nok.... min har kun gået 356k så den er jo næsten ny :D

jeg tror ikke jeg får skiftet for 5-6000 km, men satser på en gang om året som vel bliver 10-15000

Kommentar
Fra : Blinkende_Lygter

Dato : 17-04-05 20:48

Til Gert K

Et godt Tip!
Du kan købe en mineralsk olie hos Krogslund Auto som hedder cherokey 15W-40, den er typegodkendt af VW.
Bruger selv olien i stor stil der jeg selv er en heldig ejer af en golf2 1.6 TD!
Prisen for oliener kun 200 Kr. og er det billigste Olie jeg har kunnet finde i denne kvalitet!

Kommentar
Fra : gert_k

Dato : 18-04-05 15:36

ja det lyder billigt, tror jeg gav 150,- for 5 liter 15w40 hos thansen, men nu skriver du jo heller ikke for hvor meget det er......