Linket kunne ikke bruges, men beskrivelsen er følgende:
Kaburatoris skyldes kondensvand i benzinen og optræder i perioder hvor udetemperaturen er mellem frysepunktet og 7-8 graders varme, det er uafhængigt af køretøjete stand, men påvirkes lidt af optankningemønster.
Kaburatorens dysser underafkøles fordi luftens hastighed gennem kaburatoren "tvangsfordamper" benzinen. Så længe der "gives håndtag" strømmer benzin og dermed vand så hurtigt gennem dyssen, at det ikke når at fryse. men når dyret så får en slapper, f.eks ved trafiklys eller kø, kan den irriterende isprop dannes i en eller flere dysser.
Efter 5-10 minuters kørsel er motor og kaburatorer i reglen så varme, at isningen ophører.
Har du først en isprop, så rul ind til siden, stands motoren i 2-5 min, når du herefter starter strømmer væsken atter frit i alle dysser (fordi isproppen er smeltet) og du skåner motorens lejer (undgår "skævbelastninger")
Når udetemperaturen er under 0 grader, lægger isen sig som perler i bunden af tank eller svømmerhus (OBS for meget vand kan knyse svømmeren) og når derfor ikke frem til dyssen. Ved temperaturer over 8 grader sørger omgivelserne for at dyssen ikke når ned under frysepunktet trods den afkøling som fordampningen forårsager. Så både af hensyn til din egen magelighed, og for at undgå egentlig skade på køretøjet er KABURATORsprit en særdeles god ide, idet den sænker vands frysepunkt ganske betydeligt.
Ps. Kaburatorens princip minder en del om det, der "skaber" kulden i køleskabe og frysere.
Håber du kunne bruge forklaringen.