/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
passat 1.6 benzin '85 ~
Fra : jjbry
Vist : 412 gange
50 point
Dato : 10-04-05 21:10

Specielt når den er kold hakker den i det.
Det er mest ved igangsætning at den hakker i det, mindre når den bliver varm.

Tændningsindstillingen er jeg ikke sikker på da jeg ikke har en tændningspistol.
Kan man bruge en prøvelampe på en kontaktløs tændning, og hvordan??

Bilen starter godt nok,og går ikke ud før jeg slukker for den.

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 10-04-05 21:19

Hej jjbry!

Det kunne godt lyde som is i kaburatoren, det kan afhjælpes med kaburatorvæske.

En del gamle biler går lidt hårdt, når motoren er kold.

Det kan ikke være din tænding, for så ville den eftertænde & gå hårdt selvom den er blevet varm.

Mvh. Tri

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-04-05 22:16

Det kan være din tending. Du kan prøve at vride på din strøm fordeler og se om det hjælper.Du kan stille den på "øret".
alimak

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 10-04-05 22:23

Det er vel ikke bare tændrørene der trænger til udskiftning.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-04-05 22:27

ujævn motorgang grundet karburatoris se: www.kandu.dk/dk/spg/10895,

Jeg tror det er en chokerfejl.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-04-05 22:39

Linket kunne ikke bruges, men beskrivelsen er følgende:

Kaburatoris skyldes kondensvand i benzinen og optræder i perioder hvor udetemperaturen er mellem frysepunktet og 7-8 graders varme, det er uafhængigt af køretøjete stand, men påvirkes lidt af optankningemønster.
Kaburatorens dysser underafkøles fordi luftens hastighed gennem kaburatoren "tvangsfordamper" benzinen. Så længe der "gives håndtag" strømmer benzin og dermed vand så hurtigt gennem dyssen, at det ikke når at fryse. men når dyret så får en slapper, f.eks ved trafiklys eller kø, kan den irriterende isprop dannes i en eller flere dysser.
Efter 5-10 minuters kørsel er motor og kaburatorer i reglen så varme, at isningen ophører.
Har du først en isprop, så rul ind til siden, stands motoren i 2-5 min, når du herefter starter strømmer væsken atter frit i alle dysser (fordi isproppen er smeltet) og du skåner motorens lejer (undgår "skævbelastninger")
Når udetemperaturen er under 0 grader, lægger isen sig som perler i bunden af tank eller svømmerhus (OBS for meget vand kan knyse svømmeren) og når derfor ikke frem til dyssen. Ved temperaturer over 8 grader sørger omgivelserne for at dyssen ikke når ned under frysepunktet trods den afkøling som fordampningen forårsager. Så både af hensyn til din egen magelighed, og for at undgå egentlig skade på køretøjet er KABURATORsprit en særdeles god ide, idet den sænker vands frysepunkt ganske betydeligt.

Ps. Kaburatorens princip minder en del om det, der "skaber" kulden i køleskabe og frysere.
Håber du kunne bruge forklaringen.