/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Flytning af troldhassel ?
Fra : Wollesten
Vist : 6877 gange
100 point
Dato : 10-04-05 17:08

Vi har en 25 år gammel troldhassel som vi gerne vil flytte, da den står i vejen for et andet projekt. Vi er bare bekymrede for, om det kan lade sig gøre, eller om der er for stor risiko for, at den ikke vil overleve forsøget. Nogen der har erfaring med dette ?

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 10-04-05 17:55

Ikke lige Troldhassel, men jeg ville ikke være betænkelig ved at flytte den, på samme måde som så meget andet,. - Med en spade at stikke rundt om, så langt fra at man ikke beskadiger alt for mange rødder, og stikke ind under mens en anden holder modsat i stammen, det gælder om at få så stor rodklump med som muligt, og det nye hul må gerne være forberedt til at plante i, med gennemvædning med vand, og der må gerne være vand tilbage i hullet når planten bliver sat, og så almindelig jordopstampning, men det er en god ting at lade jorden være et par centimeter lavere omkring planten, så det kan lade sig gøre at eftervande uden at vandet løber fra, - og så er det på tide, da næste måned godt kan vise sig at bliv tør. Men eftervand et stykke tid, til man har på fornemmelsen, at nu er der begyndt nyt liv i den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 18:10

En 25 år gammel Troldhassel ville jeg ikke begive mig af med at flytte.
Den må jo være meget stor.

Det vil være meget tvivlsomt om den klarer det.
Som hovedregel siger man, at rodklumpen der skal graves op,skal være lige så stor som busken.

Så hvis I gør forsøget, skal den vandes og vandes og vandes..........
Og det er ikke nok bare med en kande i ny og næ.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-04-05 18:12

Forresten, hvis alternativet er at fælde den, så et tip: klip den i passende stykker og evt. sælg grenene.
De er temmelig dyre at købe hos blomsterhandlere eller gartnere

mvh dova

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 10-04-05 18:16

"5 år den må da være kæmpestor? Er den ikke større end man sådan kan rende rundt med den, så kan det da sagtens lade sig gøre, man skal lige huske at rodnettet er lige så stort som grensystemet, og det er nødvendigt at redusere toppen ca ligeså meget som roden bliver reduseret.
Den sikreste måde er nok at tge en podekvist i vinter og pode på en ny plante til foråret.

Godkendelse af svar
Fra : Wollesten

Dato : 10-04-05 20:35

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-04-05 21:12

Selv tak! held og lykke med det.

Kommentar
Fra : hbirk

Dato : 10-04-05 23:03

Vi tog chancen og flyttede en meget gammel troldhassel for nogle år siden, da den også stod i vejen for noget andet. Den blev IKKE skåret tilbage, men vi gravede et kæmpe hul omkring den og fik den lirket forsigtigt op og flyttet. Derefter fik vandslangen lov at ligge og sive lige så stille ca en uge, og derefter fik den bare normal vanding som alt andet i haven. Der gik et par måneder, hvor den "hængte lidt med næbet", men den rettede sig og er nu stor og flot som altid!

mvh