/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Børn og køkkenmaskiner/blender
Fra : netper
Vist : 1369 gange
100 point
Dato : 08-04-05 21:31

Måske lidt et underligt spørgsmål, men bør man lade børen bruge køkkenmaskiner selv, her tænker jeg på elektriske køkkenmaskiner generelt og blender i særdeleshed.

Hvor gammel skal et barn være før det kan bruge blender under opsyn.

Og hvor gammelt før det kan bruge blender uden opsyn.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-04-05 21:49

netper - Ja jeg synes også at det er et lidt underligt spørgsmål.

Der KAN ikke fastsættes aldersgrænser. Det vil afhænge af hvor kloge børnene er og hvor godt de er blevet opdraget af deres forældre. Hvor ofte de har været med i køkkenet, set og fået forklaret de forskellige maskiner og hvor godt de i øvrigt er blevet oplært/opdraget.

Men et barn, der blot én gang har fået lov til at skære sig i fingeren, vil altid huske smerten. Der findes et gammelt orrd der hedder: Brændt barn skyer ilden. Og det skal man altid tænke på når det drejer sig om børneopdragelse. Forældre der konstant "pakker deres børn ind i vat", risikerer at deres børn dør unge, fordi de ikke har lært at frygte noget.

Venlig hilsen Arne.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 08-04-05 21:52

Ja det var et godt spørgsmål.
Hjemmet er der hvor flest kommer til skade med tingene, og ikke mindst børn.

Men hvor gamle skal de så være for at benytte en blender uden de er under opsyn?
Ja, det er nok forskelligt fra den ene til den anden, men ikke før barnet er i stand til at vurdere konsekvensen af hvad der kan ske hvis maskinen benyttes uhensigtsmæssigt. og det er meget senere end de fleste tror.
Omkring 14-15 år vil jeg sige.
Under opsyn, ja, hvad er opsyn? Den gælder i hvert fald ikke i de tilfælde hvor "jamen jeg vendte bare ryggen til i 5 sekunder".
Elektriske køkkenmaskiner er ikke for små børn, opsyn eller ej.

Der er jo også en grund til, at arbejdsmarkedet har helt klare regler for, hvor gamle folk/børn skal være før de må betjene maskiner.

mvh dova

Kommentar
Fra : netper

Dato : 08-04-05 22:16

Hej Dova

Grunden til at jeg stiller spørgsmålet er fordi jeg kom til at tænke på om milkshake kunne laves af børn.

Det meste er der jo ingen problemer i, men lige det sidste, altså turen i blenderen kan jo være problematisk.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-04-05 22:25

Som jeg sagde Per: Hvis du har vist dine børn hvordan man gør det. Og altså opdraget dem ordentligt, så er det kun dig selv der bestemmer om det er rimeligt eller ej. I sidste ende er det jo DIT ansvar. Om ungerne så er 6 eller 13 år gamle er da ligegyldigt. Har de ikke lært at omgåes en blender, er det farligt. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-04-05 01:20

milkshakes kan jo laves uden maskiner hvis en voksen har råvarerne parat - så er det bare en ganske almindelig melryster eller et større glas med låg der skal til

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 11-04-05 00:58

Hej netper.

Min kommentar til dig er, at det drejer sig i hovedsagen om hvor godt du har - opdraget / oplært - dit barn,
i stedet for hvor gammelt dit barn er.

Du må være den der er bedst til at vurdere om dit barn er modent til at bruge elektriske maskiner, at cykle på et. to eller trehjulede cykler o.s.v.

mvh.
Steen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-04-05 18:03

hvor svært kan det være - før det hed milkshake og før blenderen blev så populær - kom man jo bare ting og sager i mælk og rystede det godt og grundigt - hos os med is i - såååååh

Kommentar
Fra : netper

Dato : 11-04-05 19:24

Miritdk

Det er jo rigtigt nok, men spørgsmålet går jo lige så meget på brugen af elektriske køkkenredskaber og hvornår det er forsvarligt at lade børn bruge disse.

Mvh
Per

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-04-05 19:30

jeps - men ærlig talt ville jeg være ualmindelig sikker før jeg lod børn få adgang -

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 19:31

Hej Per. Såvel jeg som andre har allerede svaret på dine spørgsmål. Også det seneste. Læs lige hele tråden igennem igen, så vil du se at du har fået svar på det hele. Venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-05-05 15:39

Hvorfor lukker du ikke dit spørgsmål? En eller anden har vel fortjent point?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-05-05 15:51

Så fisker lilearne point igen LOOL

Citat
Når du læser "kom godt i gang" findes der ikke nogen vejledning til hvordan man lukker et spørgsmål. Som ans skriver er der ikke noget krav om at man SKAL lukke sit spørgsmål, men alm. høflighed tilsiger at gøre det, hvis man mener at have fået et eller flere brugbare svar. At man så også kan risikere/håbe på at få op til 50% af sine point tilbage når andre senere køber svaret er endnu en grund til at lukke sine spørgsmål.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse spørgsmålet og svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at det er lukket. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : netper

Dato : 17-05-05 17:47

Arne

Jeg har meget svært ved at læse det du skriver, måske det er fordi jeg bevist overser det hvem ved

Per

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 20-10-06 14:01

Tak for svaret dova.