/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
xantia elproblem
Fra : silas
Vist : 770 gange
500 point
Dato : 08-04-05 16:54

Hej

Har en Xantia 2.016v aut. fra 98 med et elproblem.
Der er ingen lys i spedometeret, omdrejningstælleren,tripcomputeren, kontakterne ved klimaanlæget + aut.gear konsollen.
Har tjekket alle sikringer + drejeknappen til lysregulering.Har tænkt på pærerne men det er vel usandsynligt at alle skulle være sprunget!
Nogen der har en ide?

Kommentar
Fra : silas

Dato : 08-04-05 16:56

Har iøvrigt tjekket pære i kontakten ved aut.gearkassen(sport,sne,1)og den virker men der er ingen lys?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 17:26

Umiddelbart mener jeg, der skal sidde et relæ til al lys o.s.v. i instrumentpanelet.

Måske kan det være det der er brændt af.

mvh dova

Kommentar
Fra : silas

Dato : 08-04-05 17:40

Det er bare ikke alt lys der ikke virker f.eks er der lys i knapperne til elruder+spejle + lys i ur

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-04-05 17:46

Så må det være en ledningsfejl i instrumentpanelet. Evt. et multistik der er defekt eller faldet fra hinanden.
Det kan næsten ikke være andet, medmindre de ting du nævnte sidst, ikke kører sammen med det andet.

mvh dova

Kommentar
Fra : silas

Dato : 08-04-05 20:40

Har prøvet at fjerne det grønne relay som sidder ved alle sikringerne i førersiden og der sker ingen ting(Er der en med en xantia fra 98 og op der vil prøve det samme for at se hvad der sker)
Hvis det er fejlen vil den første som prøver det få de 500 point!!

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 500 point
Dato : 09-04-05 00:41

Jeg ville nu sige det er dine pære der er gået.. For hvis der er lys i noget af det er det jo ikke et relæ. Prøv nu og skifte de pære og der kommer lys Det med der ikke er lys i din knap til aut.gearkassen(sport,sne,1)
Hvordan har du kontroleret den pære?

Kommentar
Fra : silas

Dato : 09-04-05 07:16

hallo ny er det jo ikke så svært at tjekke en pære om den er sprunget og pæren i gear vælgeren er tjekket og den virker.
Det skulle jo være mærkeligt hvis alle pærerne er sprunget(speedo+omdr.tæller+klimakontrol+kontakter til varmen i sæderne+LCD displayet(trip tæller).

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 09-04-05 14:54

Hej Silas.

Jeg vil også gætte på, det er pærerne der er brændt over.
Der kun 3 stk til belysning i instrumentpanelet.
Kontrollamper er mont. i enhedssymbolet for den enkelte funktion.
Når du nu har instrumentpanelet ude så skift alle el.pærerne.
/steen b.

Kommentar
Fra : silas

Dato : 09-04-05 16:24

Det lyder jo mærkeligt men alle pærene er brændt over så problemet er løst

Godkendelse af svar
Fra : silas

Dato : 09-04-05 16:26

Tak for svaret geu.