/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
9.2.2 på eMac med OS X 10.3.5
Fra : donatello
Vist : 387 gange
100 point
Dato : 07-04-05 23:10

Jeg har en eMac, som jeg gerne vil kunne køre to styresystemer på. Ikke bare Classic, men min nuværende OS X 10.3.5 skal kunne køre sideløbende med en OS 9.2.2. Jeg vil altså med andre ord, gerne have mulighed for at kunne gå ind i SystemIndstillinger - vælge Startdisk og så sige at den skal boote fra OS 9.2.2. Jeg har en CD med OS 9.1 på, plus en 9.2.1 opgradering og en 9.2.2 opgradering, så jeg har softwaren. Men hvordan får man det lagt ind - og kan det overhovedet lade sig gøre? Jeg håber I kan hjælpe mig.
Mvh Claus

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 07-04-05 23:46

Det kan godt lade sig gøre, jeg køre med begge systemer, men bruger dog kun os x.
Er det ikke bare installere softwaren. Jeg mener bare du skal indsætte cden med softvaren holde c-tasten nede samtidig med an du genstarter computeren.
Nu er du så klar til at installere os 9 og når det så er gjort, skal du så vælge hvilken startdisk du vil åbne fra, det gør du inde i systemindstillinger.
Jeg mener at det er sådan du gør, det er et stykke tid siden jeg har gjort det selv.

Kommentar
Fra : donatello

Dato : 08-04-05 09:41

Det har jeg prøvet på et tidspunkt, og der sker ingenting når jeg holder bogstavet c inde under opstart. Den CD jeg har, hedder en MAC OS 9.1 Service CD. Er det ikke en "boot-able" CD? Eller hvorfor virker c ikke?

Kan det virkelig passe at det ikke kan lade sig gøre. Jeg ringede engang til Apple for at spørge, og de sagde at eMacs produceret efter en hvis dato, ikke kan boote fra OS 9. Men det virker ulogisk at noget hardware kan gøre det umuligt at installere OS 9, derfor købte jeg ikke helt den forklaring.

Ellers tak syllemus. Det er sikkert sådan man "burde" kunne gøre. Er forvirret...

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 08-04-05 16:40

Ja, det lyder sku lidt mærkeligt hvis det ikke kan lade sig gøre. Var det kun os x der fulgte med din Computer? Den mac os 9,1 service CD som du omtaler er det et installationscd eller hvad er det? Hvis det er rigtigt hvad Apple fortæller dig, må det jo så betyde at man overhovedet ikke kan bruge os 9 mere på de helt nye Computere, det kan jeg ikke forstå, er os 9 ved at udgå!! Hvor gammel er din Computer?
Det med c-tasten er den rigtige måde at gøre det på.
Har du ikke os 9 liggende på din harddisk, det har jeg. Så har man mulighed for at køre os 9- programmer samtidig med os x. Det er også en mulighed, så skal du ikke bruge c-tasten, så installere du bare os 9 direkte på din haddisk.
Håber du får løst dit problem

God weekend

Kommentar
Fra : peter_r_t

Dato : 27-07-05 10:07

Sent svar, men bare en detalje:

Man kan se på CD'en om den er brugbar som boot disk. Hvis den er brugbar står der "Du starter fra CD'en ved at holde tasten C nede, når computeren starter". Hvis der ikke står det på den, kan den ikke bruges som boot cd (jeg har i hvertilfælde ikke set det gjort).