/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Aftale med tekniker
Fra : calillemilla
Vist : 475 gange
30 point
Dato : 06-04-05 11:21

Kort og godt:

Kan et firma godt kræve penge for en service de har udført, når de ikke har oplyst om at de gjorde det? En tekniker fra et teleselskab har lagt kabel ind hos mig, men uden at fortælle at det kostede ekstra. Hvad er mine rettigheder? Ville jo gerne have haft et valg, og evt. kunne sige nej tak til servicen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-04-05 11:31

hvis du har bestilt noget der kræver at der bliver lagt kabel ind skal du oplyses om det - under normale omstændigheder bliver det oplyst enten (eksempel) på hjemmesiden - eller i papirer der bekræfter ordren.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 06-04-05 11:42

Det er ikke en forudsætning for at en aftale er bindende, at der er aftalt en pris. Hvis du har bedt en erhvervsdrivende om at udføre en ydelse for dig, og bør det være klart for dig (hvilket det ofte er med erhvervsdrivende) at de ikke udfører ydelsen gratis, så er du forpligtet til at betale deres (rimelige) pris.

Har teleselskabet udført ydelsen uden at I har aftalt, at denne skulle udføres, er du som udgangspunkt ikke forpligtet til at betale for arbejdet, men dette gælder dog ikke hvis biydelsen er en nødvendig del af den ydelse, som du har bestilt dem til at lave. I dette tilfælde må det ved fortolkning af aftalen afklares, om de må kræve ekstrabetaling for biydelsen. Der er også den mulighed at du med din handlemåde har indgået en stiltiende aftale med firmaet, og så er du også forpligtet, men det er svært at vurdere ud fra dit spørgsmål.

Som du kan se, kan spørgsmålet ikke besvares med et ja eller nej. Det kommer helt an på de konkrete omstændigheder.

Kommentar
Fra : calillemilla

Dato : 06-04-05 11:43

Problemet er, at jeg ikke har bestilt det, men da teknikeren kom på besøg, viste det sig at han skulle trække kabel. Så så jeg bagefter på deres hjemmeside at det koster 800 kr, men det sagde teknikeren ikk noget om, da han gjorde det. Jeg ville gerne have haft muligheden for at sige nej.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-04-05 12:01

jamen så er det jo gjort klart på en hjemmeside - hvor du vel har sendt ordre - ikk´ ????

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-04-05 12:27

Når teknikkeren siger: "Så skal der lægges kabel ind" Så ville jeg spørge "Hvad koster det så?" Lige så snart der er en udgift for firmaet skal man ikke regne med at det er en service.

Kommentar
Fra : calillemilla

Dato : 06-04-05 14:47

Miritdk - jo det står på hjemmesiden, men jeg har kun bestilt 1 service. Og ikke andet....

Kommentar
Fra : calillemilla

Dato : 06-04-05 14:48

Valde - Det sagde teknikeren ikke, han sagde bare at han godt kunne ordne det, og ikke noget om hvad han ville gøre eller hvad det kostede...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-04-05 14:53

calillemilla - er kablet nødvendigt ??? Hvofor i alverden stillede du ikke spørgsmål ved det i det hele taget ??????????

Kommentar
Fra : calillemilla

Dato : 06-04-05 20:20

Ja, man skal jo have et kabel for at have internet, ikk? Så regnede jo med at det var med i prisen. Men så lige pludselig på deres side at kabeltræk koster 800 kr!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-04-05 11:37

calillemilla

Hvilket produkt har du bestilt og hvor?

Det er ikke teknikeren, der skal oplyse om prisen. Han/hun bliver sendt ud for at udføre et bestilt arbejde.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-04-05 11:42

ans nemlig- og jeg tror det er det med ikke at læse vilkår og betingelser

ps.. har en nabo der skiftede fra en udbyder til en anden og selvom kabler osv var på plads skulle der alligevel betales netop for at kabelføringen var som de ville have det - så der er sikkert ikke meget andet at gøre end at betale - medmindre der foreligger en misforståelse fra udbyders side

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-04-05 12:06

calillemilla

Hvis du havde spurgt teknikeren om pris og du så ville sige nej til internetforbindelsen ville du have fået en regning fra din udbyder.

Der skulle så betales for teknikerbesøg. Jeg tror det ligger på ca. 300,- kr at få en tekniker ud, samt betaling for påbegyndt time og det er ikke billigt.

Du ville måske få en regning på de 800,- kr for ingen ting.

Nu har du trods alt en internetforbindelse.

Kunne du ikke henvise til hos hvem du har bestilt forbindelsen.

miritdk

Enig

Hilsen ans

Kommentar
Fra : calillemilla

Dato : 07-04-05 13:35

miritdk - jeg HAR læst vilkår og betingelser og der står ikke noget om det der er sket i mit tilfælde... der står at prisen inkluderer stik oprettelse, og så gik jeg ud fra at det indebar kabeltræk, da det jo også er en forudsætning for at man kan komme på internettet.

Kommentar
Fra : calillemilla

Dato : 07-04-05 13:43

ans - jamen det hele kan jo koges ned til om det er lovligt at en tekniker udfører noget arbejde jeg ikke har bestilt, uden at oplyse om at det koster ekstra! Og sådan noget står der selvfølgelig ikke i vilkår og betingelser.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 07-04-05 14:04

Som jeg forstår dig calillemilla, så har du bestilt en tekniker til at oprette en internetforbindelse hos dig. Da du ikke har telefonstikket/internetstikket siddende lige ved computeren, har teknikeren spurgt, om du skulle have trukket et kabel fra stikket hen til computeren. Hertil har du svaret ja, og han har efterfølgende trukket ledningen og sendt en ekstraregning på kr. 800. Er det korrekt? ellers må du rette mig

Hvis situationen er som jeg foreslår, så er du forpligtet af prisen uanset om han har oplyst en pris for dig eller ej. Noget andet er, at det havde set pænt ud, hvis han havde gjort det. Han har tilbudt dig en ydelse, og at du accepterer hans tilbud uden at forhøre dig om prisen, skal ikke komme ham til skade. Han kan jo ikke vide, om du har set prisen på ydelsen på firmaets hjemmeside.

Har han derimod af egen drift trukket en ledning fra stikket til ‘puteren uden at “spørge om lov”, så må han som udgangspunkt selv æde merudgiften.

Kommentar
Fra : calillemilla

Dato : 07-04-05 18:01

Okay, forløbet:

teknikeren kommer ind og ser at stikket sidder i værelset ved siden af. Jeg spørger om det er et problem og om jeg så ikke kan få internet, men han kigger på det, siger at det kan han sagtens ordne og så udfører han jobbet. Dvs. at han IKKE spurgte om han skulle trække et kabel, han gjorde det bare. (jeg er desværre ikk så teknisk, så jeg synes det er lidt bondefangeri af selskabet at undlade at informere mig om det). Bagefter ser jeg på hjemmesiden at det koster 800 kr. Desuden står der på hjemmesiden at påklipsning af kablet på væggen er med i prisen men det har teknikeren ikke gjort.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 07-04-05 18:13

Har du fået regningen? Det kan jo være, at han af ren og skær venlighed lagt ledningen til dig uden beregning. Det ville også forklare rimeligheden i ikke at påklipse ledningen.

Hvis det er foregået som du dér skitserer, så mener jeg ikke, at han har ret til at opkræve et ekstrahonorar for kablet - og slet ikke når han ikke har påklipset det. På den anden side kommer du nok ikke ret langt med at nægte betaling, når de først har påklipset ledningen.