/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Kan ikke finde DNS
Fra : P_K
Vist : 607 gange
100 point
Dato : 05-04-05 20:56

Hej Alle

Jeg har et problem med min internetforbindelse, som ellers har virket upåklageligt. Efter at jeg har prøvet at tilslutte en router, er ingen af mine computere i stand til at finde en DNS, når jeg sætter dem på nettet. Når jeg forbinder netkablet direkte fra netstik til computeren, lyser lamperne ved netporten gult og grønt, så der er forbindelse, men hver gang jeg forsøgt at hente en hjemmeside, får jeg at vide, at den ikke kan finde en DNS. Hvad er der galt?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 21:04

Har du valgt DHCP på WAN forbindelsen (Internetforbindelse til udbyder)?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 05-04-05 21:10

Jeg har ikke ændret noget ved opsætningen på min computer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 21:16

Du kan også vælge DHCP på routeren via routerens setup (læs manual).
Er der problemer hvis du køre uden om routeren?

Du kan med fordel opsætte routeren så der kun er DHCP på WAN, men med faste IP adresser på dine netkort.
Hvilke adresser der kan anvendes burde fremgå af router Setup.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 21:16

Hvilken router?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 05-04-05 22:05

Linksys RV082.

Problemet opstår også, når jeg forbinder computerne til nettet direkte, uden om routeren.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 22:12

Det skyldes formentlig, at dine netkort har valgt standard adressen og låst sig fast. De plejer at gå løs efter en ½ time, men det er en god grund til at vælge faste IP adresser da de faste adresser er mere stabile.Hvis du anvender Windows XP kan du i egenskaber for LAN forbindelsen (avanceret) se den IP adresse kortet har valgt. Eller du kan åbne en kommandoprompt ved at skrive cmd i Kør efterfulgt af <Enter>.
I kommandoprompten skrives ipconfig tryk <Enter>
Man kan også vælge kommandoen ipconfig /release og ipconfig /renew

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 22:13

Skulle måske lige nævne at Reparer netværksforbindelse i Windows XP svarer til ipconfig /renew

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 05-04-05 22:16

Ja, men hvis ikke, jeg tager meget fejl, tildeler routeren IP-adresser, der ca. hedder: 192.168.1.10x, hvor x kan være 0,1,2,.... men det er ikke, den IP-adresse, den har låst sig fast ved, og når jeg prøver renew, får jeg en fejlmeddelelse....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 22:28

Nej, det er sandsynligvis netkortets standard adresse det låser sig på hvilket ofte sker når opsætningen ikke virker.
Du skal i øvrigt være opmærksom på, at ikke alle udbydere tillader flere PC'er på opkoblingen og derfor er man nødt til at Clone Mac address i routeren for at få det til, at se ud som om der kun er een.
Der er en fin online manual her ftp://ftp.linksys.com/international/userguides/rv082-ug.pdf
Spring det avancerede ove rog koncentrer dig om opsætning af Wan og Lan samt Clone Mac address.
Du kan tvangsløne netkortet ved at indtaste IP og DNS adresser på netkortet. IP skal være i den serie du selv nævner og DNS skulle du kunne se under routerens setup (Status)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 22:31

Har du kørt Quick Install igennem?
ftp://ftp.linksys.com/international/qinstalls/rv082-qi.pdf

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 05-04-05 22:53

Ok, men hvis vi lige lægger routeren tilside for kun at tjekke forbindelsen - hvordan kommer jeg direkte på nettet med computeren (uden at bruge routeren) det vil den jo heller ikke?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 22:58

Der findes metoder, der er ret effektive, men som kan smadre både netkort og/eller bundkort så det springer vi over og så lader du computeren være slukket 45 minutter og prøver så igen. Du skal lige sikre dig, at TCP/IP er sat til DHCP (Automatisk søgning af IP adresse).

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 05-04-05 23:03

Jamen, det har jeg da prøvet, da har været galt i dagevis.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 23:12

Så er der noget andet galt og du må prøve med, at fjerne/deaktivere netkortet. Genstart og opsæt netkortet på ny med DHCP efter din Internet udbyders anvisninger.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 05-04-05 23:21

Jamen det er både min bærbare og min stationære, den er galt, med, og netkortet er integreret i bundkortet på begge

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 23:30

Derfor skrev jeg også fjerne/deaktiver.
I kontrolpanel - System - Enhedshåndtering kan du deaktivere netkortet.
Du må have fået lavet en uønsket opsætning, defor kan det muligvis hjælpe, at reinstallere netkortet også selv om det er onboard. Hvis du kan finde ud af at deaktivere netkortet i BIOS setup vil det være det mest effektive. Du har vel ikke været ved at køre netværksguiden? Lav opsætningen som foreskrevet af din udbyder (?) og hvis du vil have lokalt netværk mellem maskinerne så tager vi det bagefter.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 05-04-05 23:33

Jamen, jeg har overhovedet ikke rørt opsætningen på noget tidspunkt - kun opsætningen af routeren!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-04-05 23:39

Lyder meget usandsynligt da netkortene normalt frigiver IP adressen igen.
Hvilken IP adresse angives (den røber intet om din maskine)?
Jeg kender tre løsninger.
I Genopsæt netkortet.
II Opsæt med fast Ip til router.
III Få fat i en utility til netkortet der kan ressette (hvis den findes til dit )

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-04-05 22:53

Netforbindelser opføre sig lidt forskelligt, alt efter hvilken udbyder der bruges. Hvem er din udbyder?

Normalt vil routeren overtage netforbindelsen, fra den pc der tidligere var tilsluttet. Som følge deraf kan din udbyder kun se den MAC adresse som routeren har. Den er jo forskellig fra det netkort der sidder i din PC.
I nogle tilfælde skal man køre registreringen igen, når man har skiftet enhed, for der er kommet en ny MAC adresse som systemet skal kende dig på.

Din router vil uddele ipadresser til de lokale enheder, og oftest starte med 192.168.1.100 - Men det kan stilles i routermenuen, hvor i området den skal starte og slutte uddelingen. Selv vil den bruge 192.168.1.1 som Gatway.