/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Ondt i halsen og ømt tandkød
Fra : Hallob
Vist : 11060 gange
298 point
Dato : 05-04-05 17:10

Nogen der ved om det hænger sammen når man har ondt i halsen at man så kan få ømt tandkød omkring visdomstænderne..? Har lige fået dette ved Tandkødet som også er begyndt at trække sig ned mod tænderne..!

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 05-04-05 17:12

Det lyder som om du har bihule betaendelse - det faar man ondt i taenderne af

Kommentar
Fra : Hallob

Dato : 05-04-05 17:17

Jeg har også lige haft hævet mandler og var ved lægevagten hvor hun tjekkede mig og sagde der ikke var noget at give pencilin for... ved ikke om de også tjekker Bihule Betændelse..!

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 05-04-05 17:19

Måske fordi dine visdomstænder "beæger sig". Jeg har oplevet det samme. Fik smerter i tandkødet, og derefter fjernet mine visdomstænder. Ikke for at skræmme.. :)

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 05-04-05 17:21

nej det tror jeg ikke de goer - men hvis du selv proever at trykke ved siden af naesen - og du kan maerke at det goer ondt saa er det helt sikkert bihulebetaendelse (ens naese er ikke stoppet men man kan faa enormt ondt af det). Saa sidder betaendelsen og 'trykker' ned paa ens tandkoed. Det er meget ubehageligt. Du kan faa medicin imod det (jeg ved ikke om de giver penicillin eller antibiotika eller hvad..)

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 05-04-05 17:35

ok.. Jamen det lyder til at du har mere erfaring på området acilia!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-04-05 18:17

Det er da muligt at du har bihulebetændelse, men den sygdom giver normalt ikke Ondt i halsen. Jeg tror altså ikke at de to symptomer har noget med hinanden at gøre. Men gå tilbage til din læge. Altså IKKE lægevagten, men din egen læge. Han/Hun er den bedste til at svare dig. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-04-05 18:40

Hej, Hallob.
Er det tandkødet, der er begyndt at trække sig... Eller er det smerterne, som trækker ned i tænderne?

Nå, men jeg tror nu nok, at det er meget almindeligt, at man får lidt tandkødsbetændelse eller mundbetændelse når man er forkølet eller lignende. Det bedste du kan gøre, det er at forsøge at holde din mund ren alligevel, selv om det kan gøre ondt at børste tænder. Brug en blød tandbørste. Du kan købe noget Klorhexidin mundskyllevand på apoteket. Det desinficerer og kan måske hjælpe. Prøv på at spise meget c-vitaminholdig mad, -frugt og grøntsager. Eller hvis du har svært ved at synke, så drik masser af appelsinjuice.

God bedring med dig..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-04-05 18:49

Drik noget kamillete, spis propolis og snup et par stepcils. Det tyder på en form for infektion, de nævnte ting kan hjælpe mod det.

Kommentar
Fra : susanne76

Dato : 05-04-05 19:05

Hvis du skulle have en infektion i tandkødet omkring visdomstænderne, kan kirtlerne "på" halsen hæve og blive ømme. Dette kan godt give dig en fornemmelse af "ondt i halsen". Kender ikke din alder, så ved ikke om dine visdomstænder vokser.

Kommentar
Fra : beani

Dato : 05-04-05 19:22

Det er meget alm at tandkødet bliver ømt når man er syg forkølet,
en tandlæge kan faktisk se på tandkødet hvis du er syg.

Kommentar
Fra : Hallob

Dato : 06-04-05 19:19

susanne76 --> Hej det lyder som det der er sket ved du om man skal henvende sig til tandlæge eller om der er noget man selv kan gøre for det er jo ikke ligefrem billigt..! Jeg er 20..!

Kommentar
Fra : susanne76

Dato : 06-04-05 19:43

Det koster jo ikke noget at ringe til din tandlæge og få gode råd. Først synes jeg du skal få fat på noget klorhexidin til mundskyl på apoteket. Som du sikert ved, er der jo nogen der får visdomstænderne trukket ud - dette sker oftest når der ikke er plads til dem. Men det er meget almindeligt at få noget infektion, når tænderne vokser, idet de springer tandkødet en smule. Du har ikke feber vel?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-04-05 21:04

Det er gratis at gå til din egen læge. Han/hun kan også sige, om det måske er noget med tænderne.
Hvor længe har det varet?

Der er jo ikke noget galt i at tage 2 panodiler eller kodymagnyler når du har ondt. Bare ikke for mange gange i løbet af et døgn, og ikke gennem længere tid. Men hvis det er almindelig ondt i halsen eller ømme visdomstænder, så kan det måske klare det.

Og så godt med c-vitaminholdig mad og drikke (frugt og grøntsager)

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 06-07-05 17:45

hvis ikke der er plads til dine visdomstænder, kan det i ny og næ give ømhed, i tandkødet og halsen. jeg har det samme problem med mine 2 underste visdomstænder og jeg er 46 år. De forsøger stadig en gang imellem, om der er blevet mere plads. Da jeg ikke bryder mig om tandlæger har jeg lært at leve med det, men bruger alm mundskyllevand hver dag for at modvirke ømheden.