/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Miele vaskemaskine
Fra : mercerpigen
Vist : 3166 gange
500 point
Dato : 03-04-05 16:22

Min kones ellers udemærkede Miele vaskemaskine Novotronic w820, er begyndt at slå ud under centrifugering. Jeg har bemærket, at det især er når der er tunge håndklæder/lagner i. Der er ingen tvivl om, at det fordi, at tøjet ligger skævt i tromlen. Men det er et problem, der er opstået inden for et 1/2 år. Er der en eller anden form for "Jordskælvssikring" i maskinen. Jeg har målt varmelegmerne igennem og der var ingen fejl. Der løber heller ikke vand ud nogle steder. Hun kan starte maskinen normalt efter udfald. Er der nogle der har erfaring med ligende, eller kender et trick.
Ps. Hun har truet med, at jeg skal vaske i hånden så PLEASE, hjælp mig.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-04-05 17:04

er det hpfi'et ?? eller hva

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-04-05 17:06

og mål i gennem med hvad?? en megger?? eller multimeter

Kommentar
Fra : mercerpigen

Dato : 03-04-05 18:11

Det er ikke HFI relæet, den slår ud. Den åbner lågen og stopper programmet. Hun lukker lågen og maskinen kan køre videre. Jeg målte med Fluken.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-04-05 18:22

http://www.miele.dk/pages/685 vælg teknisk spørgsmål

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-05 18:27

Det kan være noget med låsen der er defekt, for normalt skal lågen slet ikke kunne åbne mens programmet kører.
Eller evt. er tromleophængene blevet for slappe, så tromlen bliver slået ud og rammer "nødåbne"-mekanismen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 500 point
Dato : 03-04-05 18:53

Jaaaa, der sidder jo nogle støddæmpere i tromleophænget (Ligesom i en bil).
En af den kan jo være gået i udu.
Lejerne burde jo være ok, hvis der ikke er slør, når du drejer tromlen.
Det var meget bedre dengang, en vaskemaskine skulle støbes fast i gulvet. Ik' ?
Gambrinus
Det er vel dumt at spørge om maskinen står i water og ikke rokker på benene.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-04-05 21:26

Hvis det er en model med en stor kondensator på side af motoren kan det vist også være en defekt i den så vidt jeg husker
Mvh Sune

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-04-05 09:12

Min (godt nok en siemens) har en rystesikring i sig. Dvs, hvis den vibrerer for vildt, kører den langsomt først den ene så den anden vej, til tøjet ligger bedre og prøver så til igen. Så vidt huskes har jeg fået oplyst det foregår med microswitches, men jeg har aldrig kigget efter. Muligvis kunne den slags også laves med et reed relæ (glas fyldt med kviksølv)

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-04-05 18:18

Hvis du med magt holder lågen inde medens den kører cetrifugeprogrammet igennem, og programmet kører som det skal trods evt. rystelser,må det være låsetøjet der er for "slapt", skredet i justeringen, fjeder faldet af, løs skrue eller lign. så fejlfindingen må koncentrre sig om mekanikken i og omkring låsen.

Godkendelse af svar
Fra : mercerpigen

Dato : 13-09-05 13:30

Tak for svaret Gambrinus.
Undskyld den lange spørgetid. Det var støddæmperne der var i udu
Konen vasker videre på fuld kraft.