/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Vidoekamera til hjemmebrug
Fra : Mads1980
Vist : 461 gange
100 point
Dato : 03-04-05 16:06

Hejsa...ved ikke lige om videokamera også går ind under foto? Men jeg stiller nu mit spørgsmål her alligevel, der er nok en haj der ved lidt :)

Jeg har lige fået en lille dreng, og kunne godt tænke mig at optage lidt hjemmevideo, det skal ikke være prof eller noget, men self må kvaliteten gerne være god, jeg kan selv redigere det på computeren, og jeg går ikke efter et af dem der optager direkte på dvd, men har fundet det her i Netto
( www.madsbo.dk/netto.jpg ) og så ville jeg høre, om det er ok til hjemmebrug...og om opløsningen er god?

På forhånd tak
Mads

Kommentar
Fra : akle

Dato : 03-04-05 16:38

Hej. Jeg har købt flere Medion-produkter, og har været meget fornøjet, men Nettos Medion Hi8 Video kamera, synes at være noget skrabet. 880 x digital zoom, giver dig ikke ret meget, da billederne bliver meget uskarpe, jo mere du indzoomer. Kameraet har kun 2 x optisk zoom, det er lige i underkant. Mest af alt savnes LCD-skærm, hvilket ikke fremgår af beskrivelsen. Der bør også være 1394 tilslutning fra kameraet (fire wire) til computeren, for at overføre filmen i den korrekte hastighed. Der burde også være digital stabilisator mod rystelser.ved optagelser. Min mening er, at kameraet er for billigt. Dog, du har jo 14 dages returret, så måske du har mod på at prøvekøre det?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-04-05 18:17

Nej, du har ikke 14 dages returret, medmindre butikken ved skiltning eller på anden måde gør opmærksom på muligheden.
Som hovedregel er butikskøb bindende, og evt. returret er en service som nogen butikker vælger at give.

Fra Forbrugerloven:

Citat
Fortrydelsesret og returret
Et butikskøb er en bindende aftale, og der er ingen fortrydelsesret. For køb uden for fast forretningssted, postordre, internethandel o.l. har du derimod som hovedregel fortrydelsesret.

En del butikker giver dog alligevel forbrugeren fortrydelsesret. Enten i form af en returret, hvor forbrugeren får pengene tilbage, eller som en ombytningsret, hvor forbrugeren kan vælge en anden vare i butikken eller få et tilgodebevis.

De butikker, der tilbyder fortrydelsesret, vil som regel reklamere med det på en eller anden måde. Det kan fx stå på kvitteringen eller på skilte i butikken. Fortrydelsesretten er tidsbegrænset. Hvis der ikke er aftalt en fortrydelsesfrist, skal du gøre brug af fortrydelsesretten inden for en rimelig tid.
Nogle butikker giver fortrydelsesret, selvom det ikke står nogen steder. Hvis det er velkendt, at en butik plejer at give fortrydelsesret, har du ret til at levere varen tilbage.

Hvis en butik ikke længere vil give fortrydelsesret eller ikke vil give det på bestemte varer, fx udsalgsvarer, skal det fremgå meget tydeligt af skilte i butikken, af kvitteringen eller andre steder, hvor der gives eller før er givet oplysning om fortrydelsesretten. Selvom en butik ikke normalt tilbyder fortrydelsesret, kan man ofte forhandle sig til det. Det kan være rart at sikre sig en fortrydelsesret fx for gaver og varer, der skal passe til noget andet, man har derhjemme.

Misforståelser om fortrydelsesret
Mange tror, at man altid har fortrydelsesret, men det er ikke rigtigt. Når du handler i en butik, har du kun fortrydelsesret, hvis det på en eller anden måde er aftalt.
Når du handler på postordre, på internettet, på salgsdemonstrationer, homeparties o.l., gælder der andre regler. Her har du som hovedregel 14 dages fortrydelsesret.

Bortset fra det, så tror jeg heller ikke du må forvente et rigtigt godt kamera til de penge.

mvh dova