/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
nysen...
Fra : Iblaur
Vist : 1078 gange
12 point
Dato : 31-03-05 23:49

Nysen hos hunde... kan det forekomme som eksempelvis et dæmpende signal? Og i så fald, nogen bud på hvad det betyder?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-04-05 00:00

Nysen betyder søg dækning.
http://www.forerhunde.dk/undervisning/aldre/faser.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-04-05 00:03

Startsiden er her http://www.forerhunde.dk/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-04-05 00:18
Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 01-04-05 05:20

Min hund nyser altid når hun er sammen med folk der ryger... hun tåler ikke ciggeretrøg! :) Hun nyser også når jeg bruger deodorant eller parfume.... ville bare sige at det ikke nødvendigvis er et "signal" andet end et signal om at hun ikke bryder sig om skarpe lugte...

:)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-04-05 07:01

I de hundeflokke jeg har boet sammen med har jeg aldrig set nysen som et dæmpet signal.
Nyser de, plejer det at have noget at gøre med, at de har fået støv eller lign. i snuden.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 12 point
Dato : 01-04-05 08:39

rent faktisk kan hunde begynde at nyse uden at det har nogen særlig betydning - altså hvis du tænker på allergi eller andet sygdomsbetinget - eller at have noget som helst med signaler at gøre som sådan. Mange hunde nyser for eks. hvis man leger eller kæler med dem osv.

Kommentar
Fra : Sanne09

Dato : 01-04-05 08:43

Vores hunde nyser, når de får at vide de skal ud og luftes. Min teori er at de lige skal 'rengøre' næseborene, så de rigtig kan lugte hvad de snuser til undervejs.
Jeg har aldrig oplevet at de nyser for at signalere noget.....

mvh
Sanne

Godkendelse af svar
Fra : Iblaur

Dato : 01-04-05 13:03

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-04-05 13:14

Silke farer forskrækket op når JEG nyser... Hun reagerer ikke hvis jeg hoster eller lignende... Hun har måske læst jakjoes link

Min tidligere hund, Ramses, nøs altid, når vi kom udenfor for at gå tur... Men han havde allergi. Silke nyser ikke.

Jeg synes egentlig, at det er utroligt, at en hund kan stå og snuse til den mest støvede og tørre grusbunke uden at komme til at nyse.