/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skoda vs. Peugeot
Fra : bhermann
Vist : 2622 gange
100 point
Dato : 30-03-05 09:49

Jeg skal have en ny bil. Har en VW Vento, der har tjent mig godt i snart 10 år, men er træt nu. Jeg er ikke særlig omsorgsfuld overfor min bil, en mekaniker har udtalt, at jeg virker ligeglad med den. Det er vigtigt, at den kører hver dag uden bøvl, derfor har jeg været glad for VWen.

VW er blevet for dyr til min pengepung. Jeg overvejer i øjeblikket mest Peugeot 307 SW og den nye Skoda Combi.

Må jeg høre nogle for og imod, måske også lidt om de forskellige motor varianter fra begge mærker??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-05 11:41

www.mandagsbil.dk Tjek hvad der er om de forskellige mærker af problemer og negative ting.

Hæhæ, Peugeot eller Skoda frem for for VW.

Hvis det er anskaffelsesprisen på en VW der er for dyr i forhold til de to mærker du nævner, så har du måske ret, jeg kender ikke rigtigt nypriserne, men drifts- og vedligeholdelsesmæssigt og driftsikker, så nej.

mvh dova

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 30-03-05 12:05

Ja på anskaffelsesprisen er VW helt af sporet, hvis man vil have samme udstyrsniveau i bilen. Er du sikker på, at VW er billigere i drift?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-05 12:36

Har aldrig haft problemer med Pug. Har haft meget bøvl med Skoda (gammel skrammel, model Favorit købt i et øjebliks afsind). Skoda'erne skulle være fine nok idag. Pug er ok, men værkstederne er noget skod. Kender en der har en 307'er. Hun er særdeles tilfreds. Kender ligeledes en Octavia ejer der er ved at revne af tilfredshed, såehhh.....

At VW skulle være det ottende vidunder, næhhh... Ka' du li' tyskere, kan du ligeså godt snuppe Skoda'en. Der står VAG på alle delene i den.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-05 12:42

Er du ude efter driftøkonomi (brændstof) er Lupo'en + Toyota Yaris Diesel gode at kigge på. En af kollegaerne har en Yaris D, som han kan fifle henved 30 km/l ud af, når han passer på. Iøvrigt er Toyota ret godt kørende med kvaliteten. Toyota er ikke så befængt med fejl og mangler som andre biler. Læs FDM's motor, der ligger japserne i top (peugeot på den grimme side af midten). Kan desværre ikke huske VW's og Skoda's placeering.

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 30-03-05 13:00

Jeg ser meget Skodaen som en tysker, og ja jeg har en forkærlighed for tyskere. Jeg har det svært med japserne, ved egentlig ikke hvorfor.

En kollega råber lige Daewoo Nubira. I mine øjne er det noget discount blik, men måske er jeg galt på den??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-05 13:04

Ja, nu var jeg sådan lidt af nysgerrighed inde at kigge på Mandagsbil.dk:

Citat
Peugeot 307 2.0 SW

Første gang indregisteret 2003
Kilometerstand: 18.500 km.

Bilen er behæftet med følgende defekter:
- Lak
- Elektronisk funktionalitet inde
- Unormal støj

Detaljeret beskrivelse:
Bilen har fået nye trækaksler på grund af rystelser ved acceleration i 2. gear fra 30-50 km/t. Er ikke blevet bedre. Håndtag i dør skiftet, p.g.a. en stift der var knækket. Gasspjældhus udskiftet. Opdatering af motorstyringsboks. Klonklyde fra styrtøj ved kørsel på eks. brosten. Fejludslag på temperaturmåler. Støj fra dæk.
Øverste lag plastik på kontakt til spærring af bagerste sideruder skaller af. Efter vask af bil er der løbere fra spejle som ligner corrosion i lakken.

Det der var et af de mildere eksempler på problemer med en 307SW, men for pokker da, bilen har kun kørt 18500 km,
Skæve aksler, klonk fra styretøj m.m det er sådan nogen ting der først nu begynder at vise sig på min 20 år gamle Transporter der har kørt ca 480000 , og som aldrig har fået skiftet støddæmpere, styrekugler m.m

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-05 13:25

De der trælse kan du finde inden for alle bilmærker Dova. At Peugeot'erne er overrepræsenteret hænger sammen med at det også er en af de eller det bedst sælgende mærke. Mere bekymrende er læsningen i motor om tilfredshed med værksted og den slags. At sammenligne med en gl Folkeslæde der af uransalige årsager ikke som vanligt har baldret maskinen ved 150000km (som de fleste andre) er ikke fornuftigt. VW har haft en række særdeles uheldige maskiner. Blandt andet Golf I dieselmaskinen var ikke god. De gamle røvskubber-transporter. 1,6D var alt for svag og turbo-versionen holdt ganske simpelthen ikke. Oplvelsen med de gamle transportere var bestem ikke positiv. LT'erne var også noget nær en katastrofe (derfor er de i dag noget nær udraderet). Men bevares du kan altid finde entusiaster der stædigt formår at holde liv i de gamle biler.

De kloge påstår at koreanerne er blevet væsentlig bedre (se Jylland posten fra i søndags). Jeg selv bryder mig ikke om dem. Kommer i tanke om en mere der just har byttet en Multipla ud med en Skoda. Hun er også glad. Skoda værkstederne har jeg kun oplevet som ok. Pug-værkstederne - minus. VW minus minus.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-03-05 14:10

Ja, jeg vil da godt gi' dig ret i, at der findes trælse inden for alle bilmærker.
Jeg synes sgu det er rystende at høre om så mange problemer folk har med et stykke "isenkram" til flere hundrede tusind.

Men selv om det er uden for spørgsmålet her, så var det da lige nøjagtig turbomodellerne der holder i Gof 2 og Transporter.
Motoren i min blev så skiftet ved 325000, men det var fordi et fjols ikke havde fyldt nok vand på den (ikke mig og så rask ud af motorvejen, det holdt den ikke til.
Og Golfen har da klaret 438000 med eftermonteret turbo og intercooler.

Jeg ved så ikke helt om det er entusiasme der får folk til at holde fast i de gamle biler, men umiddelbart ser jeg problemerne med nye biler, sammenholdt med priser, (ved så godt, at meget bliver dækket af garanti) som noget nær katastrofalt, og jeg føler mig sgu ikke så meget til grin for mine penge ved to 20-årige biler, der aldrig har været svejset i, som starter og kører hver dag, og hvor driftsomkostningerne beløber sig til et sæt nye dæk en gang imellem, og et sæt bremseklodser, og så lige et synsgebyr hvert andet år, som folk der oplever problemer som dem i min forrige kommentar og andet man kan læse af dårlige erfaringer med forholdsvis nye, dyre biler.

M.h.t. service på de forskellige værksteder, vil jeg nok give dig ret, ud fra det jeg kender til det.
Et familiemedlem er udlært og var i mange år hos en Skodaforhandler, men skiftede så til et VAG-værksted (VW), og sagde selv efterfølgende, at VW's service er for ringe.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-03-05 14:24

Vi havde en Golf etter Diesel uden turbo. Den tilbragte halvdelen af tiden vi havde den på værksted, med adskilt maskine. Vi lod handelen gå tilbage og købte istedet en Pug 205 diesel. Den kørte vi uproblematisk 250 000 km i og afleverede den med vistnok 330 000 på klokken. Idag har jeg en 106´er benzín og har foreløbig trillet tæt på 200000 i den, med stort set 0 rep. Lidt ryger der jo. Transporter Turbo af de gamle, der kunne vi næsten se på km tælleren hvornår de ville dø. Alle dem vi havde døde i maskinen. Ikke een duede da de blev byttet ind. Jeg har kørt i nyere transportere og synes de kører OK, men så heller ikke mere. At der findes lykkelige eksempler på mange km inden for alle bilmærker er klart nok. Mine biler er altid blevet skiftet med +300000 på klokken (undtaget skoda'en - den tog ormene). Indenfor kassebiler er toyota'erne stadigvæk blandt de rigtig gode, Transporterne også ok, men trælse når de går i stykker. Mercedes er fed nok, men ruster slemt. De små Pug varebiler og Fiat's pangdang til Experten er rigtig gode.

Vi mangler lidt om dit kørselsmønster, bhermann! Hvor mange moneter vil du ofre på ny bil??!?

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 30-03-05 15:55

Jeg kører 2*35km om dagen, derudover skal bilen kunne bruges til familie og langtursbrug. 2 børn på 3 og 6, som skal kunne vokse i bilen. Vil ofre max. max. 300kkr. Som I sikkert har luret er jeg ikke typen, der piller og nusser ved bilen selv

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-03-05 16:27

find syv dele på en skoda der står skoda på og så finder du heller ikke mange flere dele

for,bag,rat,4 hjulkapsler

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 30-03-05 17:01

Diskutionen omkring Mandagsbil har været oppe flere gange!
Det med at retfærdiggøre de mange Peugeot problemer med, at det er et meget solgt mærke, holder ikke!
Det er de samme fejl, der går igen og svaret, at sådan skal en 307 køre, ser man gentagne gange, når bilen ryster ved acceleration!
Når så PSA(Peugeot & Citroèn) har stået offentlig frem og erkendt de har kvalitetsproblemer, giver det hele mening!
Jeg kører selv rundt i en 2002 Corolla, som her små 2,5 år gammel, lige har rundet 39.000km. uden èn eneste besøg på værkstedet, ud over service, montering af ekstraudstyr og hjulskift(sommer-vinter)
De 3 års garanti og den meget gode omtale, Toyota totalt får, har været medvirkende til mit valg!
Man hører om Avensis'er, der bruger meget olie, men det klarer Toyota med en udskiftning/renovering af motoren, uden omkostning for ejeren og det selv om bilen har rundet de 100.000km. som garantien løber på!
Man kunne så forstå det, hvis Peugeot ejere fik samme behandling, når problemerne hober sig op, omkring deres 307'er, men her opfører værkstedet sig lige så arrogant, som franskmændene er beskyldt for at være!!!

Skal det være en af de to modeller du nævner, vil jeg uden tvivl tage Skoda'en, men prøv lige at tage en tur forbi et japansk mærkeforhandler! Toyota, eller et andet godt valg Mazda

Gert

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-03-05 21:23

Jeg vil råde dig fra at købe fransk bil.Hvis du skal vælge mellem peugeot og skoda, så skal du købe skoda.Det er uden tvivl en bedre bil, og ikke minst bedre service. Ellers vil jeg sige som "g_h". Prøv Toyota før du bestemmer dig. Jeg arbejder på et værksted hvor vi reparerer veldig mange peugouter.Så jeg siger :Hold dig væk fra dem!
alimak

Kommentar
Fra : KASO

Dato : 01-04-05 15:03

Der er en vis "genkendelsens glæde" ved at se de gamle fordomme stadig kan blomstre

Ja - en Toyota er driftsikker - men ikke ufejlbarlig. Til gengæld keder man sig halvt ihjel i en fantasiforladt bil.

Ja - der er mange PSA biler på "mandagsbil" - men dels er det de mest solgte biler i DK og dels er den typiske køber = den typiske Internetbruger - og det statistiske grundlag for denne "brokkasse" er mildest talt usikkert!

Ja - VW er dyre - og sælges også i stort set identiske, men bedre udstyrede versioner som Skoda og Seat - og dyrere som Audi.

Nej - franske biler er ikke værre end tyske - se blot til VW's problemer med dørlåse, motorer, bremser, forhjulsophæng, knirkende interiør, indtræk, gearkasser, hjullejer m.m. - Eller Fords rustproblemer - eller Opels tandremme m.m.

Nej - alle japanske biler er ikke kedelige. Mazda og Subaru laver eksempelvis ganske underholdende biler...

Ja - jeg har sikkert også mine fordomme

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-04-05 17:48

KASO

Hvad er den "typiske internetbruger"?

Og nu snakker du om gamle fordomme.

Nu er det ofte sådan med fordomme, at der ofte er noget rigtigt i dem, og første gang jeg var inde på mandagsbil og kigge, kan jeg kun sige, at det egentlig meget godt bekræftede de erfaringer og problemer man hører ude i det "virkelige liv" om de forskellige bilmærker.

Der var kun en der overraskede i negtiv retning, og det var en Mercedes A-klasse.

Og om man keder sig i en fantasiforladt bil, er vel hvordan man definerer behovet man har for at have bil, om det skal være en eller anden udhejret, toptunet "Brian-bil" eller om det skal være et praktisk og driftsikkert transportmiddel.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : KlausHansen

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-05 16:08

Hejsa Behrmann...
Jeg ville tage Skoda'en hvis jeg var dig... Du siger selv du har en forkærlighed for tyske biler. Og har haft en Vento med tilfredshed... Hvorfor så lave om alt det gode?? - Naboen har lige skiftet til den nye Octavia ( havde før passat 97 model) Og er vildt glad for den... Glem det der Daewoo - Det er ikk i orden...

Kommentar
Fra : froslev

Dato : 19-04-05 12:29

Jeg købte en Toyota Avensis 1996, 124000 km, sidste år, Jeg har skiftet 2 baglygte pærer, udover alm. service.
Og den kører bare...

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 28-06-05 22:47

Tak for svaret KlausHansen.

Har købt en Skoda Combi, som jeg har haft i 10 uger. Jeg synes, det er et guldkøb

Kommentar
Fra : bhermann

Dato : 28-06-05 22:48

En Skoda Octavia Combi altså.